Data Center / Storage — February 7, 2016 at 4:24 pm

Un altfel de… DR

by

istock_000018183746mediumCei care sunt interesaţi de universul IT primesc în cea mare parte a timpului informaţii legate de soluţii, concepte, statistici, utilizări, şi aşa mai departe, ale IT-ului în viaţa cotidiană a oamenilor. Există, însă, şi altfel de informaţii, pe care unii le-ar putea considera amuzante, însă care dovedesc că acest nou univers care ne înconjoară pe toţi este extrem de divers şi de plin de viaţă.

De pildă, o firmă americană specializată în recuperarea de date în caz de dezastre, Kroll Ontrack, a întocmit recent un top al evenimentelor la care a fost chemată să ajute. Evenimentele au avut loc în întreaga lume, aşa că se poate vorbi de un top cu adevărat global, şi ele arată că dezastrele pot fi năucitoare şi extrem de dureroase chiar şi în cazurile mai puţin spectaculoase.
Unul dintre aceste evenimente s-a petrecut în Marea Britanie. Specialiştii de la firma americană au fost chemaţi în ajutor de proprietarul unui laptop care uitase echipamentul în apartament şi plecase de acasă. Ghinionul a fost acela că în timpul lipsei lui de acasă, clădirea în care se găsea apartamentul a fost cuprinsă de un incendiu violent. Sprinklerele cu care era dotată clădirea au intrat în funcţiune, aşa că laptop-ul buclucaş s-a “bucurat” de dubla acţiune a focului şi apei asupra lui. Datele din echipament au fost recuperate integral, însă proprietarul acestuia nu va mai uita, probabil, niciodată lecţia de a-şi face un backup periodic la tot ceea ce foloseşte.

Tot în Marea Britanie, un bărbat şi-a scăpat din greşeală tableta iPad dintr-un tren în mijlocul unei zone împădurite izolate. Printr-o minune, tableta a fost recuperată însă cu daune severe şi fără acces la datele de pe ea. Nu răspundea la atingere iar şasiul, bateria şi conectorii erau distruşi. Nici partea de electronică nu se prezenta într-o stare mult mai bună, aştfel încât tableta pornea singură la fiecare două minute, fapt care însemna o fereastră extrem de îngustă de timp pentru specialiştii Kroll Ontrack ca să încerce recuperarea de date din dispozitiv. Norocul a fost că placa de bază a rămas în stare relativ bună de funcţionare, astfel încât datele au fost recuperate în procent de sută la sută.

În Polonia, un bărbat a “reuşit” să toarne solvent pe propriul laptop, care se odihnea pe podea şi asigura fondul sonor muzical pentru activitatea omului, în vreme ce amesteca diverse nuanţe de vopsea acasă pentru a obţine nuanţa dorită. A fost o zi nefericită pentru laptop, dar nu şi pentru datele din el, care au fost recuperate. Tot în Polonia, încăpăţânarea unui client de afaceri de această dată a însemnat munca de recuperare date pentru un server RAID cu 22 de discuri montate în stivă. Clientul refolosise discurile rămase intacte după un dezastru anterior, înlocuise discurile defectate şi continuase să utilizeze serverul. Cu toate astea, nici după acel prim dezastru nu îşi construise o soluţie de backup. Din fericire, şi acest al doilea dezastru a fost recuperat în întregime, însă nu fără costuri suplimentare. Cum poştaşul sună întotdeauna de două ori, poate că de această dată clientul în cauză nu va mai aştepta şi un al treilea dezastru ca să constate cât de uşor se poate ieşi definitiv din afaceri.

În aceeaşi manieră, în Germania o companie efectua lucrări de renovare în cadrul birourilor sale, inclusiv în camera serverelor. Într-o bună zi, administratorul de sistem IT al companiei a descoperit că foile de plastic utilizate pentru protejarea încăperii serverelor de praf nu reuşiseră să ţină praful afară. Ca atare, a decis să mute serverul într-o altă încăpere, departe de lucrările de renovare, pentru că se apropia sfârşitul de săptămână, dar fără să-şi anunţe colegii de muncă. Din nefericire, după ce în acel weekend vremea a fost neobişnuit de însorită şi de fierbinte, administratorul de sistem a descoperit luni că angajaţii firmei nu se pot conecta la sistemul IT. Şi-a dat în scurt timp seama că un angajat oprise aerul condiţionat din încăperea în care el mutase serverul, astfel încât echipamentul se încinsese peste limită în weekend. Din fericire, chiar dacă atunci când a fost găsit serverul încă mai fumega, aproximativ 99 la sută din datele de pe el au fost recuperate.

Cele de mai sus sunt doar câteva exemple de evenimente şi situaţii care ne pot afecta pe noi toţi oricând. Evenimente şi situaţii care arată doar faptul că recuperarea în caz de dezastre nu este o simplă poveste. Latura plăcută a IT-ului înseamnă comoditate şi preluarea unor sarcini adesea redundante din cârca oamenilor. Latura mai puţin plăcută este aceea că asemenea caracteristici vin cu un cost. Cei care sunt dispuşi să îl plătească vor continua să se bucure de aceste caracteristici. Ceilalţi… doar dacă au noroc de o echipă de specialişti în învierea de la moarte la viaţă.