INTERVIU — February 9, 2016 at 4:47 pm

Claus Nussbaum: Soluţia MobileIron este disponibilă atât ca soluţie instalată la sediul clientului, cât şi ca soluţie cloud.

by

dsc_0870MobileIron este unul din principalii furnizori globali de soluţii de management al mobilităţii la nivel enterprise. Revista Club IT&C a discutat cu Claus Nussbaum,  Regional Manager Austria  & Eastern Europe, MobileIron, despre importanţa unor astfel de soluţii la acest moment şi despre complexitatea problemelor din mediul mobil al unei întreprinderi client.

Club IT&C: De ce ar apela un client la soluţiile furnizate de MobileIron?
Claus Nussbaum:
MobileIron este singurul furnizor de soluţii Enterprise Mobility Management (EMM) din lume, care construieşte soluţii doar pentru mediul mobil. Firma a fost fondată pentru a ajuta companiile client să devină cât mai mobile. Am primit primul patent pentru un App Store de nivel enterprise cu ani în urmă, aşa că am fost prima companie care am considerat aplicaţiile de întreprindere ca obligatorii atunci când e vorba de mobilitate ca tendinţă de viitor. De asemenea, soluţia MobileIron este disponibilă atât ca soluţie instalată la sediul clientului, cât şi ca soluţie cloud. Soluţia instalată se numeşte „MobileIron Core“, în vreme ce soluţia cloud se numeşte „MobileIron Cloud“. 

Club IT&C: Care sunt elementele de unicitate ale soluţiei?
Claus Nussbaum:
În primul rând scalabilitatea. Putem scala cu uşurinţă până la 100.000 de dispozitive cu MobileIron Core şi până la 1 milion de dispozitive cu MobileIron Cloud. Asta înseamnă că MobileIron Core devine foarte ieftină în termeni de costuri totale de deţinere. În al doilea rând, este vorba de ecosistemul nostru. Dispunem de unul din cele mai mari şi mai extinse ecosisteme. Partenerii noştrii AppConnect, peste 240 la număr, au integrat tehnologia noastră pentru a fi securizaţi prin intermediul MobileIron. Ei se integrează în AppConnect Container pe dispozitive, ceea ce securizează datele aflate în mişcare şi în dispozitiv. Printre astfel de parteneri ai noştri se numără IBM, HP, Box, Novell etc.. În acelaşi timp, partenerii noştri TechAlliance se integrează în soluţia noastră din perspectiva suportului. E vorba de parteneri precum Cisco, FireEye, Aruba etc., care furnizează soluţii precum Network Management, Identify Management etc. Prin aceasta, suntem în stare să ne integrăm în structuri existente, folosite deja de către clienţii noştri.

Club IT&C: MobileIron este o companie americană. Ce înseamnă Europa pentru afacerile acestei companii?
Claus Nussbaum:
MobileIron face cam 56% din afacere în Statele Unite şi în jur de 45% pe plan internaţional. O mare parte din aceste venituri internaţionale vin din Europa, unde avem o poziţie puternică.

Club IT&C: Mobilitatea ca fenomen de masă a avut ca unul din principalii vectori de acţiune Europa. De ce a fost nevoie ca o companie de management infrastructură mobilă să se nască în Statele Unite?
Claus Nussbaum:
Eu, personal, lucrez în domeniul mobilităţii de cincisprezece ani şi, aveţi dreptate, Europa a deţinut la început avantajul tehnologic în termeni de mobilitate şi tehnologii mobile. Realitatea prezentului arată că Statele Unite sunt acum în frunte în termeni de tehnologii pentru mobilitate. Iar motivul unei asemenea schimbări de leadership constă, în opinia mea, în faptul că în Statele Unite există o anumită cultură şi mentalitate pentru investiţii în lucruri care aduc inovaţie. E suficient să ne gândim doar la adevăratul fenomen global numit Uber, care se bazează esenţialmente pe tehnologii mobile, şi care îşi are originea în Statele Unite.

Club IT&C: Exemplul menţionat de dumneavoastră este excelent pentru ilustrarea următoarei mele întrebări. Ca furnizor de soluţii de management dispozitive mobile, cum reuşiţi să faceţi faţă imensei diversităţi a dispozitivelor şi tehnologiilor din spatele lor?
Claus Nussbaum:
În primul rând, pentru aşa ceva este nevoie de o relaţie foarte bună cu vendorii de tehnologie. În acest moment sunt trei jucători majori pe această piaţă. Este vorba de Apple cu sistemul IOS, de Google cu sistemul Android şi de Microsoft. Noi avem o relaţie foarte strânsă cu toţi trei, care ne permite să ne actualizăm permanent soluţia oferită în funcţie de actualizările tehnologice ale sistemelor. Din acest punct de vedere, acordăm o atenţie specială noului sistem de operare anunţat de Google şi denumit Android for Work, deoarece văd în el un soi de schimbare de paradigmă în întreaga industrie. De ce? Deoarece Android for Work permite oricărui dispozitiv Android să facă parte dintr-un singur sistem de operare comun. Desigur, există şi provocări în cazul sistemului de operare Android. O astfel de provocare este constituită, de pildă, de faptul că producătorii de dispozitive îşi construiesc actualmente pe platforma Android propriile aplicaţii şi propriile medii de operare, iar acest fapt generează probleme pentru orice furnizor de soluţii de management mobilitate. Gestionarea fără probleme a unei asemenea diversităţi de dispozitive mobile este foarte greu de realizat. Tocmai de aceea este atât de important noul sistem de operare care lansat de Google.

