Conform mai multor rapoarte făcute publice în ultima vreme, universul Internet of Things (IoT) are deja darul, printre altele, de a reconfigura din temelii universul analizei inteligente a datelor. Iar această tendinţă se va accentua pe viitor.
Conform rapoartelor (cel mai recent dintre ele fiind întocmit de Oxford Economics pentru operatorul telecom american Verizon), sub 10% din companiile la nivel global care au început să implementeze proiecte IoT au reuşit să monetizeze un sfert sau mai mult din informaţiile obţinute pe baza datelor generate de aceste proiecte. Ce înseamnă asta? Că, cel puţin din punct de vedere al impactului IoT asupra universului analizei inteligente a datelor, firmele abia au început să adulmece mirosul banilor.
Monetizarea informaţiilor obţinute din datele generate de IoT va deveni, conform rapoartelor, unul din principalele motoare de generare venituri pentru companii de cele mai diverse dimensiuni până la sfârşitul acestui an. Urmarea ar fi aceea că analiza inteligentă a datelor va deveni din ce în ce mai mult o competenţă cheie pentru companii. Afirmaţia este ilustrată, conform rapoartelor, de faptul că peste 50 % din companii se aşteaptă să folosească volume mai mari de 25% din datele acumulate pentru extragerea de informaţii relevante pentru generarea de venituri până la sfârşitul anului 2018 – mijlocul anului 2019.
Ca atare, analiza inteligentă a datelor se găseşte în acest moment pe punctul de a evolua de la o colecţie descriptivă de date la un model de lucru mult mai sofisticat, care implică analiză predictivă şi prescriptivă. Iar acest lucru va duce, conform celor publicate, la o accentuare rapidă a expertizei umane acumulate în zona de big data şi, pe cale de consecinţă, la extinderea unei zone de activitate umană extrem de căutate şi foarte bine plătite.
Nu doar companiile sunt cele care, din dorinţa de a fructifica informaţii, vor aduce IoT în prim planul vieţii umane, ci şi persoanele fizice luate ca indivizi. De ce?
Deoarece tot mai mulţi oameni, ajunşi în ipostaza de consumatori avizi de IT, vor conştientiza potenţialul de exploatare al dispozitivelor IT utilizate, acest fapt generând un cerc (vicios sau virtuos, rămâne ca viitorul să lămurească) de aşteptări.
Predicţiile arată că, până la sfârşitul acestui deceniu, individul va ajunge, la nivel de medie, să experimenteze un grad mult mai ridicat de automatizare al vieţii lui cotidiene graţie interacţiunii personale cu universul IoT. Iar această perspectivă are toate şansele să fie sprijinită din plin de schimbări în peisajul legislativ, cele care vor duce la stabilirea de parteneriate între firmele IoT cu scopul de a standardiza dezvoltarea de dispozitive de tip consumer şi a conectivităţii, ceea ce va servi la “democratizarea inovaţiei”, aşa cum internetul a “democratizat” IT-ul.
Fenomenologic, dacă la început IoT era perceput ca un soi de junglă de tehnologii complexe folosite doar de firme ultraspecializate, de un an şi ceva s-au înmulţit spectaculos exemplele relevante legate de utilizarea IoT de o gamă din ce în ce mai extinsă de companii, întreprinzători, municipalităţi (din nefericire în măsură mult mai mică în România) şi dezvoltatori, în scopul acoperirii nevoilor importante ale afacerilor, consumatorilor şi publicului la
modul general.
Consumatorii (mai ales cei din generaţiile Y şi Z, generaţii care reprezintă segmentul tânăr de populaţie, în cea mai mare parte nativ digitale) par actualmente mult mai dispuşi să testeze tehnologii şi aplicaţii noi, care să le facă viaţa mult mai comodă.
Rezultatul, conform predicţiilor, va fi acela că în următorii doi ani vor apărea mii de noi aplicaţii, greu de imaginat în acest moment, dar şi o dorinţă din ce în ce mai mare de inovare şi de generare a unei noi paradigme economice la scară globală. Iar o dovadă în acest sens, conform rapoartelor, constă în intensificarea tendinţei companiilor mari de a apela la startup-uri IT pentru a fructifica în mod optim universul IoT. Analizele de piaţă arată, de pildă, că startup-urile dedicate exploatării IoT la nivel de companie au primit finanţări aproape duble ca volum decât startup-urile dedicate exploatării IoT la nivel de consumator. Iar pentru sfârşitul acestui an se aşteaptă ca diferenţa să fie
de la simplu la triplu.
de Bogdan Marchidanu