Bizpoint — February 4, 2016 at 7:17 pm

O luptă pierdută din start

by

 

istock_000002376236mediumUniversul afacerilor, la fel ca şi natura care ne înconjoară, este marcat de logica dură a supravieţuirii. O logică în care nu există prizonieri, ci doar învinşi care dispar în neantul uitării. Cele de mai sus par să se aplice în acest moment ca un exemplu de manual pentru sistemul de operare lansat de Microsoft pentru dispozitive mobile.

Istoric vorbind, Microsoft a fost ultimul intrat în bătălie pe piaţa mobilităţii. Gigantul american a pierdut trenul iniţial, din considerente rămase şi acum neexplicate pe deplin, aşa că a pus întreaga sa maşinărie la bătaie pentru a începe să conteze pe acest segment de piaţă. O bătălie care a însemnat sisteme de operare dedicate telefoanelor şi găsirea unor parteneri producători de dispozitive, de preferinţă de top, care să comercializeze dispozitive mobile cu un astfel de sistem la bază. Dorinţa de a câştiga cu orice preţ a devenit evidentă pentru toată lumea odată cu cumpărarea muribundei Nokia, moment care a marcat intrarea firmei din Redmond pe terenul relativ necunoscut al producţiei de hardware.

Ei bine, Gartner a afirmat recent, în cadrul obişnuitelor sale predicţii periodice, că viitorul Microsoft în acest segment al mobilităţii nu este deloc fericit. Mai exact, predicţia Gartner spune că gigantul american va eşua în domeniul telefoanelor inteligente pentru consumatorii individuali, păstrându-şi oarecare şanse de reuşită doar în rândul utilizatorilor de tip corporate.
Ce spun datele prezentate de Gartner? Windows Mobile, sistemul de operare Microsoft, s-a regăsit la nivel global în doar 5,8 milioane terminale în trimestrul trei al acestui an, ceea ce înseamnă o cotă de piaţă de 1,7 la sută. Mai mult, cifra reprezintă un declin faţă de cele 9 milioane terminale vândute în acelaşi trimestru al anului 2014, când cota de piaţă atingea 3 la sută.

Prin comparaţie, sistemul de operare Android s-a regăsit în aproape 300 de milioane de terminale vândute în trimestrul trei (cotă de piaţă de aproape 85%), în creştere faţă de cele 254 milioane terminale din trimestrul trei 2014. Simultan, sistemul de operare proprietar de la Apple, iOS, s-a regăsit în 46 milioane de terminale, reprezentând o cotă de piaţă de 13 la sută. Şi aici este vorba de o creştere de la 38 milioane de terminale (cotă de 12,5 la sută) în trimestrul trei 2014.

Ca situaţia să fie şi mai proastă pentru Microsoft, Gartner a anunţat că vânzările de terminale la nivel global au crescut şi datorită cererii în creştere din naţiunile emergente. Numai că aici este vorba mai ales de dispozitive mobile accesibile ca preţ, produse mai ales de nume locale, de foarte mică rezonanţă internaţională.

Microsoft a observat toate acestea şi acum încearcă să-şi plaseze noul sistem de operare, Windows 10 mobile OS, în terminale ieftine produse de companii mai puţin cunoscute sau răspândite la nivel mondial precum Acer, TCL sau altele. Rămâne de văzut căt succes va avea această tentativă, în condiţiile în care firmele locale de pe pieţe mamut cum sunt China sau India par să prefere sistemul Android pentru terminalele produse.

de Bogdan Marchidanu