Conform firmei de cercetare a pieţei 451 Research, peste 70% din companiile cu prezenţă globală adună acum date de tip Internet of Things (IoT) într-o formă sau alta. Mai mult, 90% dintre ele se aşteaptă la creşterea cheltuielilor în direcţia acestei tehnologii în următoarele 12 luni.
Studiul a cuprins 1000 de firme mari consumatoare de IT din întreaga lume şi a descoperit că ele sunt serios angrenate la ora actuală în iniţiative IoT şi cheltuie sume semnificative de bani ca să sprijine aceste iniţiative. În plus, firmele care au implementat deja astfel de iniţiative se aşteaptă să-şi crească cheltuielile în această direcţie cu 33% în următoarele 12 luni.
Studiul a mai descoperit că cele mai multe instalări şi utilizări de astfel de soluţii se petrec în zona fluxurilor de lucru care tranzacţionează intens date, aşa cum este cazul analizei inteligente şi al securităţii datelor, iar proiectele specifice IoT includ analiză în zona financiară, industrială şi de sănătate, asigurarea fiabilităţii echipamentelor IT şi monitorizarea eficienţei şi costurilor de afaceri.
Conform statisticilor, 68% din companii profită deja de datele IoT pentru optimizare operaţională, iar 42% dintre ele pentru a dezvolta produse noi sau pentru a le îmbunătăţi pe cele existente. Analiştii 451 Research au identificat, de asemenea, faptul că un procent important din tranziţiile către IoT se petrec fără conştientizarea explicită a departamentelor vizate, deoarece sistemele IT, reţelele şi infrastructurile au devenit “în mod natural” active IoT prin folosirea de senzori inteligenţi şi capabilităţi de analiză date incluse deja în hardware-ul IT.
Practic, atunci când e vorba de adopţia IoT, pragmatismul este cel care domină deciziile. În mod curent, companiile folosesc IoT în scopuri tehnologice practice care au un impact imediat şi tangibil asupra operaţiunilor cotidiene, economiilor de scală la nivel de organizaţie şi creşterii fluxurilor de venituri.
Atunci când e vorba de riscurile asociate IoT, în fruntea factorilor generatori de îngrijorare se află, firesc, securitatea. Aproape jumătate din respondenţi consideră asigurarea securităţii tranzacţiilor de date drept principalul impediment în calea unei instalări IoT de succes. Peste 40% din respondenţi au citat ca impediment lipsa evidentă a unui plan de recuperare a investiţiilor în IoT. În fine, alţi respondenţi sunt îngrijoraţi de lipsa talentelor umane necesare, 46% din respondenţi declarând că au dificultăţi în găsirea de oameni potriviţi pentru poziţiile legate de IoT, chiar dacă 54% au spus că lipsa de personal instruit în domeniul IoT nu reprezintă o problemă acută.
Piaţa consumatorilor e mult în urmă
Între timp, un alt raport, emis de Ernst & Young cu puţin timp înainte de sfârşitul lui 2016, a descoperit că doar 19% din gospodării la nivel global au de gând să achiziţioneze sau să utilizeze produse IoT pentru casă în următorii cinci ani. Datele EY vin în completarea unui raport similar emis de specialiştii în IoT de la firma Beecham în octombrie 2016, în care se afirmă că tehnologia IoT pentru gospodării este pur şi simplu irelevantă pentru cei mai mulţi utilizatori casnici. Respondenţii din cadrul raportului Beecham au declarat că principalele stimulente pentru a consuma bani cu achiziţiile ar fi pentru confortul domestic şi uşurarea traiului, în vreme ce furnizorii de aplicaţii IoT pentru casă au tendinţa de a comercializa mai întâi aplicaţii practice.
La rândul lui, raportul EY susţine că sistemele inteligente de încălzire sunt cele mai populare în cadrul sistemelor IoT pentru gospodării, însă chiar şi aşa doar 26% din respondenţi afirmă că sunt dispuşi să le achiziţioneze. Consumatorii par să nu fi fost deloc atraşi de aplicaţiile pentru bucătărie, în special de frigiderele inteligente, cu doar 15% din respondenţi dispuşi să cheltuie bani pe ele, şi de cuptoarele inteligente, cu doar 14% disponibilitate de achiziţie.
Astfel de rezultate vin în contradicţia celor 34% din respondenţi care au afirmat că sunt foarte interesaţi de tehnologia IoT. Ca atare, EY trage concluzia că înţelegerea diverselor nevoi ale proprietarilor moderni de locuinţe şi rafinarea tehnologiei pentru casele inteligente în lumina feedback-ului primit de la consumatori ar trebui să constituie un obiectiv esenţial pentru furnizori în anii care urmează.
Chiar dacă stilul de viaţă “conectat” reprezintă norma la ora actuală, cei mai mulţi consumatori trebuie încă serios convinşi de valoarea produselor pentru casele inteligente. Nivelul de conştientizare rămâne scăzut, iar piaţa fragmentată de soluţii care se concurează reciproc împiedică dezvoltarea de oferte simple, care să rezoneze cu nevoile gospodăriilor. De aceea, conform EY, îmbunătăţirea dialogului cu consumatorii este esenţială dacă furnizorii de produse şi servicii IoT vor să transforme interesul entuziaştilor în cerere de masă. Regândirea abordărilor legate de ambalare, preţuri şi instalările produselor poate ajuta în acest sens la generarea unei experienţe a consumatorilor mai plăcute, care va lărgi interesul pentru tehnologia legată de casele inteligente pe termen lung.