Esential — February 13, 2016 at 7:37 am

One-stop-anything

by

istock_000000307584mediumEste un fapt cert acela că permanetizarea crizei economice şi lipsa de orizont privind stabilitatea unui peisaj de afaceri au dus şi duc la emergenţa de scheme (căci cu greu ar putea fi numite modele) de afaceri care, în aparenţă cel puţin, par bizare. O astfel de schemă este şi cea a diversificării ofertei firmelor de servicii sau comerţ către toate zonele din care s-ar putea extrage bani.

Este o schemă care este aplicată, probabil prin efect de imitare, mai ales în zona B2C şi C2C (business-to-consumer şi consumer-to-consumer). Un exemplu relevant în acest sens este oferit de eMag, firmă de comerţ online, care ani de zile şi-a creat un renume în piaţă de comerciant de bunuri cu folosinţă îndelungată, cum ar fi produsele IT, dar care, de relativ puţin timp, a trecut la vânzarea de absolut orice, de la maşini de spălat la conserve alimentare şi pâine!

Probabil stimulate de succesul de piaţă al retailerului online, multe firme dau semne la ora actuală că s-ar îndrepta într-o direcţie similară. Iar când astfel de semne apar din direcţii cu totul neaşteptate, situaţia începe, parcă, să capete tuşe de haos. Iată, de pildă, pe post de cel mai recent exemplu, ce declara, cu ocazia recent încheiatei Zile a Comunicaţiilor, Alexandru Petrescu, Director General Poșta Română:
“Poșta Română se reinventează după doi ani în care s-a muncit foarte mult. Doi ani marcați de efortul reducerilor de cheltuieli, în care peste 4.000 de oameni au părăsit Poșta Română, în care s-a reușit creșterea veniturilor, astfel încât  putem depune situația financiară pe 2014 cu un profit net de 22,8 milioane RON. (…) Unul dintre pilonii de venit care într-un viitor imediat ar trebui să înlocuiască reducerea volumului de corespondența îl reprezintă serviciile financiare. (…) Poșta Română urmărește să își monetizeze rețeaua pe care o are la nivelul țării, oferind la ghișeu și servicii financiar-bancare primare, de cont curent, cărți de credit, împrumuturi, schimb valutar. (…) Sperăm ca în trimestrul trei al acestui an să putem demara un proiect-pilot, la care premisele sunt constituie. (…) Al doilea pilon este cel de asigurări – în septembrie 2014 am reușit să înregistram cel de al doilea broker cu capital de stat din România. Astăzi, Poșta Română este un broker de asigurări cu rezultate  peste media națională de vânzare a polițelor de asigurări. Este centrată pe zona polițelor obligatorii – de casă și de mașină -, ne extindem la nivel național și sperăm că în trimestul patru 2015 să fim prezenți în 1.000 de oficii. Al treilea pilon este potențarea operatorului PiroriPost, operatorul nostru de eCommerce. Poșta Română procesează anual 6 milioane de colete în zonă Consumer-to-Consumer. Zona de eCommerce este cea mai dinamică din punct de vedere al creșterii, cu o valoare de peste 250 de milioane de euro și este piața în care ar fi trebuit să ne mișcăm încă de acum 5 ani. Avem 4% din această piață – un procent nepermis pentru operatorul național de poștă. Ținta noastră este să ajungem la 15% până la jumătatea anului viitor.”

Luând astfel de declaraţii în sens strict, este evident că distanţa de la planurile de acţiune pentru un operator ca Poşta Română şi un agent comercial precum eMag, de pildă, este uriaşă. Cu toate astea, nimeni nu poate spune cu certitudine că, odată întărit braţul de eCommerce, Poşta Română nu ar putea să elaboreze planuri de acţiune comercială în orice domeniu de activitate.

Este foarte posibil, din punctul meu de vedere, să ne trezim, aşadar, peste câţiva ani, cu Poşta Română acţionând pe post de magazin online pentru orice nevoi ale consumatorilor finali, de la bunuri de folosinţă îndelungată la, de exemplu, prezervative. Mai ales că, în acest ultim caz, ar avea şi un slogan publicitar extrem de puternic: “Apelaţi cu încredere la noi. Garantăm livrarea protejată a conţinutului.”

de Bogdan Marchidanu