Provocările curente la care trebuie să facă faţă companiile moderne şi furnizorii de servicii duc deja la schimbări importante legate de investiţiile viitoare în centre de date. Investiţii care vor fi tot mai mult conectate cu cerinţele utilizatorilor finali.
Schimbările privitoare la investiţiile în centrele de date se petrec de câţiva ani buni. Ce este nou aici este ritmul cu care astfel de schimbări induc schimbări în strategiile companiilor privind centrele de date. Iată, de pildă, creşterea continuă a nevoii organizaţiilor de a adopta tehnologii precum mobilitatea, cloud computing, analiza integrată a datelor şi serviciile Internet of Things (IoT) a dus la mutarea interesului companiilor de la centre proprii de date la centre de date operate de furnizori de servicii. În plus, companiile care continuă să deţină centre proprii au început să migreze o serie de echipamente către facilităţi închiriate de colocare. Toate acestea au determinat analiştii să emită câteva tendinţe legate de viitorul centrelor de date.
O primă tendinţă este strâns legată de densitatea de putere electrică tot mai mare de care vor avea nevoie centrele de date. De ce? Tehnologiile moderne, intensiv consumatoare de electricitate, care rulează în centre de date cu un model mai vechi vor duce la nevoi mari de investiţii de capital. Centrele de date de densitate mai mică vor avea nevoie de spaţii IT adiţionale şi infrastructură asociată. Asta
înseamnă costuri suplimentare, datorate incapacităţii unor astfel de centre de date de a furniza suficientă energie pentru satisfacerea nevoilor tot mai mari.
Centrele de date de densitate mică sunt construite să gestioneze câţiva kilowaţi de putere electrică. În epoca modernă, a infrastructurii convergente, există echipamente IT care singure consumă o astfel de energie.
O altă tendinţă este cea legată de securitate. Facilităţile de centre de date care găzduiesc infrastructuri de la mai multe companii vor avea nevoie de măsuri tot mai dure de securitate. Şi asta deoarece infrastructura fizică şi de reţea diseminată între mai mulţi chiriaşi poate genera riscuri pentru datele tranzacţionate. În plus, şi securitatea fizică a locaţiei devine tot mai critică. De-a lungul istoriei s-a dovedit că personalul autorizat să lucreze acolo şi vendorii de echipamente care au acces constituie adesea surse de încălcări ale securităţii.
Toate astea înseamnă costuri suplimentare de previzionat în viitor, indiferent că e vorba, de pildă, de adăugarea de camere de supraveghere sau de mai multe puncte de verificare fizică a securităţii.
A treia tendinţă este cea legată de flexibilitate. În universul IT modern, cu evoluţii rapide, este imposibil de ştiut dinainte care vor fi nevoile viitoare ale unei companii. Nicio organizaţie nu-şi mai permite să refuze o oportunitate de afaceri doar pentru că tehnologia existentă nu poate suporta nevoile asociate. Ca atare, va deveni tot mai importantă alegerea unor furnizori de servicii de colocare care pot ţine pasul cu evoluţia acestor nevoi, şi asta fără a cere clientului să efectueze schimbări majore ale contractului, mediului IT folosit, spaţiului fizic utilizat, şi aşa mai departe.
Astfel de tendinţe precum cele de mai sus vor duce la creşterea ratei de adopţie a sistemelor de management al infrastructurii centrelor de date. Astfel sisteme oferă tablouri de bord pentru înţelegerea mediului de lucru dintr-un centru de date, în vederea optimizării acestuia. Studii efectuate au demonstrat că un centru de date care are implementat un astfel de sistem înregistrează timpi de cădere de 2,5 ori mai mici decât media pe industrie. Practic, sistemul de management a ajuns astăzi un stetoscop de măsurare a eficienţei, un instrument critic pentru optimizarea performanţelor centrului de date. Iar informaţiile oferite de el pot ajuta companiile în efortul lor de planificare a zonelor viitoare de creştere a afacerii.
Un astfel de sistem de management înseamnă şi altceva, la fel de important: nevoia de standardizare într-un centru de date. Abordarea de tip proiect IT este tot mai des înlocuită cu cataloage de servicii IT standardizate. Şi asta deoarece standardizarea permite abordări noi în privinţa gestiunii infrastructurii IT, mai ales când vine vorba despre noua vedetă IT: centrul de date hibrid. Un astfel de centru de date permite rularea de servicii IT atât în locaţia fizică, cât şi în cloud.
Se furnizează astfel viteza necesară standardizării serviciilor IT, în scop de furnizare mai rapidă şi mai ieftină a lor.
În plus, standardizarea serviciilor IT face posibilă şi standardizarea infrastructurii de suport.
Mai mult, standardizarea deschide calea altor două concepte care devin tot mai necesare centrelor de date moderne: automatizarea şi conectivitatea. Dacă automatizarea (definită prin deja celebrul concept de centru de date definit software, sau SDDC) reprezintă un obiectiv prevăzut a ajunge la maturitate într-un orizont mediu de timp, conectivitatea reprezintă deja o cerinţă critică. Clienţii se aşteaptă acum la acces instantaneu la servicii şi nu vor să mai aştepte ca paginile să se încarce sau aplicaţiile să funcţioneze. Iar pe măsură ce încărcările de lucru ale centrelor de date devin tot mai mari, creşte direct proporţional nevoia de servicii suplimentare din partea furnizorilor fără costuri mari sau întârzieri de timp enorme asociate.
Nu în ultimul rând, viitorul centrelor de date va fi puternic marcat şi de alte două concepte, la fel de importante ca precedentele. Este vorba de disponibilitate, căci în universul modern al afacerilor o cădere a unui mare centru de date poate avea impact asupra unui volum de utilizatori de ordinul milioanelor, generând pierderi greu cuantificabile. Gradul ridicat de disponibilitate înseamnă şi va continua să însemne redundanţă IT, adică alte costuri suplimentare asociate.
Este vorba, în al doilea rând, de nevoia de elaborare a unei strategii legate de centrul de date. Mediile curente IT conţin un amestec de infrastructuri moştenite, cloud privat şi cloud public. De aceea, elaborarea unei strategii care să ţină cont de toate aceste tipuri de infrastructuri devine imperios necesară pentru capacitatea de previzionare a nevoilor în viitor. Iar o astfel de strategie cere o abordare integrată, care să ia în calcul alinierea dintre obiectivele de afaceri şi cele IT. Până la urmă, cea care va defini agilitatea, securitatea şi performanţa IT a centrului de date al viitorului va fi tot străvechea artă a compromisului aplicată în condiţii moderne de viaţă şi lucru.