Dacă România încă chinuie să atingă o stare de normalitate economică şi socială (la nivel de ansamblu), Statele Unite au descoperit că au o nouă şi mare problemă de rezolvat: Circulaţia neautorizată a dronelor! Iar problema a atins cote suficient de alarmante încât ditamai Autoritatea pentru Traficul Aerian al Statelor Unite (FAA) să purceadă la elaborarea de reglementări până la sfârşitul acestui an legate de înregistrarea dronelor aflate în posesia populaţiei.
De ce este nevoie de o asemenea măsură? Deoarece, conform unor statistici neoficiale, la ora actuală peste teritoriul Statelor Unite (şi probabil şi pe lângă acesta) circulă haotic peste un milion de drone, cele mai multe neautorizate. Adică un număr suficient de mare de jucării cu aripi ca situaţia să devină îngrijorătoare pentru traficul aerian obişnuit.
Conform autorităţilor americane, scopul emiterii noului pachet de reglementări este acela de identificare a proprietarilor şi operatorilor de obiecte zburătoare nemarcate, pentru a-i obliga pe aceştia să-şi înregistreze jucăriile în mod oficial. Şi, poate, pentru a urma şi nişte cursuri de trafic aerian în scop de prevenire a unor eventuale incidente cu consecinţe care ar putea fi dramatice.
Problema poate părea uşor comică la prima vedere, însă lucrurile nu stau deloc aşa. Conform legislaţiei americane, FAA, deşi autoritate supremă din punct de vedere al controlului traficului aerian, nu are voie să emită noi reglementări care să ceară licenţierea operatorilor de vehicule aeriene neînmatriculate dacă aceste vehicule sunt folosite în scop de relaxare, chiar dacă, în scopuri comerciale, deţinătorii de drone aeriene sunt obligaţi să deţină licenţă de pilotaj.
Speranţa oficialilor FAA este aceea că, odată ce Congresul Statelor Unite le va permită să emită reglementări şi în zona mijloacelor de recreere, autoritatea să reuşească generarea unei culturi a responsabilităţii, mai ales în cazul utilizatorilor neofiţi de vehicule tip dronă, care nu dispun de niciun fel de experienţă de operare în sistemul aerian al Statelor Unite. Mai departe, o asemenea cultură ar fi de mare ajutor la protejarea siguranţei publice în aer şi chiar pe sol.
Legislaţia curentă prevede afişarea la loc vizibil a ceea ce se numeşte un “număr N” de înmatriculare, similar tăbliţelor de înmatriculare de pe autovehicolelor rutiere, doar pentru aeronavele cu pilot uman, indiferent că e vorba de avioane sau elicoptere folosite de autorităţi publice, companii sau persoane fizice. Milionul de jucării aeriene fără pilot care împânzeşte actualmente cerul american este pe cale să schimbe această situaţie.
În mod evident, există un motiv suplimentar al dorinţei de existenţă a unor reglementări clare de înregistrare a dronelor, pe lângă responsabilizare. Odată ce va dispune de mijloace legale, FAA va putea trece la aplicarea de amenzi celor care nu se conformează prevederilor legale. Şi, fiind vorba de Statele Unite, în mod cert aceste amenzi nu vor fi deloc mici. Va fi foarte interesant de văzut ce va însemna transpunerea unei situaţii precum cea din Statele Unite în România. Pentru că de transpus se va transpune în mod sigur. Mai degrabă mai rapid decât mai târziu, dată fiind apetenţa multor conaţionali pentru tot ce înseamnă jucărie nouă.
de Bogdan Marchidanu