Bizpoint — May 24, 2016 at 7:59 am

O nouă schimbare disruptivă

by

 

Big panel of TV’s showing movies - All used images belongs to me

Probabil că nicăieri nu se “vede” mai bine ce înseamnă fenomenele disruptive induse de tehnologie decât în domeniul consumului de conţinut media. Discuţiile pe tema monetizării conţinutului în online nici nu au apucat încă să se definitiveze că la ordinea zilei a apărut o nouă temă presantă: consumul mobil de conţinut media.

De ce este presantă o asemenea temă? Deoarece comportamentul generaţiei mileniului faţă de consumul media a suferit o nouă mutaţie “genetică”, fapt care are implicaţii enorme asupra întregului univers media de afaceri. Obişnuiţi cu mediul multitasking şi cu consumul rapid de informaţii, membrii acestei generaţii au profitat de apariţia şi răspândirea telefoanelor inteligente şi a tabletelor pentru a genera noi tipare de consum, axate pe conţinut care expiră rapid şi pe “poveşti” spuse în formă scurtă. Iar această generaţie, a mileniului, este la ora actuală principala ţintă vizată de marile campanii de marketing.

În zona televiziunii, de exemplu, consumul de televiziune se mută din ce în ce mai mult de la segmentul urmăririi de emisiuni TV clasice la urmărirea de materiale video de scurtă durată pe platforme online mobile. Acest fapt face ca marii performeri din domeniul furnizării de conţinut TV deja să nu mai fie reţelele clasice, ci noile platforme precum Netflix, Amazon Prime şi YouTube.

Pentru companiile de tehnologie, asemenea schimbări majore înseamnă provocări mari, dar care au potenţialul de a genera profituri uriaşe. A deservi zilnic sute de milioane de utilizatori (şi unele platforme online deja fac asta) care încarcă sau urmăresc cu ajutorul platformei zeci de miliarde de fişiere şi materiale video înseamnă o provocare permanentă în termeni de scalabilitate a infrastructurii, dar şi în termeni de angajare a oamenilor potriviţi care să găsească modalităţi ingenioase de a exploata o asemenea mină de conţinut.

Lucrurile stau însă cu totul altfel în cealaltă zonă mare, cea a furnizării de conţinut, unde o asemenea schimbare de comportament a utilizatorilor nu poate decât să adâncească incertitudinile legate de monetizare şi, prin extensie, de profesionalism. De ce? Fragmentarea fără precedent a conţinutului şi intensificarea fenomenului de producţie conţinut propriu din partea utilizatorilor, în condiţiile creşterii nivelului de efemeritate a acestui conţinut, nu poate decât să ducă la dispariţia oricărui interes extern de finanţare a unor asemenea “producţii” media.

Cred că nimeni nu îşi poate închipui acum, de pildă, o companie precum un mare producător de sucuri carbogazoase sau un mare producător de detergenţi plătind bani pentru miliarde de filmuleţe de câteva minute produse de tot felul de indivizi pe tot felul de subiecte de mai mare sau mai mic interes. Şi atunci se naşte, în opinia mea, o întrebare legitimă: Ce va însemna, de fapt, consumul de media cu adevărat peste câţiva ani? Şi, mai ales, către ce se va îndrepta latura formativă şi, într-o măsură mai mică, cea informativă a acestui conţinut?

de Bogdan Marchidanu