Una din industriile unde se produc cele mai mari schimbări în ultimii ani este cea auto, poate chiar cea care se schimbă cel mai mult. Nu este vorba doar de trecerea de la motorul cu combustie internă la cele electrice, de la mașinile pe care le conducem la autovehicule autonome și de la echipamentele de sine stătătoare pe șosele până la mașini complet conectate. Dacă tot nu este suficientă schimbarea revoluționară simultană, nu uitați că trebuie luat în calcul și un model de consum complet nou, în care proprietatea autoturismului nu mai este modelul de bază și mobilitatea la cerere este ceea ce este acum de vânzare. Ceea ce înseamnă că acest lucru pentru giganții actuali din sectorul auto, pentru țările dependente de aceste OEM-uri pentru locuri de muncă și venituri fiscale, pentru siguranța transportului, pentru mediu, pentru prioritățile cheltuielilor de consum, si așa mai departe, va produce schimbări masive și va necesita o adaptare rapidă la noile tendințe.
În trecut, prioritățile de investiții ale producătorilor au fost în mare parte legate de construirea unei mașini mai bune. Dar acum toate mașinile sunt bune. Cea mai mare problemă acum pentru producători este calendarul evoluției, toate aceste schimbări vin imediat, deci trebuie să decidă repede unde ar trebui să acorde prioritate. De acum înainte, vor exista vehicule electrice, eventual și cu hidrogen, autonome. Iar apoi vine mobilitatea pură, reprezentată în prezent de companii cum ar fi Uber și Waymo, dar unde ne putem aștepta să vedem o proliferare de noi jucători.
Producătorii trebuie să decidă în care dintre aceste zone vor juca. Principalele provocări aici sunt că puțini dintre aceștia au o profunzime de experiență de contact direct cu piața utilizatorilor finali, care a fost manipulată din timp la distanța, prin intermediul reprezentanțelor francizate. Acestea sunt domeniile în care clienții, atât producătorii existenți, cât și noii jucători, vin la Fujitsu pentru idei. Sfatul Fujitsu este că flexibilitatea este factorul cheie. Nu este posibil să se prevadă cu certitudine când se va ține cont de schimbările mari, deci este vorba despre un proces de consultanță și de discuții. Nu există soluții ușoare și pentru fiecare participant, iar scenariile sunt unice.
O viziune a viitorului autonom se concentrează asupra aspectelor legate de mobilitate, unde oamenii doresc doar să ajungă de la A la B și văd vehiculele mai mult sau mai puțin ca pe niște autobuze, care doar să îi transport. În acest scenariu, brandurile de lux actuale se vor lupta. Opțiunile includ accentul pe caracteristicile de siguranță bazate pe AI și valoarea adăugată derivată din conectivitate. Producătorii auto nu sunt conștienți de limitările lor în ceea ce privește marketingul clienților finali și toți au creat start-up-uri pentru a aborda acest lucru în noul spațiu de mobilitate. Într-adevăr, unii au început din timp și sunt deja în faza a doua, cu fuziuni între tehnologii, de exemplu, car2go/Moovel și BMW DriveNow/ReachNow, anunțat în martie 2018 și recent aprobat de autoritățile UE în domeniul concurenței. Dacă astfel de mișcări permit producătorilor de echipamente originale să-și apere cotele de piață mari în viitor, doar timpul va decide.
Modul de vânzare Tesla este câștigat în SUA, în ciuda dificultăților de producție. Producătorii importanți din prezent înțeleg acest lucru și, așa cum am văzut cu lansarea marketingului pentru mobilitatea utilizatorilor finali, își schimbă abordarea. Producătorii actuali vor fi în continuare puternici în viitoarea dispensație pentru automobile, dar nu la fel de puternici ca înainte. Noii jucători americani și chinezi vor deveni foarte puternici în afacerea platformei și putem vedea strategiile câștigătoare din aceste țări în stratul de mobilitate al pieței.
Piața autonomă va tinde spre a deveni, probabil, o marfă, care este, în cazul în care oamenii decid că nu prea contează cum te duci de la A la B. Piața de lux, în cazul în care producătorii de echipament original germani sunt mai puternici, va rămâne o piață importantă pentru acei consumatori pentru care un pic de stil rămâne important. Dar ne putem aștepta să vedem noi jucători din țări noi, iar noua piață va fi deservită de un ecosistem de parteneri din mai multe țări, unde proveniența mobilității furnizate este irelevantă.
Motorul cu combustie internă este pe drumul sau final, iar viitorul este electric sau hidrogen. Dar o întrebare importantă pentru producătorii actuali este dacă va exista un termen greu de oprire impus de guvernele naționale sau supra-naționale. Întrebarea este dacă va exista o legislație și producătorii vor respecta termenele limită. Problema legislației naționale depinde de faptul dacă țara în cauză are sau nu o importantă industrie prelucrătoare. Cei care nu vor decide cu privire la termene rapide, de exemplu, China merge masiv pe vehicule electrice. Țările cu producătorii de mașini majori vor fi mai atente. Dar ce este clar este că China va conduce piața și undeva între 2030 și 2040, când vom vedea sfârșitul motorului cu combustie internă.
Citește și:
Transformarea automobilului ca fenomen disruptiv de viitor
Inovatii care utilizează Internet of Things în industria auto