Analiştii internaţionali cad de acord, la sfârşitul lui 2014, asupra unui punct legat de viitor. Acesta poate însemna internetul lucrurilor, tehnologie sofisticată la purtător şi din ce în ce mai multe aplicaţii bazate pe cloud, dar el va continua să însemne în mod fundamental şi distribuţia de tip clasic a tehnologiei, prin canal.
În mod cert, cloud computing creşte ca dimensiuni, dar el nu trebuie socotit ca o ameninţare letală la adresa canalelor de distribuţie, ci ca o oportunitate care poate genera noi variante de creştere a afacerilor. De ce? Cererea pentru suportul local continuă să fie la fel de mare ca întotdeauna, iar nevoia vendorilor de a continua să lucreze împreună cu parteneri va continua să rămână o caracteristică a pieţei.
Creşterile sperate de afaceri legate de cloud computing nu pot fi obţinute, în opinia analiştilor, fără canale dedicate de distribuţie, chiar dacă unii furnizori de astfel de servicii par a fi uitat asta. Motivul rezidă, pur şi simplu, în relaţiile de încredere dezvoltate în timp între distribuitori şi clienţii finali, relaţii care, dublate de un management eficient al relaţiei cu clienţii, are darul de a genera acea postură extrem de necesară de “consilier de încredere” atunci când vine vorba de trecerea unui client de la soluţii instalate in-house la servicii furnizate de terţi.
Tocmai acest fapt generează şi o imensă oportunitate pentru distribuitori, care, este adevărat, vor trebui să se reinventeze ca să se adapteze la noile cerinţe de piaţă. Iar reinventarea le stă tuturor la îndemână, de pildă, prin adoptarea unor modele de afaceri de tip servicii gestionate de la distanţă.
Va fi, în opinia analiştilor, de datoria distribuitorilor să aleagă furnizorii adecvaţi de servicii cloud, astfel încât ei înşişi să poată furniza o soluţie clientului final cu care se simt confortabil. Până la urmă, miza jocului este destul de simplu de înţeles. Clienţii finali dau tot mai multe semne că vor să continue să lucreze cu acei furnizori şi parteneri care le pot oferi opţiuni tot mai largi, de la instalare de produse cu licenţă la sediile lor de lucru, la furnizare de servicii gestionate de la distanţă.
Practic, clienţii vor din ce în ce mai mult să lucreze cu un singur punct de contact pentru toate nevoile IT pe care le au. Distribuitorii care vor înţelege mai rapid această nevoie şi îşi vor adapta modelul de afaceri în consecinţă vor fi cei care vor continua să existe pe piaţă. Ceilalţi vor rămâne doar cu regretul că au ratat sunetul ceasului deşteptător.
Mutare Facebook pentru business
După un deceniu de concentrare pe aplicaţii legate de social networking între indivizi, Facebook anunţă la sfârşitul acestui an apariţia Facebook at Work, un nou intrument de comunicare de tip enterprise, care va fi lansat peste câteva luni. Acest instrument va imita versiunea individuală de Facebook, dar este proiectată pentru interacţiuni şi colaborări între angajaţi. Conform anunţului făcut de companie, unealta va include capabilităţi care fac parte din aplicaţiile lansate pentru consumatori individuali, cum ar fi caracteristicile de News Feed, Messenger şi Group.
Încă nu se ştie cum va reuşi Facebook at Work să separe conturile individuale ale angajaţilor de cele de lucru. Dacă va funcţiona precum Google Apps, de pildă, instrumentul va putea fi administrat de personalul IT din companie, cu informaţii legate de ID şi parolă separate de conturile personale, dând, în acelaşi timp, posibilitatea utilizatorilor de a se conecta la ambele conturi de la locul de muncă.
Unii analişti susţin că angajaţii Facebook folosesc deja noua unealtă intern în scopuri de comunicare şi colaborare între ei. În plus, în ultimele şase luni, noua aplicaţie a fost folosită pe post de test la diverse companii. Ea încă se găseşte la începutul fazei de testare.
La o primă vedere, se pare că Facebook ia urma Google şi trece de la un jucător exclusiv pe piaţa de consumer la atacarea pieţei enterprise. Nimeni nu ştie însă până unde va merge această evoluţie. Cert este, însă, în opinia analiştilor, faptul că trecerea la mediul enterprise înseamnă o serie de limitări, care au efect asupra business-ului Facebook în ansamblu. Nu este deloc limpede, de pildă, dacă Facebook at Work va sprijini afişarea de reclame în cadrul aplicaţiei, acţiune care, în versiunea consumer, este o sursă importantă de venituri.
de Bogdan Marchidanu