Numărul consumatorilor din Europa care utilizează în mod regulat un dispozitiv mobil – smartphone, tabletă sau wearable – pentru a plăti bunuri şi servicii s-a triplat în ultimul an, de la 18% la 54%, potrivit studiului Visa „Plăţile digitale în 2016”.
Studiul, realizat în rândul a peste 36.000 de consumatori online din 19 ţări europene, arată o schimbare radicală în ceea ce priveşte adoptarea plăţilor digitale de către consumatori în ultimele 12 luni. 38% dintre participanţii la studiu declarau anul trecut că nu au utilizat niciodată un dispozitiv mobil pentru a face plăţi şi nici nu intenţionau. În prezent, numărul acestora a scăzut la 12%.
Cine sunt şi ce cumpără?
Primele zece ţări în care plăţile mobile sunt cel mai răspândite se încadrează în două categorii: pieţe în curs de dezvoltare, cum ar fi Turcia şi România, care au renunţat la metodele de plată tradiţionale pentru a adopta mai rapid noile tehnologii; şi pieţe dezvoltate – în special ţările nordice – care adoptă noile tehnologii în ritmuri diferite.
În România, opt din zece utilizatori de dispozitive mobile (79%) efectuează plăţi sau îşi gestionează banii cu ajutorul acestora. Peste jumătate dintre aceştia (57%) achiziţionează bunuri de mare valoare, cum ar fi produse electronice sau vacanţe, iar aproape două treimi (64%) îşi plătesc facturile de pe dipozitive mobile.
Interesant este faptul că persoanele care efectuează plăţi mobile spun că se simt la fel de confortabil când fac achiziţii importante de pe dispozitivele mobile ca atunci când fac plăţi curente, de mică valoare.
Serviciile de mobile banking sunt în creştere
Acelaşi studiu arată o creştere a utilizării serviciilor de mobile banking în rândul tuturor categoriilor de vârstă. În premieră, mai bine de jumătate dintre respondenţii europeni de toate vârstele utilizează servicii de mobile banking. Chiar dacă generaţia „Millennials” rămâne cea mai receptivă grupă de vârstă, celelalte categorii vin rapid din urmă. Cea mai mare rată de creştere, de 33%, se înregistrează în rândul celor de 55-64 de ani, în timp ce generaţia „Millennials” cu vârste cuprinse între 18 şi 34 de ani prezintă o rată de creştere de 24%.
În Europa, tot mai multe persoane utilizează serviciile de mobile banking pentru a ţine evidenţa cheltuielilor şi a obligaţiilor financiare – două cincimi dintre respondenţi (41%) declară că îşi verifică frecvent soldul, online sau prin aplicaţii bancare, de pe dispozitive mobile.
Legătura dintre plăţile mobile şi tehnologia contactless
Creşterea numărului de plăţi digitale este şi o consecinţă a adoptării pe scară tot mai largă a tehnologiei contactless. Studiul indică faptul că, în rândul tuturor grupelor de vârstă, plăţile contactless au devenit obişnuinţă. În România, 42% dintre respondenţi au declarat că au folosit cardul contactless de debit sau de credit pentru a plăti anul acesta.
La nivelul Europei, utilizatorii tehnologiei contactless sunt mai deschişi să adopte metode de plată mai noi decât cei care nu utilizează carduri contactless. Studiul arată că utilizatorii de carduri contactless sunt mai interesaţi de utilizarea unui dispozitiv mobil ca metodă de plată într-un magazin decât utilizatorii de carduri non-contactless (52% faţă 32%) şi sunt mai interesaţi să cumpere prin aplicaţiile comercianţilor (49% faţă de 31%).