Social media câștigă din ce în ce mai mult teren în multe activități și departamente din cadrul companiilor; pe de altă parte, însă, utilizarea instrumentelor de social media de către angajați rămâne la un nivel scăzut. Departamentele de HR rămân reticente la astfel de inițiative mai ales datorită riscurilor legate de utilizarea greșită a social media la birou care poate duce la ineficiență și gestionarea greșită a timpului, dar și la încălcări ale proprietății intelectuale pe forumuri.
Mai mult decât atât:
- Departamentele HR nu sunt încă pe deplin conștiente de diferențele dintre prezența pe social media externă și utilizarea internă a tehnologiilor de social media pentru a îmbunătăți cunoștințele și productivitatea angajaților;
- În cadrul studiului anual desfășurat de IDC cu participarea a peste 500 de directori HR, cu privire la importanță tehnologiilor de social media în inițiativele HR, s-a observant o creștere constantă a interesului pentru acest tip de soluții pe parcursul ultimilor ani. Cu toate acestea, mobilitatea, cloudul și Business Analitics sunt, de departe, considerate mult mai importante decât tehnologiile de social media.
- În funcție de mărimea companiei, părerile sunt împărțite cu privire la activitățile de HR care ar beneficia cel mai mult de o utilizare crescută a social media, dar, în general, recrutarea pare să fie cel mai important domeniu.
Cât de importantă este social media pentru desfășurarea activităților HR pe o scară de la 1 la 5 unde 1 este cel mai puțin important și 5 cel mai important?
Sursa: IDC Survey (Directori/Manageri HR) Februarie 2014, Februarie 2015, Februarie 2016
IDC a examinat, de asemenea și legătura dintre importanța pe care directorii HR o acordă utilizării social media pentru desfășurarea celor mai importante activități de HR și nivelul de satisfacție cu privire la stadiul actual al utilizării social media pentru fiecare activitate în parte. Analiza a avut în vedere 4 categorii de situații:
- Câștiguri. Aceste activități au fost considerate ca fiind cele mai importante din punct de vedere al social media și sunt foarte bine acoperite de nivelul curent de utilizare al acesteia. În acest caz, furnizorii de soluții HR au înțeles exact necesitățile companiilor și livrează soluția potrivită pentru activitatea respectivă.
- Oportunități. Aceste activități sunt considerate importante din punct de vedere al social media, dar Directorii de HR nu sunt pe deplin satisfăcuți de starea actuală a lucrurilor. În acest caz, există o discrepanță între soluțiile existente pe piață și necesitățile/așteptările departamentelor de HR.
- Suficiență. Aceste activități sunt considerate mai puțin importante din punct de vedere al utilizării social media și departamentele de HR sunt mulțumite de soluțiile disponibile pentru acest tip de activități. Și în acest caz, furnizorii de soluții au înțeles exact de ceea ce este nevoie pentru aceste activități și, foarte probabil, companiile nu vor fi dispuse să investească mai mult în aceste domenii.
- Scepticism. Directorii de HR nu consideră că există argumente importante pentru utilizarea social media în cadrul acestor activități și investițiile în astfel de soluții nu ar trebui să reprezinte o prioritate pentru furnizorii de soluții de social media.Rezultatele studiului arată clar faptul că HR-ul nu înțelege încă pe deplin mutiplele beneficii pe care social media le poate oferi, atât pe termen scurt cât și pe termen lung. Companiile mari se implică ceva mai mult decât cele mici sau medii, dar nicio categorie de organizații nu înțelege în totalitate multitudinea de utilizări pe care social media le poate avea în HR.