Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM) a adoptat astazi ”Strategia ANCOM pentru comunicatiile digitale 2020”, document ce contine analiza-diagnostic a situatiei actuale in sectorul comunicatiilor din Romania, precum si tendintele de viitor, pe baza carora ANCOM a formulat prioritatile strategice si principalele directii de actiune pentru urmatorii 5 ani de administrare si reglementare a pietei telecom.
Prioritatile Autoritatii pentru 2016-2020
Potrivit Strategiei publicate, Autoritatea se va concentra in perioada 2016-2020 pe maximizarea beneficiilor utilizatorilor telecom din Romania, cu precadere prin promovarea competitivitatii retelelor si tarifelor de comunicatii. “In urmatorii cinci ani vom promova mai mult decat oricand inovarea si performanta tehnologica la nivelul infrastructurii de comunicatii din Romania. Retelele mai eficiente, cu performante tehnice superioare, incorporeaza inovatia mai repede, pot concura mai bine si permit furnizarea de servicii mai competitive in zone geografice mai extinse”, a declarat Catalin Marinescu, Presedintele ANCOM.
Directii de actiune ANCOM
Printre directiile de actiune identificate in Strategia ANCOM se numara mai multe masuri cu impact direct asupra utilizatorilor telecom din Romania. Astfel, Autoritatea are in vedere realizarea unor harti interactive de acoperire teritoriala a retelelor de comunicatii din Romania, pentru o informare cat mai corecta a utilizatorilor telecom. Hartile interactive ale ANCOM vor permite afisarea unor detalii relevante pentru utilizatori, precum viteze de transfer de date, tehnologii disponibile, precum si nivelul calitativ al acoperirii (de baza, buna si foarte buna).
De asemenea, ANCOM ia in calcul introducerea unei perioade de proba in contractele de servicii mobile cu executare succesiva care exclud furnizarea de echipamente, pentru a le facilita utilizatorilor schimbarea furnizorului si pentru a stimula cererea de servicii.
In plus, Autoritatea va analiza daca includerea serviciilor de acces in banda larga in serviciul universal poate sustine obiectivele Agendei Digitale pentru Romania, astfel incat sa determine extinderea retelelor de banda larga la puncte fixe in zone defavorizate si, astfel, maximizarea acoperirii la nivel de populatie pana in anul 2020.
Evolutii si tendinte 2020
Potrivit Strategiei publicate de ANCOM, pachetele de servicii de comunicatii convergente fix-mobil vor deveni produse de masa pana in anul 2020. Utilizatorii romani vor avea la dispozitie tot mai multe servicii si aplicatii oricand, oriunde (acasa, la serviciu, in vacanta, stationar sau in miscare etc.) si pe orice echipament (calculator desktop sau portabil, tableta, telefon etc.). In egala masura, Wi-Fi-ul va deveni o obisnuinta pentru conectarea online a multiplelor echipamente terminale in majoritatea gospodariilor din Romania.
Pe masura migrarii serviciilor in online, frontierele dintre serviciile de comunicatii electronice traditionale si serviciile online („aplicatii”) se vor estompa. Utilizatorii se vor angaja tot mai des in comunicatie simultana printr-o varietate de echipamente si aplicatii, astfel incat servicii precum videotelefonia pe televizor sau tableta vor inlocui tot mai des clasicele apeluri vocale in familie si intre prieteni, iar teleconferinta pe laptop, multe dintre deplasarile oamenilor de afaceri.
Despre Strategia ANCOM pentru comunicatiile digitale 2020
Analiza strategica ANCOM a fost adoptata in urma unui proces de consultare publica derulat in perioada mai-iunie 2016 si urmeaza adoptarii in 2015 a unor politici si strategii sectoriale importante pe plan national si european. Strategia ANCOM vine in contextul intrarii in vigoare a Regulamentului UE privind internetul deschis si eliminarea roaming-ului in Europa, fiind adoptata in paralel cu dezbaterile privind revizuirea cadrului european de reglementare a comunicatiilor si cu transpunerea in Romania si aplicarea in practica a masurilor privind reducerea costurilor retelelor de banda larga.