La Bookfest-ul din acest an am văzut pe viu cum se naşte un cerc vicios în termeni de stare de bine a unei edituri. O stare de bine care, actualmente, nu mai are cum să nu fie strâns intercorelată cu tehnologia.
Concret, patronul unei edituri îmi povestea cât de tare se strânge şurubul din punct de vedere al vânzărilor de carte, aflate de ani buni în permanent declin şi ameninţând mereu să ducă la dispariţia editurilor. Şi, în consecinţă, cât de dramatic a devenit efortul de marketing legat de promovarea cărţilor.
L-am întrebat în ce măsură foloseşte instrumentele noi, aduse şi larg răspândite de tehnologie, precum reţelele sociale. Patronul respectiv mi-a mărturisit că este perfect conştient de efectul unor instrumente precum reţelele sociale asupra gradului de conştientizare a valorii unor lucrări, dar că nu dispune de fondurile necesare pentru a investi în astfel de instrumente, din punct de vedere tehnic şi al resurselor umane.
Aceea a fost clipa în care am constatat cât de simplu se poate naşte un cerc vicios. Aş adăuga aici “în România”, dar nu sunt deloc sigur că un astfel de cerc vicios este tipic meleagurilor carpatine, deoarece generarea lui ţine în primul rând de metehne legate de mentalităţi, deloc specifice anumitor teritorii geografice.
De ce generează o asemenea mentalitate un adevărat cerc vicios? Dacă nu din alt motiv, fie şi măcar deoarece a genera şi întreţine la ora actuală campanii de marketing şi conştientizare prin folosirea instrumentelor digitale (site-uri online, reţele sociale etc.) reprezintă cea mai ieftină metodă de ajutorare a vânzărilor. A nu folosi această metodă înseamnă, în era digitală, un serios impact negativ asupra vânzărilor de carte (şi nu numai de carte, căci reţeta e valabilă cam pentru toate produsele posibile). Iar un asemenea impact duce la crearea de bariere în calea dezvoltării afacerii, care pot duce la scăderi financiare şi, în ultimă instanţă, la dispariţie.
Cunosc edituri şi oameni nelegaţi de edituri care, cu ajutorul instrumentelor online, şi-au generat mici oaze înfloritoare de generare bani. Folosesc site-urile dedicate produselor şi reţelele de socializare pentru crearea unor adevărate cluburi de fidelizare, pentru diseminarea de informaţii legate de produse în medii tot mai largi şi chiar pentru eforturi de crowdfunding în vederea realizării de produse noi.
Astfel de edituri şi oameni care acţionează individual au înţeles, de fapt, că în era digitală, multe activităţi care ţin de esenţa desfăşurării unei afaceri trebuie să devină şi ele digitale ca formă de manifestare. În plus, au înţeles că nici nu e nevoie să arunce cu sume exorbitante de bani în utilizarea unor astfel de instrumente digitale pentru a genera profituri semnificative. Astfel de firme şi persoane au transformat deja un potenţial cerc vicios într-un cerc virtuos. Ei sunt cei cărora viitorul le va aparţine.
de Bogdan Marchidanu