Conform unui studiu Ipsos MORI realizat pentru Microsoft în Europa, angajații IMM-urilor din România continuă să creadă în tehnologia mobilă și în îmbunătățirea relației cu clienții ca principale motoare pentru creșterea perfomanțelor companiilor.
România este țara europeană cu cel mai mare număr de angajați nevoiți să fie prezenți la birou pentru a-și îndeplini sarcinile de lucru (81%), la polul opus aflându-se Norvegia, unde doar 51% dintre angajații IMM-urilor trebuie să fie prezenți la birou. În același timp, datele Eurostat arată că rata productivității în România era de 5,6 euro / oră în 2013, adică de șase ori sub media europeană și de aproape 12 ori mai mică decât rata productivității în Norvegia (59 euro / oră). Rezultatele celor două studii sugerează o corelație pozitivă între gradul de receptivitate la integrarea tehnologiilor mobile în mediul de lucru și productivitatea angajaților din economie.
Același studiu arată că peste jumătate dintre angajații români (52%) consideră că investiția în IT reprezintă o prioritate pentru creșterea performanțelor de business, iar 50% dintre ei consideră că o relație mai bună cu clienții ar putea avea același rezultat. Cercetarea a fost realizată în 16 țări din Europa, printre care și România, cu participarea a 5.555 de angajați din companii mici și mijlocii.
Prioritățile angajaților români
În România, mai mult decât în orice altă țară participantă la studiu, angajații IMM-urilor pun preț pe echilibrul dintre muncă și viața personală. Acesta este o prioritate pentru 87% dintre ei, spre deosebire de media europeană de 73%. Pentru a-și atinge acest obiectiv, cei mai mulți dintre angajații români, respectiv 83%, consideră că tehnologia mobilă i-ar putea ajuta să fie mai productivi și să întrețină echilibrul dintre planul profesional și cel privat.
Alte rezultate ale studiului arată că:
– E-mail-ul este considerat cel mai bun instrument de comunicare atât de către angajații din România (63%), cât și la nivelul întregului continent (67%). A doua opțiune preferată de către români o reprezintă întâlnirile (61%), în timp ce media europeană înclină spre convorbirile telefonice (53%).
– Data back-up. Aproape o treime din firmele mici și mijlocii din România nu fac niciun fel de back-up, ceea ce le expune la riscuri evidente.
– Viteza de răspuns este esențială. 33% dintre respondenți sunt nevoiți să răspundă la mesajele primite de la clienți în mai puțin de o oră, iar 44% dintre ei au același termen pentru a răspunde la mesajele primite de la colegi. La nivel european, termenul folosit de cei mai mulți dintre angajați pentru a răspunde la mesajele primite de la clienți este de o zi (38%).
– 15% dintre români lucrează 51 de ore pe săptămână sau mai mult, procent aproape dublu față de media europeană de 9%.
Profilul angajaților IMM-urilor din România
Activ în afara programului de lucru obișnuit. Peste jumătate (51%) dintre angajații IMM-urilor din România sunt activi uneori sau în mod regulat în afara orelor de lucru obișnuite.
Nevoiți să își aducă dispozitivele mobile de acasă. 38% dintre angajați folosesc un laptop personal la birou, iar 30% folosesc propriul PC sau smartphone-ul personal. Mai puțin de 10% dintre angajați utilizează un smartphone oferit de angajator, fiind rata cea mai scăzută din Europa, după Ucraina.
În căutare de soluții pentru creșterea productivității. Pentru o treime dintre respondenți, tehnologia modernă și aplicațiile software mai eficiente sunt răspunsul pentru problema productivității, în timp ce o altă treime dintre respondenți afirmă că i-ar ajuta un mediu de lucru flexibil.