Club IT&C: Până la adoptarea noului sistem de operare de către toţi producătorii de dispozitive, cum reuşiţi să faceţi faţă provocărilor curente?
Claus Nussbaum:
Eu cred că această adoptare se va petrece până la sfârşitul acestui an, dar până atunci avem, într-adevăr, de a face cu o mare diversitate. Ce facem noi este să construim propriul nostru client e-mail care rulează pe aproape toate variantele posibile de Android.

Club IT&C: MobileIron este un producător de soluţii de management. Care este structura lucrului cu partenerii de pe pieţele locale, aşa cum este Safetech pentru România?
Claus Nussbaum:
Investim mult în partenerii noştri de canal de distribuţie. Ideea este de a ajunge ca partenerii noştri să dispună de acelaşi nivel de know-how legat de soluţii ca şi noi. Lucrăm cu aproximativ 90 de parteneri locali în regiunea de care mă ocup eu, Europa de Est, şi care acoperă 26 de ţări. De aceea, este foarte important ca fiecare partener să intre în programul nostru de training specializat privind soluţiile furnizate de noi, astfel încât ei să devină cei care vând soluţiile noastre şi au grijă de mentenanţa lor, sprijinind clientul la nivel local.


Club IT&C: Cum se desfăşoară lucrurile în cazul multinaţionalelor care operează la nivel regional şi chiar global? Cine asigură partea de suport tehnic local pentru astfel de clienţi?
Claus Nussbaum:
Într-adevăr, avem mulţi clienţi companii multinaţionale, în toate pieţele verticale. Ca să răspund la întrebare, suportul depinde de ceea ce decide clientul. Există clienţi care doresc ca partea de service să se efectueze de la sediul central în toate sucursalele şi filialele. Aceştia sunt clienţi care devin aşa numite “conturi globale” şi pentru care partea de service se asigură tot de la nivel central. Alţi clienţi îşi doresc ca instalările de soluţii să se facă la nivel local, şi atunci şi partea de service va reveni partenerilor noştri locali. Ăsta e un alt motiv pentru care avem nevoie de parteneri puternici în fiecare piaţă locală.

Club IT&C: Există companii multinaţionale care operează la nivel regional într-un cloud privat. De ce ar mai apela astfel de companii la o soluţie de management al mobilităţii?
Claus Nussbaum:
Depinde ce înseamnă cloud pentru aceste companii. Înseamnă un cloud privat faptul că au un centru de date propriu de unde se furnizează servicii la nivel enterprise pentru toate sucursalele, sau este vorba de o altă structură de funcţionare? În Europa cerinţele legate de cloud se referă în special la termeni de securitate. Vendori precum Microsoft fac eforturi intense de a promova astfel de soluţii cloud. În Statele Unite, situaţia este cu totul alta în termeni de cloud. Cred că în Europa va mai trece o perioadă de unul până la doi ani până ce se va observa aceeaşi tendinţă de trecere la cloud ca în Statele Unite. Până la urmă, este vorba de o chestiune de bani şi investiţii. Dacă se poate garanta în cloud acelaşi nivel de securitate ca în cazul unei soluţii instalate la sediul clientului, iar aici este o dezbatere continuă pro şi contra, atunci trecerea în cloud va fi accelerată.

Club IT&C: Care este limita de scalabilitate în jos a soluţiei, mai ales că România este o piaţă unde cele mai multe companii sunt de dimensiuni mici şi foarte mici?
Claus Nussbaum:
Există o anumită limită privind numărul minim de licenţe instalate, iar această limită este de 50 de licenţe.

Club IT&C: În atari circumstanţe, o firmă de avocatură, de pildă, care are mare nevoie de mobilitate, nu ar putea deveni clientul Mobile Iron…
Claus Nussbaum:
Corect. Aşa stau lucrurile. Dar situaţia depinde şi de partenerii locali. Vor ei să lucreze cu 100 de clienţi la care să instaleze câte zece licenţe, sau preferă să aibă zece clienţi cu câte 100 de licenţe? Aici intervine cu succes modelul cloud.

Club IT&C: Există vreo particularitate a pieţei româneşti?
Claus Nussbaum:
Există particularităţi ale pieţei est-europene faţă de piaţa vest-europeană. România urmează, în linii mari, aceeaşi tendinţă de dezvoltare ca în restul Europei. Per ansamblu, piaţa est-europeană se află în etapa de transformare într-o piaţă matură în termeni de soluţii de management al mobilităţii, mai ales din punct de vedere al conştientizării nevoii de securitate. Însă trebuie să recunosc faptul că Europa de Est dovedeşte multă inovaţie aici. Este o zonă în care se “ard” paşi, iar România nu face excepţie. Singura întrebare este cât de repede se face această “ardere”.