Guvernare/Licitatii — June 10, 2016 at 5:14 am

Cum te protejezi in cazul pierderii unui colet postal

by

untitled

Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM) ii sfatuieste pe utilizatorii de servicii postale care expediaza pe teritoriul Romaniei bunuri de valoare (telefoane, aparate foto etc.) sa opteze pentru un serviciu de trimitere cu valoare declarata, chiar daca acesta presupune costuri mai mari de expediere. Declararea valorii coletelor este singura modalitate prin care utilizatorii pot fi despagubiti corespunzator, in raport cu suma declarata,  in caz de pierdere, furt sau distrugere totala/partiala ori deteriorare a coletului pe parcursul livrarii acestuia catre destinatar. 

Serviciul de trimitere cu valoare declarata

Serviciul de trimitere cu valoare declarata este taxat suplimentar fata de alte tipuri de servicii postale, cu sume care reprezinta, adesea, un procent din valoarea declarata a bunului expediat. In schimb, el functioneaza ca o asigurare a intregii valori declarate a coletului in caz de pierdere, furt,  distrugere ori deteriorare, spre deosebire de celelalte tipuri de trimiteri postale interne care nu fac obiectul unui asemenea serviciu cu valoare declarata, pentru care furnizorii sunt obligati prin lege sa acorde o despagubire ce reprezinta de 10 ori tariful serviciului.

Trebuie retinut ca expedierea coletului prin serviciul ramburs (cu plata contravalorii bunului de catre destinatar la momentul livrarii) nu presupune optarea implicita pentru serviciul cu valoare declarata. Prin urmare, si in cazul acestui tip de serviciu este indicata asigurarea coletului prin alegerea suplimentara a serviciului de trimitere cu valoare declarata.

Atentie! Daca utilizatorul declara o valoare a coletului mai mica decat cea reala, despagubirea va fi calculata in raport cu nivelul valorii declarate.

Cum functioneaza

De exemplu, un utilizator care doreste sa vanda cu suma de 500 lei un telefon mobil prin intermediul platformelor online de anunturi si il expediaza cumparatorului printr-un serviciu ramburs in valoare de 10 lei, va fi despagubit de curier, in cazul pierderii telefonului pe parcursul expedierii, astfel:

· in cazul in care nu a optat suplimentar pentru serviciul de trimitere cu valoare declarata – cu suma de 100 lei (de 10 ori taxa de transport);

· in cazul in care a optat suplimentar pentru serviciul de trimitere cu valoare declarata (platind, de exemplu, o taxa de 1% din valoarea declarata a telefonului) – cu suma de 500 lei (valoarea declarata a telefonului) + 10 lei (taxa de transport), fara insa a-i fi restituita si taxa platita pentru asigurarea telefonului prin serviciul de trimitere cu valoare declarata, adica 5 lei;

· in cazul in care a optat suplimentar pentru serviciul de trimitere cu valoare declarata (platind, de exemplu, o taxa de 1% din valoarea declarata a telefonului), dar a declarat o valoare mai mica, respectiv 300 lei – cu suma de 300 lei (valoarea declarata a telefonului) + 10 lei (taxa de transport), fara insa a-i fi restituita si taxa platita pentru asigurarea telefonului prin serviciul de trimitere cu valoare declarata, adica 3 lei.

Bine de stiut

  • Serviciul cu valoare declarata nu este oferit implicit de furnizor, ci la cererea expeditorului;
  • Furnizorii de servicii postale nu au obligatia de a oferi acest serviciu, este deci posibil ca unii dintre ei sa nu o faca;
  • Daca furnizorul iti pune la dispozitie o aplicatie online de completare a documentelor de transport, verifica daca aplicatia ofera si optiunea de asigurare a coletului;
  • Verifica daca documentul de transport inmanat de curier la preluarea coletului reflecta cerintele/conditiile de livrare solicitate;
  • Aceste reguli se aplica exclusiv trimiterilor postale interne, respectiv acelor trimiteri expediate de pe teritoriul Romaniei catre o adresa situata pe acest teritoriu;
  • In lipsa unui contract explicit, Conditiile generale privind furnizarea serviciilor postale  de pe site-ul furnizorului de servicii postale reprezinta in fapt contractul pe care il inchei cu acesta.

Ce, cum si unde reclami

In caz de pierdere, furt, distrugere (totala sau partiala) sau deteriorare a bunului expediat, trebuie sa te adresezi mai intai furnizorului, care are obligatia sa iti solutioneze reclamatia conform contractului incheiat cu tine sau Conditiilor sale generale privind furnizarea serviciilor postale, cu respectarea prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 13/2013.

Daca reclamatia nu a fost solutionata amiabil sau nu ai primit un raspuns in maxim 3 luni, te poti adresa ANCOM, cu dovada indeplinirii procedurii reclamatiei prealabile, urmand pasii descrisi aici. ANCOM nu poate insa stabili cuantumul despagubirilor si nici obliga furnizorul la plata acestora, astfel de competente revenind instantelor de judecata.