Esential — February 13, 2016 at 8:20 am

Din nou despre oportunităţi

by

outsourcingLa nivel global, tendinţa care se contura cu un an şi ceva în urmă a devenit realitate matură: inovaţia şi automatizarea menţin la cote scăzute facturile de consum ale centrelor de date. Acest fapt reprezintă o oportunitate imensă pentru externalizare, adică pentru acei operatori care oferă servicii IT terţilor folosindu-se de propriile centre de date.

Unul din factorii fundamentali ai acestei tendinţe este reprezentat de scăderea constantă a preţului la combustibilii fosili. Intrarea, în acest an, în jocul petrolului la nivel global a Iranului, unul din cei mai mari producători de astfel de combustibili, nu va face decât să accentueze tendinţa de scădere a acestor preţuri, conform opiniilor aproape unanime exprimate de experţii internaţionali. Acest fapt va avea consecinţe directe asupra costurilor operatorilor de centre de date, a căror factură energetică reprezintă principalul obstacol în calea dezvoltării afacerilor.

Conform Gartner, în Statele Unite şi Canada, de pildă, scăderea preţului combustibililor a dus la ieftinirea cu mai bine de zece la sută a tarifelor la contractele de servicii de externalizare centre de date. Numele implicate în oferirea de astfel de servicii sunt de cel mai înalt rang pe piaţa IT, de la IBM, HP şi Dell, la operatori precum Atos sau Accenture.
Însă preţul combustibililor nu înseamnă totul. La el se adaugă procesul continuu de inovare şi cel de automatizare a operaţiunilor şi infrastructurilor din centrele de date. Rezultatul? Conform Gartner, combinaţia dintre cei trei factori face ca tariful serviciilor de externalizare centre de date să aibă actualmente o componentă volatilă care poate ajunge şi la 30% din valoarea facturii lunare. O asemenea volatilitate, în condiţiile scăderii cu doar zece la sută a tarifelor lunare percepute, înseamnă pentru operatori posibilitatea de a creşte anual cu peste 20% capacitatea serverelor din centrele de date şi cu aproape 40% capacitatea de stocare date.
Astfel de date sunt de natură a declanşa o serie de întrebări importante. Iar cea mai importantă dintre ele, probabil, este aceea legată de sustenabilitatea ideii de a mai păstra un centru de date propriu pentru operaţiunile IT ale companiei, mai ales dacă această companie este de dimensiuni medii sau mici. În plus, continuarea tendinţei de mai sus va face ca şi pentru companiile mari şi foarte mari externalizarea centrelor de date să devină o opţiune interesantă de analiză şi luat în considerare. Mai ales în condiţiile în care sita profesională a operatorilor de astfel de centre de date care oferă servicii dedicate pieţei a început de ceva vreme să cearnă adevăraţii profesionişti de cei care doar vor să împuşte o afacere.

Pentru România o astfel de tendinţă mondială reprezintă o gură imensă de oxigen pentru cei care au investit de ani buni în centre de date şi care fac eforturi să-şi promoveze serviciile de infrastructură în mediul de business local. Iar aici exemplele, chiar dacă nu foarte numeroase, sunt relevante pentru dimensiunile pieţei locale şi suficient de bine cunoscute ca să nu mai necesite o nouă trecere în revistă. Rămâne de văzut în ce măsură toate astea vor însemna, în sfârşit, decolarea acestei pieţe în anul 2016.

De Bogdan Marchidanu