Utilizarea în creștere a dispozitivelor mobile și aplicațiilor online de către clientii bancilor vor ajuta băncile care adoptă aceste tehnologii să obțină un avantaj competitiv față de concurență.
Deși numărul sucursalelor bancare în Europa a scăzut cu peste 35000 între 2009-2013(conform Gartner), ele nu vor dispare, ci vor suferi transformări radicale. Operațiunile uzuale vor migra online, iar unitățile bancare se vor axa pe servicii de bază(consultanță, creditare, depozite bancare, etc).
Echipamentele prezente la ghișee pot fi înlocuite de smartphone și tablete dotate cu aplicații care efectueaza automat plăți prin scanarea facturilor sau codurilor de bare, transferuri de bani prin simpla introducere a unei adrese de e-mail, constituirea de depozite cu dobânzi mai mari și acordarea de credite mai rapid.
Băncile românești au rămas în urma celor din țări vecine(vz Croația, Serbia, Polonia, Turcia), în privința inovației digitale, și vor fi obligate să se adapteze comportamentului clienților, care utilizeaza tot mai frecvent telefoanele mobile si internetul.
“Băncile online, precum Telenorbanka din Serbia sau Alior în Polonia, sunt exemple de inovații “disruptive”, care ar putea face diferența și în România”, declarăSorin Vișan, directorul diviziei banking la Asseco SEE Romania.“Momentan, băncile românești oferă cam aceleași servicii, iar o bancă ar putea să-și creeze un avantaj competitiv în următoarea perioadă prin adopția serviciilor digitale”, spune oficialul Asseco.
Adoptarea noilor tehnologii pot ajuta sistemul bancar românesc să-și diminueze costurile și să-și sporească eficiență, printr-o mai bună exploatare a datelor clienților și diversificarea canalelor de vanzare si comunicare.
Noile aplicații online și mobile nu doar fidelizează clienții sau atrag noi clienți, dar contribuie și la creșterea vânzărilor, la reducerea riscului și a costurilor. Platforme bancare digitale(precum mobile banking) oferă băncilor oportunitatea de a accesa clientela din zonele nebancarizate(sate, comune).
În cadrul conferinței Fast-Forward Banking organizată de Asseco a fost prezentată o soluție de scanare cu telefonul mobil a cărților de identitate, precum și a facturilor sau ordinelor de plată, pentru efectuarea de plăți cu telefonul mobil.
Soluția de transformare digitală a tuturor documentelor pe hârtie care se semnează într-o bancă, inclusiv semnătura electronică, oferă beneficii ca reducerea costurilor, reducerea timpului pierdut și riscurilor aferente.