Gartner a anunţat recent rezultatele unei cercetări care arată că între 2009 şi 2013, la nivel mondial, cheltuielile IT ca procent din veniturile şi cheltuielile operaţionale au rămas plate, în vreme ce cheltuielile IT ca procent din numărul de angajaţi au înregistrat un uşor declin. Asta în condiţiile în care infrastructura şi operaţiunile IT au devenit esenţiale pentru multe afaceri, deşi nu au atins încă maturitatea.
Conform Gartner, atingerea maturităţii din punct de vedere al infrastructurii şi operaţiunilor IT (I&O) necesită un răspuns adecvat la creşterea constantă a vitezei de livrare şi ratei de răspuns a serviciilor, cerute de utilizatorii din ziua de azi, precum şi instalarea de unelte care să măsoare rezultatele IT-ului din perspectivă de afaceri. Iar pentru a nu rămâne doar la stadiul de constatare, Gartner oferă şi câteva sfaturi legate de direcţiile de acţiune pe care ar trebui să le adopte companiile în acest sens.
Un prim sfat este cel legat de întărirea procedurilor de monitorizare. Metricile reprezintă o temă centrală a maturităţii I&O. Măsurătorile bine concepute şi constante atrag atenţia şi informează factorii de decizie dintr-o companie asupra performanţelor. Metricile suportă raportări detaliate legate de performanţe, permiţând factorilor IT de decizie să demonstreze îmbunătăţirile aduse de IT din punct de vedere al afacerii generale.
Conform Gartner, doar circa 11% din organizaţii la nivel mondial dispun de o bază solidă de metrici I&O şi revizuiesc această bază mai des de o dată pe an. Iar 37% din respondenţii din cadrul studiului spun că nu dispun de nicio bază de măsurare a nivelului de maturitate I&O, chiar dacă instrumentele legate de managementul configurării, al disponibilităţii şi performanţelor, al automatizării fluxurilor de lucru şi cel al performanţelor aplicaţiilor folosite continuă să se diversifice şi să devină tot mai accesibile.
Mai mult decât atât, Gartner subliniază importanţa monitorizării părţii de utilizator final a segmentului de servicii IT. Monitorizarea exclusivă a serverelor şi a altor echipamente hardware nu va dezvălui la fel de multe lucruri relevante pentru sănătatea I&O ca în cazul monitorizării activităţii utilizatorilor şi a performanţelor aplicaţiilor folosite.
Al doilea sfat este legat de întocmirea unui plan pentru atingerea maturităţii. O infrastructură IT matură nu apare din senin. Gartner propune, din acest punct de vedere, o abordare programatică, în sensul planificării unui curs de acţiune care să fie cel mai potrivit nevoilor şi obiectivelor afacerii deservite de infrastructura respectivă. E nevoie, în acest sens, de o decizie legată de serviciile corecte. De înţelegerea costurilor asociate şi a celor mai bune căi de a transpune astfel de servicii în costuri pentru afacere. Nu în ultimul rând, e nevoie de alcătuirea unei echipe competente pentru implementarea şi gestionarea acelor servicii, precum şi de folosirea unei combinaţii între experienţă acumulată şi training continuu pentru asigurarea celui mai bun fundament de capabilităţi.
Al treilea sfat este legat de strategiile flexibile. Maturitatea I&O nu înseamnă o chestiune de genul totul-sau-nimic, şi de aceea cea mai bună cale s-ar putea dovedi un mix între tehnologii noi şi tehnologii deja existente în companie. De exemplu, se pot revizui resursele de bază pentru a menţine serviciile importante în funcţiune cu ajutorul unor servere sau altor echipamente hardware noi. În alte circumstanţe, se pot trece fluxurile de lucru de pe resursele interne esenţiale către furnizori de cloud privat sau public. Organizaţiile ar trebui să fie mai agile şi să implementeze mecanisme prin care astfel de decizii să se ia mai rapid. Pentru asta e nevoie de o evaluare atentă a ritmului de schimbare organizaţională, a guvernanţei necesare şi a nivelurilor acceptabile de risc.
Al patrulea sfat sună simplu: automatizaţi oriunde şi oricând este posibil. Pentru Gartner, importanţa automatizării în vederea dezvoltării continue către maturitatea I&O este critică. O zonă vitală de automatizare este reprezentată de cea de suport şi remedieri, care fac parte în mod tipic dintre sarcinile help desk-ului IT. Astfel de sarcini pot fi banale şi prea repetitive ca să mai fie asigurate de forţă umană. O a doua zonă importantă de automatizare este cea de reducere a erorilor din servicii precum setarea şi configurarea sistemelor sau maşinilor virtuale, dar şi cea de îmbunătăţire a guvernanţei prin jurnalizări şi auditări mai bune ale activităţilor.
În final, nevoia de furnizare mai rapidă şi cu mai puţine erori a serviciilor de infrastructură IT va duce la performanţe mai bune pentru I&O. Însă atingerea unui asemenea prag de maturitate va avea nevoie de planificare atentă din punct de vedere tehnic şi al afacerii, de o fundamentare holistică a performanţelor necesare şi de măsurători prin folosire de instrumente adecvate, precum şi de capabilităţi fiabile de automatizare, toate acestea permiţând membrilor echipelor IT din companii să câştige timp pentru a se dedica unor proiecte de mai mare importanţă strategică pentru companie.
de Bogdan Marchidanu