Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) reamintește utilizatorilor de servicii de telefonie, internet sau televiziune din România că pot cere furnizorilor și că aceștia au obligația să le pună la dispoziție oferte cu o perioadă minimă contractuală de cel mult 12 luni, utilizatorii având de asemenea dreptul de a beneficia de o perioadă contractuală inițială de maximum 24 de luni.
Potrivit prevederilor legale, furnizorii de servicii de telefonie, internet și televiziune pot stabili o perioadă contractuală minimă, denumită și perioadă contractuală inițială, în cazul contractelor ce au ca obiect furnizarea de servicii de comunicații electronice.
La rândul lor, utilizatorii sunt protejați de legislația din România prin stabilirea a două praguri pentru perioada contractuală minimă – de 12, respectiv 24 de luni – perioadă în care nu pot rezilia contractul fără plata unor taxe. Unii furnizori le oferă utilizatorilor opțiunea de a încheia un contract pe perioadă nedeterminată, la prețuri standard (fără beneficii sau reduceri), avantajul fiind că acest contract poate fi reziliat oricând, fără plata unor penalități.
Prin urmare, furnizorii de comunicații din România nu pot încheia cu utilizatorii contracte cu o durată iniţială mai mare de 24 de luni. În cazul persoanelor juridice, durata contractuală minimă se stabilește prin negociere și poate depăși 24 de luni. Totuși, persoanele juridice pot solicita aplicarea regimului de consumator, respectiv oferirea posibilității încheierii unui contract pentru o perioadă contractuală minimă de până la 24 de luni.
Perioada contractuală minimă nu trebuie confundată cu durata totală a contractului. Astfel, după expirarea perioadei contractuale minime, contractul se va derula în continuare pe o perioadă nedeterminată sau se va prelungi succesiv cu perioade egale cu perioada contractuală minimă, în funcţie de prevederile concrete ale contractului, dacă abonaţii nu solicită încetarea acestuia. În această situație, renunțarea la contract se face fără plata unor penalități asociate perioadei minime contractuale, pentru că durata minimă inițială a expirat.
Utilizatorii care doresc rezilierea unui contract de servicii de comunicații electronice trebuie să verifice dacă a expirat perioada minimă a contractului, iar, în caz contrar, care sunt sumele pe care ar trebui să le plătească pentru încetarea contractului. Acest lucru este valabil și pentru persoanele care doresc să-și porteze numărul de telefon, având în vedere că prin depunerea unei cereri de portare solicită automat și încetarea contractului cu furnizorul din rețeaua căruia vor să plece.
Stabilirea prin contract a unor sume de bani pe care clientul trebuie să le plătească în cazul în care dorește rezilierea contractului înainte de expirarea perioadei minime contractuale nu este interzisă, dar este reglementată de legislația din domeniul protecției consumatorilor. ANPC este instituția care poate constata existența unor clauze abuzive în contracte, iar instanța este cea care poate dispune eliminarea lor din contractele aflate în curs de executare.
Pentru informații suplimentare, cei interesați pot accesa InfoCentrul din pagina de internet a Autorităţii, www.ancom.org.ro, subsecţiunea Contractul pe înţelesul tău. Utilizatorii pot sesiza ANCOM în situaţiile în care contractul de servicii telecom nu conţine nicio precizare referitoare la durata totală sau la durata iniţială a acestuia, menţionează o perioadă minimă contractuală mai mare de 24 de luni sau dacă nu li s-a oferit posibilitatea de a încheia un contract cu o durată iniţială de cel mult 12 luni, urmând paşii din secţiunea Sesizează ANCOM.