Conform Raportului privind incidentele care au afectat securitatea si integritatea retelelor si serviciilor de comunicatii electronice publicat astazi de ANCOM, 281 de incidente cu impact semnificativ au afectat in anul 2015 securitatea si integritatea retelelor si serviciilor de comunicatii electronice, cu aproape 22% mai putine decat in anul anterior. Numarul total de conexiuni afectate (6.410.657) a fost cu 27% mai mic fata de cel raportat pentru anul 2014 (8.836.821 conexiuni).
Conexiuni afectate si durata
Cele mai multe conexiuni afectate de incidente in 2015 au fost cele de telefonie mobila (2,7 milioane de conexiuni afectate), urmate de serviciile de internet mobil (2,5 milioane de conexiuni afectate), telefonie fixa (aproximativ 660 de mii de conexiuni afectate) si internet fix (aproximativ 350 de mii de conexiuni afectate per serviciu), cele mai putine conexiuni afectate fiind cele de retransmisie a programelor audiovizuale (aproximativ 140 de mii).
Potrivit datelor raportate de furnizori catre ANCOM, anul trecut un incident de securitate a afectat in medie 22.773 de conexiuni. Durata medie a unui incident a fost de aproximativ 4 ore, in timp ce durata totala a incidentelor raportate pe anul 2015 este de 1.050 de ore. Cele mai multe incidente de securitate au avut loc in Bucuresti, urmat de judetele Gorj, Teleorman si Dambovita.
Cauzele incidentelor
26% dintre incidente au avut cauze care au vizat erori de sistem software sau hardware, erori umane constand in configurarea si operarea gresita a echipamentelor), majoritatea de 74% fiind insa determinate de factori externi (ex. intreruperea alimentarii cu energie electrica sau sectionarea accidentala a fibrei optice, fenomene naturale, furturi de cabluri etc.).
In total, aproximativ 40% dintre incidente au fost cauzate de probleme de alimentare cu energie electrica. In luna aprilie s-au raportat cele mai multe dintre incidente (40 din totalul de 281), majoritatea fiind generate de intreruperi in alimentarea cu energie electrica.
Impact asupra 112
90% dintre incidentele raportate ar fi putut impiedica sau perturba apelurile de urgenta la numarul 112, dat fiind ca cele mai multe dintre incidentele din 2015 au vizat serviciile de telefonie mobila. Totusi, utilizatorii au putut apela numarul de urgenta daca zona din care s-a initiat apelul era acoperita de alt furnizor de telefonie mobila sau de alte statii de baza din retea, neafectate de incident.