Poate parea desueta definirea termenului de “outsourcing” in anul 2014, deja perceptiile vizavi de ce anume presupune acest concept au suferit si vor suferi multe modificari, cauzele principale fiind, mediul socio-economic si evolutia tehnologiei. Contrar multor pareri, termenul de outsourcing nu este dedicat strict mediul de business, dimpotriva, tine mai mult de nevoile primare ale naturii umane, cu totii vrem sa castigam timp, resurse financiare, influenta si sa reducem cat mai mult factorii de risc prezenti in orice tip de activitate.
Aceste nevoi au devenit din ce in ce mai pregnante, chiar mai apasatoare, odata cu aparitia fenomenului de globalizare, care presupune depasirea tuturor granitelor, asa cum erau ele percepute anterior, mai ales in regimul comunist unde tusele erau strident marcate. Granitele actuale tin mai mult de cultura, religie sau legislatie, ultima aparitie fiind costul, un efect secundar al crizei economice. De facto, aceasta cursa nebuna in care suntem cu totii prinsi, este rezultatul globalizarii si pentru a nu iesi in decor avem nevoie de cateva elemente esentiale: tehnologie folosita inteligent si benefic, control, eficienta, continuitate, calitate si echitate financiara, intre ultimele doua fiind o relatie de interdependenta. Aceste elemente esentiale, pot fi gasite in doze optime si flexibile, doar apeland la resurse furnizate in regim externalizat, de la servicii de curatenie, pana la IT, consultanta sau medicina. Patrunzand si mai adanc in aplicabilitatea conceptului de externalizare, intram intr-o analiza de tip SWOT (puncte tari / slabe), specifica oricarei decizii de achizitie, desi factorul emotional primeaza. Ca atare vom lua in calcul cateva preocupari universal valabile:
De ce este outsourcing-ul atat de greu?
Outsourcing-ul este greu pentru ca reprezinta un serviciu si ca orice serviciu, depinde exclusiv de oamenii care il presteaza, de la treapta superioara a organigramei, pana la cea inferioara. Gestionarera factorului uman reprezinta adevarata provocare, cu totii avem orgolii, framantari sau anumite frustrari si simtim nevoia de libertate, confirmare si siguranta. Garantia succesului in prestarea serviciilor de orice fel, pe langa spectrul general dat de contextul socio-economic, porneste de la educatie si ulterior, din faza de recrutare. Pe langa specilizarea aferenta postului pentru care are loc recrutarea, este important sa “recrutezi” entuziasm, atitudine si capacitate reala de relationare. Cu cat domeniul de activitate este mai tehnic, cu atat este mai greu de digerat de Beneficiar si trebuie umanizat cat mai mult. Dialogul trebuie sa se axeze pe comunicarea beneficiilor, nu a caracteristicilor tehnice, iar cei care le presteaza trebuie sa fie oameni de afaceri cu capabilitati tehnice. Cand vorbim de externalizarea serviciilor IT, ne referim strict la sustinerea activitatii de business, focus-ul principal fiind pe managementul situatiilor de risc, practic garantarea unei continuitati a activitatii, la costuri optime. Greutatea vine si din faptul ca nu beneficiezi de un element palpabil ca in cazul produselor, iar calitatea unui serviciu este masurata extrem de subiectiv. Atat de subiectiv incat prestatorii trebuie sa dea dovada de o preocupare continua in perfectionarea tehnica si relationala, pentru a beneficia de o colaborare pe termen lung (> 5 ani). Calitatea este comunicata ferm de abia in a doua luna de colaborare, atunci apar efectele pozitive precum optimul functional, prioritizare, prevenirea eventualelor disfunctionalitati sau alinierea obiectivelor de IT celor de business.
Urmeaza sa dezbatem ulterior perioada ar trebui incheiat un contract de outsourcing, ce se intampla daca externalizarea nu merge si costurile legate de outsourcing.
de Alex Trifu – Sales Manager la Hypercubic