Oracle 12c, baza de date lansată de compania americană nu cu foarte mult în urmă, reaşează platforma de bază a universului IT din organizaţii, bazele de date, pe un nou fundament, conectat în mod nativ la mediul cloud computing. Revista Club IT&C a discutat pe marginea acestui subiect cu Sergiu Russu, Business Sales Leader Oracle Romania.
Club IT&C: Consideraţi că Oracle 12c este o evoluţie sau o revoluţie în universul bazelor de date?
Sergiu Russu: După părerea mea, este o revoluţie. Introduce funcţionalităţi de cloud la nivelul bazei de date. Întodeauna aceste versiuni majore au indus o serie de inovatii importante in domeniu. Amintiţi-vă de versiunile cu terminaţie i, care introduceau Internetul, şi g, care introducea conceptul de Grid în cadrul soluţiei. Cea mai importantă funcţionalitate introdusă de Oracle 12c este arhitectura multiclient, în cadrul căreia datele sunt separate de motorul bazei de date, astfel eficientizându-se alocarea resurselor către diferitele instanţe de funcţionare ale bazei de date.
Club IT&C: Cloud computing nu este decât un termen nou pe piaţă. Conceptul funcţionează de ani buni sub diverse forme. De ce vine Oracle abia acum cu o asemenea soluţie?
Sergiu Russu: Fără doar şi poate că funcţionalităţile legate de cloud au existat şi în versiunile mai vechi ale bazei de date. Acum discutăm de aprofundarea acestor funcţionalităţi, pentru că aşa ceva cere piaţa. Vizavi de cloud, acesta poate lua diferite forme, după cum bine se ştie. Însă noi vedem o sinergie foarte bună cu platformele noastre integrate, în mod special Exadata. Într-adevăr, observăm o rată de adopţie mai mare a cloud-ului privat. Dacă ne uităm la zona telecom, de pildă, tot mai mulţi operatori au integrat baza de date cu aplicaţiile, pe care le oferă sub formă de servicii către diferite departamente interne.
Club IT&C: Unul din aspectele evidenţiate în cadrul soluţiei este cel al eficientizării prin comprimarea volumelor ocupate de date. Cum aţi reuşit acest lucru?
Sergiu Russu: Baza de date 12c aduce foarte multe funcţionalităţi noi, practic peste 500. Una dintre ele se referă la implementarea unei asa numite harti termice, adică a unei hărţi statistice legate de frecventa de accesare a datelor. Practic se evidenţiază datele care sunt accesate foarte des, sau date fierbinţi, datele care sunt accesate, să zicem, normal, şi date care se accesează mai rar. Pe baza acestor informatii, datele se pot comprima pe diverse nivele, astfel crescându-se eficienţa părţii de stocare a datelor şi micşorând amprenta ocupată de volumele foarte mari de date. Este un mecanism complet automatizat, care va tine dimensiunea bazei de date sub control, degrevand administratorii de aceasta sarcina, oferind o performanta net superioara dar in acelasi timp predictibila pe termen indelungat. Această funcţionalitate este, fără îndoială, disponibilă la nivel de zonă de stocare date, de multă vreme. Însă noua abordare, superioară, la nivel de date, este mult mai eficientă şi mai sigură, asigurand o granularitate mult mai buna a tipurilor de operatii ce se efectueaza asupra datelor din baza de date.
Club IT&C: Ce se întâmplă cu clienţii care au instalate baze de date mai vechi?
Sergiu Russu: Din punct de vedere financiar, întotdeauna un client care are suportul plătit la zi poate instala orice sistem nou. Oracle vinde întodeauna cele mai noi sisteme de baze de date, însă lasă la latitudinea clienţilor ce versiune să folosească. În ceea ce priveşte upgrade-ul tehnic, acesta se face ca întotdeauna. Există ghiduri de instalare care să ajute clienţii în acest proces. Referindu-ne strict la versiunea 12c, aceasta vine cu posibilitatea de clonare facilă a datelor, ceea ce înseamnă o creştere semnificativă de flexibilitate.
Club IT&C: Ce aţi recomanda unui client care şi-a modernizat baza de date la versiunea 12c să facă cu resursele IT astfel eliberate?
Sergiu Russu: După părerea mea, capabilitatea de a procesa date mai rapid sau de a procesa volume mai mari de date, ca rezultat al eliberării de resurse, ar trebui să se reflecte în zona de business. O capacitate de procesare mai mare poate însemna analizarea mai profundă a datelor sau cu exploatarea mai eficientă a datelor la nivel operaţional. În plus, un pas esenţial în trecerea de la o soluţie instalată in-house la cloud este reprezentat de consolidarea datelor. Oracle 12c exact asta simplifică: posibilitatea de a consolida eficient bazele de date.
Club IT&C: Soluţia poate fi integrată nativ cu soluţii de tip BI sau Big Data?
Sergiu Russu: Categoric da. Una din funcţionalităţile esenţiale ale soluţiei este aceea de a descoperi foarte uşor “tipare” de date în cadrul procesării volumelor mari. Această funcţionalitate este mult legată de conceptul de Big Data, chiar dacă acest concept este mult mai complex.
Club IT&C: Există probleme de integrare Oracle 12c cu soluţii terţe, de pildă de tip Big Data?
Sergiu Russu: Nu. Un element cheie al platformei este partea de Open Source, ceea ce o face foarte uşor integrabilă cu oricare altă soluţie de tip Big Data sau altfel.
Club IT&C: Care sunt categoriile de clienţi cărora li se adresează Oracle 12c?
Sergiu Russu: Baza de date este disponibilă în trei versiuni. Discutăm de Enterprise Edition, care se adresează clienţilor mari. Standard Edition se adresează pentru firmele să zicem medii şi Standard Edition One pentru firme mai mici. Deosebirile sunt date de capacitatea de procesare. Versiunea cea mai mică este limitată la 2 socket-uri, cea medie este limitată la 4 socket-uri, iar cea Enterprise nu are limitări.
Club IT&C: Care este interesul furnizorilor de cloud public pentru achiziţia soluţiei Oracle 12c?
Sergiu Russu: Foarte mare. Noi suntem în discuţii cu toţi furnizorii de pe piaţă care oferă soluţii de tip cloud public. In momentul de fata una dintre referintele publice este www.e-dba.com care ofera servicii de tip DbaaS bazate pe Oracle Database 12c si optiunea Multitenant.
Club IT&C: Oracle 12c este complet localizată pentru regiunea Europei de Est?
Sergiu Russu: Da. Întotdeauna bazele noastre de date au fost localizate pentru ţările din această regiune.
Club IT&C: Ce va urma după c, de la Cloud? Poate fi un m de la Mobilitate?
Sergiu Russu: E foarte greu de răspuns la o asemenea întrebare. În ceea ce priveşte mobilitatea, de pildă, bazele de date Oracle sunt embedded în multe dispozitive mobile. Eu mă aştept însă la apariţia de funcţionalităţi specifice conceptului Big Data. Mă aştept şi la apariţia de funcţionalităţi specifice conceptului de Fast Data.
Club IT&C: Pentru implementarea Oracle 12c este nevoie de un training special?
Sergiu Russu: Da. Pentru partenerii noştri avem un centru regional de training localizat la sediul companiei Omnilogic. Aducând funcţionalităţi noi, acest sistem de bază de date are nevoie de certificări noi, şi este normal ca lucrurile să fie aşa.
de Bogdan Marchidanu