INTERVIU — February 9, 2016 at 3:42 pm

15 ani de QlikView în România

by

ion-dinescuCe anume individualizeaza soluţia de Business Intelligence QlikView în multitudinea de asemenea ”produse” existente pe piaţă, care este evolutia legata de utilizarea solutiei atat ca produs detinut de clienti, dar si ca serviciu oferit de Relevance Management prin intermediul tehnologiilor de tip cloud precum si detalii despre caracteristicile tehnice ale solutiei.
O discuție cu Ion Dinescu, omul care a descoperit QlikView si l-a implementat pentru prima oara in Romania in urma cu 15 ani si care acum este director tehnic la Relevance Management, furnizor de solutii QlikView de Business Intelligence.

Club IT&C: Care sunt caracteristicile care fac din QlikView o soluţie utilizabilă de către o companie din orice industrie şi de orice dimensiune?
Ion Dinescu:
Cu cincisprezece ani în urmă, când am adus QlikView în România, am descoperit acest produs datorita unei nevoi din acel moment. Aveam un ERP instalat, foarte bun pentru acea vreme, dar am simțit nevoia unor rapoarte ceva mai elaborate. Eram la un târg internaţional de IT, la CeBIT, unde încercam să găsim noi parteneri de afaceri. Am găsit QlikView intr-un colt, într-un stand de doi metri pe doi metri.

Club IT&C: Prin ce v-a atras, de fapt, după atâtea căutări?
Ion Dinescu:
Uşurinţa de utilizare a soluţiei care, încă de pe-atunci, avea posibilitatea de selecţie pe orice element grafic din interfaţă. Selectai elementul şi obţineai imediat toate datele relevante despre acel element. Era o soluţie extrem de intuitivă, aproape incredibilă pentru acea vreme. Timp de zece ani după aceea a rămas singurul produs de pe piaţă cu o asemenea capabilitate. Pe atunci nu ştiam ce înseamnă in-memory, dar soluţia a fost proiectată de la început aşa. Actualmente tehnologii similare in-memory sunt folosite si de alti jucatori din Business Intelligence.
Un al doilea element de atracţie la QlikView este lipsa de şabloane. Pentru a afla o informaţie de interes nu trebuie urmărită o cale anume, dinainte programata. Aşa ceva este extrem de important mai ales pentru utilizatorii care vor să afle rapid informaţii utile pe baza sentimentului personal legat de zonele unde activitatea firmei înregistrează dificultăţi, astfel incat sa le transforme in oportunitati de dezvoltare.

Club IT&C: Care este secretul tehnic din spatele acestei uşurinţe de a evidenția datele cele mai importante pentru utilizator?
Ion Dinescu:
Asociativitatea. QlikView foloseste o tehnologie proprie in-memory asociativa. Aceasta dispune de un soi de “vrăjitori” foarte interesanţi care te ajuta sa colectezi informatiile din diverse surse si sa le conectezi logic intre ele asa incat sa fie gata de analiza. Pas după care se construieste destul de rapid o interfata cu grafice si tabele în funcţie de necesităţile utilizatorilor. Atunci cand sunt selectate informaţiile de care utilizatorul are nevoie, aplicaţia îşi generează o noua imagine în memorie a acelor informaţii, iar toate graficele si tabele se modifica in mod corespunzator. In acest fel utilizatorul descopera corelatii valoroase intre informatiile afisate, greu sau aproape imposibil de depistat cu tehnologiile traditionale.
Există, desigur, o mare flexibilitate în partea de programare a soluţiei QlikView. Este important faptul că soluţia se conectează practic la orice fel de surse de date, mai mult sau mai puţin standard, ceea ce face ca acesta să fie foarte potrivită pentru medii de date eterogene, cum se întâmplă in multe companii din România. Faţă de toate cele de mai sus, pe noi, în Relevance, ne-a ajutat enorm experienţa pe care membrii echipei au acumulat-o anterior cu utilizarea de ERP-uri. Am reuşit astfel să maximizam posibilităţile oferite de QlikView în zona de exploatare a datelor oferite de diverse solutii ERP si nu numai.

Club IT&C: Ce s-ar fi întâmplat însă dacă nu aveaţi experienţa de ERP acumulată?
Ion Dinescu:
Experienta noastra in implementarea diverselor ERP-uri a fost un plus in intelegerea provocarilor cu care se confrunta companiile ce ne sunt clienti, ajutandu-ne sa ii servim si repede si bine. QlikView se poate invata destul de usor, chiar mai usor decat multe alte solutii, experienta anterioara cu alte sisteme fiind o valoare adaugata. Este foarte importanta, totdata, si experienta de business in acest proces. Ea ne ajuta sa oferim recomandari clientilor nostri astfel incat sa isi construiasca un sistem decizional corect.

