Bizpoint — April 20, 2016 at 6:42 pm

O meserie cu un viitor strălucit

by

WQR infographics_v6


Ultimele rapoarte de piaţă arată că firmele care au pariat în ultimii ani pe zona de testare calitativă aplicaţii au câştigat. Aceleaşi rapoarte spun că aceste câştiguri vor creşte, uneori exponenţial, în perioada viitoare. Motivul? Aşa cum susţine şi cel mai recent raport World Quality Report, finanţat de CapGemini, Sogeti şi HPE, transformarea profundă indusă de trecerea la mediul digital zguduie din temelii operaţiunile clasice de afaceri, iar nevoia oferirii unei experienţe mai plăcute clienţilor face ca testarea şi evaluarea calitativă a tuturor aplicaţiilor noi să devină un criteriu obligatoriu de adoptare.

Există câteva elemente cheie care pot fi desprinse din acest raport, care poate fi descărcat de la adresawww.worldqualityreport.com. În primul rând, impactul calităţii aplicaţiilor IT asupra experienţei clientului final reprezintă o forţă motrice majoră pentru iniţiativele curente de transformare digitală. În al doilea rând, la nivel global, bugetele alocate testării şi evaluării calitative în cazul aplicaţiilor au crescut cu aproape 10% anual în ultimii doi ani. Nu în ultimul rând, ciclurile de viaţă mai scurte ale aplicaţiilor IT generează o creştere a cererii de testare elemente hardware şi infrastructură.
Autorii raportului oferă şi câteva direcţii de ghidaj pentru viitor în cazul firmelor implicate în acest gen de afaceri. Astfel, firmelor li se recomandă să îşi concentreze activitatea de testare calitativă pe experienţa consumatorilor şi pe garantarea eficienţei aplicaţiilor pentru afaceri. O altă recomandare este aceea de a-şi transforma centrele de testare prin folosirea practicilor Agile şi DevOps. Testarea din punct de vedere al securităţii ar trebui să devină o strategie cheie automată şi continuă. Testarea ar trebui prioritizată prin intermediul analizei predictive şi al feedback-ului continuu. Nu în ultimul rând, abilităţile echipelor de testare ar trebui să fie extinse dincolo de testarea manuală şi cea automată.
Zona de testare reprezentativă reprezintă pentru România o oportunitate imensă de afaceri. La fel cu este, de altfel, cazul pentru întreaga Europă de Est. De ce? Deoarece zona de testare calitativă a rămas, în cadrul universului mai larg denumit outsourcing IT, una din puţinele unde se pot valorifica integral calităţile umane ale specialiştilor IT în scopul obţinerii de venituri substanţiale, fără eforturi investiţionale majore, cum este, de pildă, cazul marketingului de produse şi aplicaţii IT proprii.
Raportul mai sus menţionat dedică, de altfel, o întreagă secţiune Europei de Est. O regiune geografică unde testarea calitativă are cele mai multe şanse să devină o zonă de activitate primordială. De ce? Deoarece aproape un sfert din directorii de companii intervievaţi de autorii raportului spun că se confruntă cu mari provocări în termeni de integrare a noilor aplicaţii în ecosistemele existente. În acelaşi timp, 50% dintre ei declară că limitările bugetare la care sunt constrânşi împiedică dezvoltarea de aplicaţii.
Este motivul pentru care, de ani de zile, portofoliile complexe de aplicaţii disparate folosite de firmele din această regiune împiedică maturizarea inovaţiei, zonă de activitate unde această regiune geografică dispune de mari capabilităţi. Pur şi simplu cheltuielile majore cu mentenanţa au consumat o porţiune semnificativă a bugetelor IT, lăsând prea puţin loc dezvoltărilor de noi produse şi aplicaţii.
Desigur, în România există companii care aplică deja astfel de caracteristici ale pieţelor curente pentru a-şi stabili şi dezvolta afaceri solide. Iar revista Club IT&C a scris în ultimii doi ani despre astfel de exemple. Rămâne de văzut dacă nevoi precum cele prezentate de autorii raportului vor intensifica zona românească de testare calitativă, transformând această ţară într-un hub de competenţe dedicate, cu mare impact asupra generării de venituri.

de Bogdan Marchidanu