Servicii IT — March 17, 2017 at 11:28 am

Criterii esențiale pentru companiile care vor să adauge cloud în pachetul de servicii oferite

by

Implementare cloud

Conform estimărilor, peste 30.000 companii oferă servicii administrate în toată lumea, majoritatea prestând servicii de suport la distanță pentru întreprinderi mici și mijlocii. Alte companii oferă consultanță și proiectare IT. Odată cu evoluția cloud, majoritatea companiilor din această categorie trebuie să își regândească modul în care prestează servicii IT, în special din cauza unei cereri de servicii cloud în creștere, atât pentru aplicații cât și pentru infrastructură.

Conform unei analize Gartner, investițiile în servicii cloud au atins 210 miliarde de dolari în 2016, dimensiunile acestora dublându-se în perioada 2012-2016, accentul fiind pus pe IaaS (Infrastructură-ca- un-Serviciu). În acest sens, majoritatea companiilor de acest tip caută să își extindă rapid sursele de venituri prin adaptarea la cererea pieței, existând o serie de criterii importante de luat în considerare în momentul implementării soluțiilor cloud în gama de servicii.

Implementarea unor oferte diferențiate de alte companii este necesară în contextul în care de exemplu Amazon a redus costurile cu până la 25% în ultimii ani. În acest context lupta dintre companiile care oferă acest tip de servicii se duce în zona facilităților oferite, a ofertei de funcții și caracteristici, care trebuie să fie cât mai clară și valoroasă. Servicii specializate în cloud cum ar fi recuperarea în caz de dezastru, serviciul cloud pentru desktop sau backup pot face diferența între companii, chiar dacă prețurile nu sunt diferite. De asemenea oferirea de servicii pentru aplicații va aduce un plus de valoare serviciului oferit. De asemenea, majoritatea serviciilor cloud oferă doar instanțe virtuale, limitând uneori capacitatea de găzduire a bazelor de date, a aplicațiilor mari sau greu de virtualizat. În acest context o ofertă valoroasa poate conține servicii de suport fizic și virtual pentru resursele utilizate, dar și o combinare a resurselor cloud publice și private pentru creșterea utilizării serviciilor oferite.

Trecerea la oferta de servicii cloud necesită și o bună relație cu clienții, în contextul în care peste 55% din companii preferă trecerea la servicii de acest tip pentru a lucra cu o companie de specialitate.

Companiile de specialitate își cunosc clienții iar aceștia au încredere în experiența companiilor, primind servicii construite pe baza cererilor și necesităților acestora. Strânsa comunicare cu clienții va duce la realizarea unor pachete de servicii total optimizate pentru necesități, fără a aduce funcții prea complicate sau care nu sunt necesare, încărcând nejustificat costurile și echipamentele. Relația cu clienții poate merge chiar mai departe, în faza de a face recomandări de servicii și aplicații care pot fi mutate, sau nu pot fi mutate în cloud. Serviciile cloud oferite trebuie să se ridice la exigența și calitatea cu care sunt obișnuiți clienții, pentru ca aceștia să fie păstrați odată cu trecerea la aceste tehnologii.

Concentrarea pe expertiză este un pas esențial în dezvoltarea serviciilor cloud. Majoritatea companiilor care doresc să ofere asemenea servicii nu dețin expertiza și resursele necesare, în special pentru construirea unei oferte de cloud și integrarea acesteia în sistemul de lucru. Pentru a oferi servicii cloud competitive, companiile trebuie să aibă un nivel ridicat de automatizare și procesare, oferind clienților servicii automatizate pentru furnizarea facturilor, a informațiilor de utilizare, utilizând procese foarte repetitive. Această automatizare poate fi vitală pentru companii, reducând costurile cu forța umană și crescând profitabilitatea. Companiile care nu au această capacitate de resurse hardware, pot colabora cu mari operatori de centre de date, care caută la rândul lor oferirea de servicii pentru companii mai mici de administrare a datelor.

Rămânând la nivelul de automatizare necesar, acesta poate pune probleme și necesită o platformă de asigurare a accesului precum și o platformă de management cuprinzătoare. Aceste platforme trebuie să ofere mult mai mult decât simplul acces la infrastructura pe care o au la dispoziție. Câteva funcții recomandate pentru a fi oferite încep cu infrastructuri hibride, care să ofere disponibilitatea infrastructurilor fizice, cloud și publice printr-un catalog de servicii. De asemenea este recomandată includerea unor resurse suplimentare cum sunt aplicațiile sau serviciile de la terți precum backup-ul.

Abilitatea de a furniza resurse cloud fizice, virtuale și publice ajută la completarea pachetului de facilități oferit. O interfață pentru managementul centralizat al tuturor serviciilor și resurselor, un motor de monitorizare și avertizare, dar și un sistem de tichete în cazul unor probleme, reprezintă cheia succesului pentru prestarea unui serviciu calitativ și competitiv.

Un alt criteriu este lansarea ușoară a serviciilor cloud, fără a cheltui milioane de dolari din prima etapă, achiziționând soluții cloud scumpe. În prima etapă se recomandă întocmirea unei liste cu cele mai importante capabilități necesare pentru a face pasul către prestarea serviciilor cloud. Sunt două moduri de implementare a cloud în ofertă, primul fiind reprezentat de soluția ”cloud la pachet”, care include tot echipamentul și aplicațiile necesare pentru a intra repede pe piață. A doua soluție este reprezentată de apelarea la un partener care oferă infrastructura necesară la volume mari.

În final putem spune că pasul către oferirea de servicii cloud nu necesită neapărat investiții enorme, ci o bună planificare combinată cu colaborarea cu partenerii deja existenți, principalul scop fiind creșterea eficientă a afacerii.