Copiii se nasc azi cu instincte digitale. Ei învață prin descoperire, fiind aproape tot timpul prezenți în comunitățile online și pe rețelele sociale.
Nu este o noutate că învățarea bazată pe joc dă rezultate. Această realitate este recunoscută şi în pedagogia clasică. În prezent însă, din ce în ce mai mulți cercetătorii în educație afirmă că integrarea în educație a strategiilor de învățare de tip „gamification” este indispensabilă pentru educarea generațiilor noi de elevi. Argumentul lor fundamental este că, datorită accesului foarte timpuriu şi extensiv la tehnologie, copiii de azi gândesc și procesează informația mult diferit față de generaţiile anterioare. În consecinţă, profesorii, considerați de sociologi “imigranți digitali”, trebuie să se adapteze atât limbajului, cât și stilului de învățare al “nativilor digitali”.
Proiectul BEACONING (Breaking Educational Barriers with Contextualized, Pervasive and Gameful Learning), proiect de cercetare și inovare finanțat prin programul european Horizon 2020, răspunde exact acestei realităţi. El susține educația prin tehnlogie de ultimă generație, ajutându-i pe profesori să surmonteze decalajul digital dintre generații și să îi pregătească pe elevi pentru un viitor din ce în ce mai informatizat.
Având un rol autentic inovator, BEACONING pune accentul pe învăţarea continuă, prin joc, cu ajutorul tehnicilor și tehnologiilor de tip “context-aware” (sisteme care se adaptează la contextul în care sunt utilizate) și de tip “gamification”(transpunerea unui context obișnuit de învățare într-o situație asemănătoare unui joc). Acestea susţin învățarea bazată pe problemă (Problem-Based Learning). Practic, obiectivul proiectului este „dezvoltarea unui ecosistem software inteligent, implementat pe scară largă, care să susțină crearea de modele de lecții asemănătoare unor jocuri, adaptate resurselor educaționale existente din şcoli”.
De-a lungul celor 3 ani, rezultatele BEACONING vor fi testate în cadrul a 5 proiecte pilot de mari dimensiuni, implementate în cinci țări (Franța, Israel, Grecia Turcia, și România) şi care vor antrena 5.000 de profesori, părinți și elevi.
Proiectul este proiectat și implementat în colaborare cu licee tehnologice care asigură formarea generală și profesională, precum și cu școli gimnaziale pentru copiii cu nevoi speciale.