E drept, acum 20 de ani tot ce ne doream era o vacanta la mare sau la munte, intr-un hotel cu conditii decente de cazare si masa. Lucrurile insa s-au schimbat. Definitia ‘decentei’ a devenit relativa, pensiunea completa, si aceasta, optionala. In schimb au aparut alte cerinte. Ne dorim vacante in locatii deosebite si cu facilitati care sa fie in pas cu noile realitati. Iar realitatea este ca, multi dintre noi ne-am obisnuit sa avem mai mereu acces la internet. In ce mod schimba viata si afecteaza timpul aceste modificari de prioritati?
Americanii sunt convinsi ca generatia milenialilor (generatie care a crescut avand tehnologia si accesul la informatie la indemana) va produce schimbari majore in intreaga paradigma a societatii globale, si déjà imprima tendinte si chiar modificari de continut in modul in care sunt livrate in prezent produsele si serviciile din piata. In industria hoteliera, una dintre cele mai vizibile schimbari este cerinta aproape univoca pentru servicii Wi-Fi gratuite, 55% dintre acestia neacceptand cazari care nu includ posibilitatea de conectare la internet wireless gratuit. Este generatia care acceseaza cel mai puternic retelele de socializare, care marcheaza printr-un ‘selfie’ orice schimbare minim semnificativa.
Permanenta conectare la internet atrage si alte modificari comportamentale. Platformele dedicate pot fi accesate oricand, de oriunde, rezervarile se pot efectua direct de pe telefonul mobil si, cu aceeasi viteza, hotelurile primesc aproape in timp real evaluari, note, observatii – care influenteaza in mod direct pozitionarea acestora. Astfel prezenta pe platformele de rezervari (devenita oarecum obligatorie pentru supravietuire) ajuta la ridicarea gradului de ocupare, dar si obliga hotelierul sa reactioneze prompt la piata si cererile acesteia.
Dupa pret, localizare, clasa (numarul de stele) si posibilitatea de anulare gratuita, facilitatea de ‘WI-FI gratuit inclus’ este cel mai important criteriu de selectie al unitatilor de cazare incluse intr-o platforma de rezervari. Mai mult decat atat – wi-fi gratuit este, in realitate, singura facilitate solicitata in mod expres, restul criteriilor constituind criterii ce tin de politica sau pozitionarea unitatii de cazare.
Nici Romania nu face exceptie, si fie ca vorbim de consumatori locali sau de de turisti internationali, prezenta unei retele wireless a devenit o cerinta aproape sine-qua-non.
Investitia unei unitati hoteliere intr-o astfel de facilitate incepe de la 200 de euro si variaza in functie de dimensiunile cladirii si de suprafata zonelor acoperite. Fara indoiala, insa, investitia este o necesitate care se justifica si se amortizeaza moral inca din primele zile sau saptamani. De regula, facilitatea este integrata intr-un ansamblu mai complex care tine de infrastructura IT, oricum necesara in cadrul oricarei unitati de cazare.
Hotelurile care nu vor oferi in urmatorii ani astfel de facilitati – daca nu sunt gandite strict pentru sesiuni de gen ‘retreat’ – risca sa isi piarda semnificativ din clienti, sunt de parere americanii. Nici europenii sau romanii nu au pareri prea diferite. Ecuatiile de calcul sunt relativ simple: cine are bugete suficiente pentru a pleca in vacanta, in principiu va detine un telefon smart, iar un astfel de dispozitiv striga ca vrea acces la Internet: acum, aici, oriunde, oricand.
de Aurelia Butolo