Faptele au generat deja ecou în lumea întreagă. După încheierea negocierilor, Dell a anunţat cumpărarea EMC contra sumei de 67 miliarde USD, cea mai mare achiziţie din domeniul tehnologic din istorie. Trecând însă repede peste şocul unei asemenea sume imense de bani, mulţi analişti din întreaga lume au început să discute despre implicaţiile pe termen lung ale acestei afaceri, atât asupra companiilor implicate, cât şi asupra pieţei în ansamblul ei.
Există câteva aspecte care nu ţin de speculaţie şi care trebuie menţionate. Primul ar fi acela că Dell este un jucător de frunte de pe piaţa întreprinderilor mici şi mijlocii americane (piaţă care pentru multe alte ţări din lume este echivalentă cu piaţa întreprinderilor mari şi chiar foarte mari). În schimb, EMC este furnizor favorit pe piaţa întreprinderilor mari şi dispune de un portofoliu solid de soluţii hardware, software şi servicii care adresează în mod specific nevoile acestor întreprinderi.
Al doilea aspect este legat de faptul că achiziţia EMC înseamnă, în acelaşi timp, achiziţia VMware, companie intrată de ceva vreme în portofoliul EMC. Conform anunţului public de la încheierea negocierilor, VMware va rămâne o companie publică, independentă faţă de Dell şi EMC, în vreme ce EMC va fi integrată în structurile Dell. Acest fapt ar putea genera mari probleme în viitor, având în vedere faptul că multe din cele mai mari parteneriate încheiate de-a lungul timpului de VMware sunt cele cu cei mai mari competitori Dell, printre aceştia fiind incluse nume precum HP şi Lenovo.
Al treilea aspect este că pieţele specifice ale fiecărui membru al acestei mega afaceri sunt extrem de competitive. Dell se confruntă cu presiuni în creştere pe piaţa serverelor din partea HP şi Lenovo, în vreme ce EMC se confruntă cu presiuni similare pe piaţa stocării de date din parte mai multor competitori vechi şi mai noi. Acest fapt în sine reprezintă un element de risc, deoarece prin crearea unui gigant este mult mai plauzibil ca presiunile la care acesta va fi supus să se intensifice exponenţial în loc să se diminueze.
Sunt voci pe piaţă care susţin că unul din scopurile principale ale încheierii acestei afaceri a fost acela al creării unui competitor valoros pe piaţa de cloud computing, piaţă unde niciuna din companiile componente nu a reuşit până acum să joace un rol de frunte. Numai că nici aici situaţia nu este deloc facilă, având în vedere că noua entitate va începe o bătălie de mari dimensiuni cu nume consacrate, precum IBM, Microsoft, Cisco sau Oracle, în condiţiile în care va trebui, simultan, să treacă printr-un proces intern de integrare de produse şi soluţii.
Timpul va evidenţia, cu paşi rapizi, dacă această afacere recent încheiată a fost una de succes sau a generat mai mult probleme pentru actorii implicaţi. Pentru o piaţă mică precum România, implicaţiile directe ale acestei afaceri nu au cum să fie decât marginale. Pe termen lung, însă, situaţia s-ar putea schimba radical.
de Bogdan Marchidanu