Pornită de ani de zile ca afacere, furnizarea de servicii de gestiune IT de la distanţă, componentă esenţială a externalizării IT, pare să devină o afacere de tip mainstream în universul IT. Cel puţin asta e concluzia câtorva cercetări de piaţă de ultimă oră desfăşurate cu precădere în Marea Britanie şi, prin extensie, pe cuprinsul Europei occidentale.
Concret, companiile de dimensiuni medii din această regiune geografică intenţionează să externalizeze peste o treime din mediile IT către furnizori de servicii gestionate în următorii cinci ani. Care ar fi principalele motive? Reducerea costurilor IT, creşterea agilităţii IT ca nevoie de răspuns rapid la provocările de afaceri ale pieţei şi optimizarea resurselor deja existente în cadrul acestor medii IT din companii.
Dorinţa de reducere a costurilor şi de creştere a agilităţii de răspuns în faţa provocărilor nu reprezintă motive noi. Ele au stat întotdeauna la baza supravieţuirii afacerilor din zona externalizării IT. Ce s-a schimbat atunci? Realizatorii cercetărilor de piaţă au descoperit că schimbarea a fost determinată în mod fundamental de modificarea atitudinii clienţilor faţă de asigurarea securităţii IT. Mai exact, peste 50% din directorii IT din companii non-IT declară acum că au încredere în furnizorii de servicii ca să asigure şi partea de securitate.
De unde a apărut o asemenea schimbare de atitudine? Riscurile legate de atacurile cibernetice, aflate în creştere permanentă şi vizibilă în ultimii ani, a dus la intensificarea numărului de reguli de securitate care trebuie respectate pentru desfăşurarea activităţii dintr-o companie, indiferent de sectorul ei de activitate. Consecinţa a fost creşterea constantă a investiţiilor în instrumente IT care să ducă la respectarea unor astfel de reguli. Combinată cu criza economică prelungită, care continuă să determine limitări de finanţare, o astfel de creştere a determinat mulţi responsabili de afaceri să ia mult mai în serios alternativa externalizării securităţii, o alternativă care le oferă libertate de a-şi urmări mai uşor obiectivele de afaceri şi de a-şi micşora sau cel puţin păstra constante costurile cu mediul IT.
Evident, astfel de externalizări mai au câţiva ani de străbătut până la a deveni principala zonă de activitate IT. Unul din studiile efectuate a descoperit că doar jumătate din respondenţi sunt “foarte familiari” cu conceptul de servicii gestionate de la distanţă, în vreme ce alţi 40% au declarat că acest concept le este “oarecum cunoscut”.
Toate cele de mai sus nu înseamnă însă decât o mare oportunitate pentru astfel de furnizori de servicii. În condiţiile în care eforturile lor de vânzări vor fi corect dimensionate şi definite, astfel încât obiectul activităţii lor să nu mai fie confundat, cum se întâmplă acum, de pildă cu servicii de tip cloud, astfel de furnizori vor avea întreg viitorul deschis pentru a deveni actori principali pe piaţa IT. Iar acest lucru are toate şansele să se petreacă şi pe pieţe intrate mai târziu în universul IT, cum este România.
de Bogdan Marchidanu