Expert IT — March 15, 2017 at 9:21 pm

S-a decuplat căruţa de calul IoT?

by

Michael Collins - SVP, Channel, Dell EMC EMEANoi studii arată că adoptarea Internet of Things (IoT) în cadrul organizațiilor se accelerează. În fiecare zi, companii din întreaga lume găsesc modalităţi noi şi inovatoare de a exploata oportunităţile generate de ,,lucrurile” conectate. Evoluţia este atât de rapidă incât, atunci când am efectuat un sondaj printre furnizorii britanici de soluţii ai canalului nostru de distribuţie, am descoperit că majoritatea lor consideră că modelele de afaceri ale clienţilor lor vor fi afectate semnificativ de IoT în viitorul apropiat, dacă nu cumva asta s-a petrecut deja. O imensă oportunitate pentru canalul de distribuţie, sau cel puţin aşa ar putea crede cineva la o primă privire…

Mai mult, datele colectate arată clar că impactul potenţial al IoT depinde esenţial de sector, deoarece participanţii au indicat mai puţine oportunităţi de implementări IoT în anumite industrii.

Tipare de adoptare

Adoptarea IoT câştigă rapid teren în multe sectoare industriale, pe măsură ce devin disponibile mai multe tehnologii şi aplicaţii de afaceri cu potenţial transformativ. Conform participanţilor, primele cinci sectoare ca rapiditate de adoptare sunt: tehnologia, aleasă de 41% din respondenţi, urmată de comerţul cu amănuntul, industria bancar-financiară, industria prelucrătoare şi, pe locul cinci, serviciile, care au fost selectate doar de 22% din respondenţi.

Interesant, printre domeniile cu cel mai lent ritm de adoptare se numără sănătatea, asigurările şi industria farmaceutică, sectorul public şi, în fine, utilităţile din zona oil & gas, care au fost indicate doar de 10% din respondenţi. Evident, chiar dacă asemenea statistici nu arată în totalitate adevărul, există o sugestie clară că tiparele variabile de adoptare dezvăluie mai puţine oportunităţi de a aplica gândirea curentă la universul IoT şi de a integra această nouă tehnologie în operaţiunile existente.

De ce se întâmplă asta? În primul rând este limpede că există o oportunitate pentru furnizorii de soluţii IT ai canalului de distribuţie de a alimenta această creştere, în special în acele sectoare care s-au dovedit mai lente în a adopta aceste noi oportunităţi conectate. În multe cazuri asta va implica lucrul îndeaproape cu industrii unde guvernanţa şi legislaţia sunt în mod tradiţional mai complexe, aşa cum este cazul cu sănătatea, energia şi transporturile. În plus, în aceste sectoare creşterea conştientizării importanţei informaţiilor personale şi a datelor colectate va deveni şi mai intensă prin adoptarea IoT.

Furnizorii de soluţii IT ar putea considera IoT ca pe o oportunitate de creştere şi extindere a afacerii, dar nu constituie deloc o supriză ca lucrurile să se mişte încet în sectoare unde există o mai mare "birocraţie" şi un mai mare accent pus pe amortizarea investiţiilor. Ratele mai scăzute de adoptare alimentează un ciclu de sine stătător, deoarece tehnologiile nu-şi pot dovedi valoarea pe piaţă până ce adoptarea lor nu este mai răspândită.

Cel mai mare factor de subliniere a celor de mai sus va consta în viteza schimbării. Revoluţia IoT se petrece într-un ritm atât de rapid încât în unele cazuri furnizorii de soluţii IT nu au găsit pur şi simplu răgazul de timp ca să se gândească cum să propună pieţei soluţia lor cu valoare adăugată, socotind că le e mai uşor să răspundă pur şi simplu cererii obișnuite venite din partea clienţilor care doresc să utilizeze IoT. Oricum, privind la tiparele de adoptare este clar că pe parcursul anului 2017 pragurile de oportunitate se vor lărgi semnificativ.

Adoptarea în zona consumer versus aplicaţii pentru enterprise

Deloc suprinzător, cererea de IoT în rândul consumatorilor finali a fost dramatică. Pe de altă parte, piaţa enterprise a adoptat IoT mai lent, în principal din cauza îngrijorărilor legate de securitate şi a dificultăţii de integrare a IoT în infrastructura existentă. Există o serioasă provocare în echilibrarea dedicării strategice şi a resurselor necesare dincolo de implementare, însă rezultatul final se dovedeşte câştigător atât pentru consumator cât şi pentru afacere, generând o amortizare tangibilă a investiţiilor efectuate.

Studiul identifică o creştere semnificativă a veniturilor revânzătorilor de pe canalul de distribuție de pe urma clienţilor care caută soluţii IoT. Uitându-ne la anul 2017 şi dincolo de el, previziunile sunt cu siguranţă pozitive; circa 76% din revânzători au constatat creşteri ale vânzărilor graţie clienților care cer IoT, cei mai mulţi dintre ei susţinând că au înregistrat creşteri ale veniturilor de până la 30%.

IoT reprezintă o oportunitate semnificativă pentru canalul de distribuţie, care poate construi o platformă sub formă de consilieri pro-activi şi de încredere în implementarea şi gestiunea de noi infrastructuri şi de protocoale de enterprise. Acei parteneri de canal care se gândesc la nevoile clientului şi la oportunităţile de creştere ce pot fi rezolvate prin IoT vor contribui la o dezvoltare pozitivă a sectorului. Pe măsură ce creşte apetitul, în special din partea sectoarelor rămase în urmă, aceşti parteneri vor putea furniza consiliere de încredere şi soluţii personalizate pentru a reduce complexitatea şi îngrijorările legate de adoptare.

Reglementările mai stricte şi complexitatea din jurul implementării noii tehnologii va încetini mai mult ca probabil adoptarea de soluţii IoT. Chiar şi acum, anumite industrii, cum ar fi transporturile feroviare şi industria de petrol și gaze, cer ingineri certificaţi pentru implementarea de noi tehnologii. Mulţi furnizori de soluţii cuprinşi în studiu cred că o astfel de complexitate legislativă continuă să întârzie implementarea IoT în cadrul unor asemenea sectoare. Este important ca aceste sectoare să nu fie lăsate în urmă, iar asta înseamnă o oportunitate pentru toată lumea, de la integratori de sistem la redistribuitori cu valoare adăugată şi consultanţi IT, să îşi ofere asistenţa de specialitate pentru a ajuta acele companii client să înţeleagă mai bine şi să-şi realizeze în fapt viziunea legată de o infrastructură activată de IoT. În cele din urmă, totul se referă la client, iar afacerile vor avea nevoie să adopte tehnologii pregătite pentru viitor ca să prevină pierderea clienţilor lor finali.

de Michael Collins, Senior Vice President, Channel, Dell EMC EMEA