Servicii IT — February 5, 2016 at 4:49 pm

Efectul pe termen lung al roamingului gratuit

by

La sfârşitul lunii octombrie a acestui an, Parlamentul European a elaborat în sfârşit legislaţia care va pune capăt taxelor de roaming în cele 28 de ţări membre UE începând cu 15 iunie 2017. Subiectul este spinos de mulţi ani, deoarece valurile sezoniere de plângeri generate de facturile crescute la convorbiri mobile în special vara, în sezonul concediilor, au generat în mod constant dispute în rândurile politicienilor.

Este foarte probabil că politicienii în cauză au căutat o cale de a satisface aceste cereri legate de plângerile consumatorilor (căci, până la urmă, dependenţa de votanţii mulţumiţi este intrinsecă pentru astfel de oameni), însă problemele asociate taxelor de roaming nu sunt limitate la sfera consumatorilor. Sute de mii de oameni circulă în interes de afaceri în permanenţă în spaţiul UE. Sunt oameni care se bazează pe accesul la e-mail, la descărcarea de rapoarte şi la uzul în creştere de servicii precum video-conferinţe.

Ca atare, la prima vedere, eliminarea tarifelor de roaming va aduce beneficii imense şi utilizatorilor de comunicaţii mobile din domeniul corporate. Mai ales că în prima parte a acestui an au fost publicate statistici la nivel european care arată că un călător în scop de afaceri consumă în medie 760 MB de date zilnic, sau o medie lunară de 4,5 GB de date.
Iar dacă un astfel de călător optează pentru folosirea predominantă a unei conexiuni mobile, costurile cu comunicaţiile pentru compania la care lucrează se ridică la un nivel situat între 77 euro şi 384 euro pe zi, sau în jur de 900 de euro pe lună. Eliminarea tarifelor de roaming ar însemna reduceri extrem de semnificative ale acestor costuri, nu?

Ei bine, mulţi analişti spun că lucrurile ar putea să nu se dovedească în întregime roz odată cu eliminarea acestor tarife de roaming. De ce? Pur şi simplu deoarece este foarte posibil ca operatorii de reţele mobile să apeleze la alte planuri de afaceri pentru a compensa pierderile rezultate din eliminarea tarifelor de roaming. Iar cea mai simplă şi previzibilă schimbare va fi aceea legată de modificarea planurilor tarifare interne pentru consumatori, în sensul creşterii acestor tarife.

istock_000002616447smallCum estimările analiştilor arată că pierderile pentru operatori rezultate din eliminarea tarifelor de roaming ar putea ajunge la nivelul de 2 la sută din cifra de afaceri anuală, este de aşteptat ca, pe lângă creşterea planurilor tarifare interne, aceşti operatori să ia şi alte măsuri, în special de reorganizare a activităţii, astfel încât aceasta să devină mai eficientă din punct de vedere al costurilor.

Una din aceste măsuri ar putea consta, de pildă, în mutarea call-center-elor în locaţii mai ieftine, de tip near-shore sau chiar off-shore. Să reprezinte, ca atare, o astfel de măsură legislativă la nivel european o oportunitate în plus pentru crearea câtorva sute până la câteva mii de locuri de muncă în România, locaţia cea mai folosită de companii atunci când este vorba de centre de servicii datorită competenţelor lingvistice existente aici? Vom trăi şi vom vedea.

de Bogdan Marchidanu