Club IT&C: Care ar fi provocările actuale legate de tipurile de surse de date?
Ion Dinescu:
Sincer, în momentul de faţă, QlikView acoperă cam toate sursele de date posibile. Există acum conectori de SAP, există conectori pentru date de tip Social Media și alții. Provocările ar putea veni din zona de volume foarte mari de date, deoarece acolo trebuie acordată o atenţie sporită la dimensionarea resurselor hardware şi a arhitecturii aplicaţiei QlikView. Am asistat la teste unde se încărcau chiar şi un miliard de înregistrări. Problema era a timpului de procesare a unui asemenea volum de date, iar aici răspunsul QlikView a fost foarte bun, atunci cand sunt respectate recomandarile de bune practici ale unei astfel de solutii. În principiu, noi ne-am obşinuit clienţii ca raspunsul sa fie aproape instantaneu, atunci cand interactioneaza cu interfata realizand diverse selectii de date.

diagrama1Club IT&C: Ce se întâmplă cu clienţii care au vârfuri de sarcină ce depăşesc de multe ori volumul mediu de procesare a datelor?
Ion Dinescu:
Există mai multe metodologii, alegerea lor tinand cont de situatia concreta a clientului. Practic, o să ajungă şi la noi la modă conceptul de optimizare a arhitecturii de raportare şi a arhitecturii software în general. Ce aduce QlikView? Aduce posibilitatea de a conecta rapoartele între ele, în funcţie de timp. Mai exact, optimizează rapoartele folosite prin legarea informaţiilor curente cu cele istorice şi deja consolidate, astfel încât resursele hardware folosite să rămână la niveluri minime.
De asemenea, QlikView e o solutie care este foarte usor scalabila, care se adapteaza rapid, din mers, la noi conditii precum cresterea volumului de date de procesat sau a numarului de utilizatori. Avem instrumente de monitorizare care pot atentiona si recomanda administratorilor solutiei BI cum sa procedeze in asa fel incat sa acopere cu succes potentialele varfuri de sarcina.

Club IT&C: Cât de fezabilă este promovarea QlikView ca serviciu şi nu ca soluţie de implementat la utilizator?
Ion Dinescu:
Vorbim aici de altă gamă de clienţi. Există clienţi cu infrastructură deja existentă, cărora li se potriveste mai bine solutia QlikView implementata local, decat cea ca serviciu, în cloud. Trebuie să vorbim aici de servicii propriu-zise, deoarece există persoane care consideră in mod gresit ca găzduirea de servere în alte locaţii ar fi un serviciu de tip cloud . Ţinta cloud-ului pare să fie zona de firme de dimensiuni mai mici, care sunt dispuse, din raţiuni de costuri, să adopte astfel de servicii. Desi am vazut si companii mai mari care studiaza aceste solutii, pentru ca le pot aduce reduceri de costuri importante. Noi am avut cereri din piaţă pentru oferirea QlikView ca serviciu, am analizat ce parteneri putem folosi pentru asta şi am lansat anul acesta un serviciu numit RLV Cloud Analytics. Urmează să vedem ce se va întâmpla în anul viitor cu cererea de astfel de servicii.

Club IT&C: Ce ”simţiţi„ că se va întâmpla?
Ion Dinescu:
Cred ca suntem in plin „boom” al solutiilor de data discovery, asa cum este si QlikView, pentru ca oamenii de business isi doresc foarte tare aplicatii simplu de utilizat, rapide si relevante pentru ei. De asemenea, ma astept sa vedem o maturizare a pietei de Business Intelligence si sa avem solicitari din ce in ce mai sofisticate din partea clientilor. Ceea ce e bine, pentru ca toti avem de castigat daca firmele devin mai competitive pe piata locala si globala.
Cei 15 ani de experienta in solutii de Business Intelligence pe platforma QlikView ne dau marele avantaj de a putea fi pregatiti pentru oricare din provocarile companiilor din Romania. Iar flexibilitatea solutiei nu se limiteaza numai la interfata de utilizare, ea este si o caracteristica a noastra. Indiferent de ce aduce viitorul in domeniul Business Intelligence, echipa Relevance continua sa se adapteze schimbarilor din business-ul romanesc.

logo-pt-semnatura_roClub IT&C: Aţi amintit de Relevance. Ce ȋnseamnă pentru dumneavoastră?
Ion Dinescu:
Relevance ȋnseamnă peste 100 de proiecte complexe din cele mai diverse domenii ale economiei – de la retail și producție, la materiale de construcții, servicii medicale și banking. Relevance ȋnseamnă parteneriate cu ING Bank, CrisTim, Electroprecizia, Regina Maria, Holcim, Saint Gobain, Profi, Zarea, Netbridge – câteva dintre companiile care au ales să colaboreze cu noi. Şi, poate cel mai important, Relevance ȋnseamnă 10 ani de dezvoltare continua alături de o echipă talentată şi entuziastă.