Dezvoltarea Accenture către IoT a fost cumva umbrită de zgomotele de fond care au însoţit divizia Digital, datorită achiziţiilor de agenţii de design şi avântului luat în zone precum analiza avansată a datelor. Însă propunerile companiei legate de IoT derivă, de fapt, din puternica divizie Digital, care cuprinde 36.000 de oameni.
Accenture Digital abordează IoT pe cinci fronturi: Connected Transport, Connected Spaces, Connected Operations, Connected Health şi Connected Commerce. Propunerea primară în toate aceste zone este de construcţie a unor servicii cloud bazate pe utilizare, peste o platformă cu arhitectură deschisă, în jurul căreia Accenture poate furniza un pachet de servicii end-to-end (design, consultanţă, implementare, operaţii). Este vorba de ceea ce Accenture numeşte “Connected Platforms as a Service” (CPaaS), care se bazează pe arhitectura de referinţă a consorţiului Industrial IoT.
CPaaS oferă flexibilitate pentru Accenture, prin aceea că oricare platformă cloud implicită poate fi optimizată, de la Predix la Azure. Ca atare, spre deosebire de competitorii săi, care încearcă de asemenea să vândă propriul cloud IoT ca parte a soluţiei, aşa cum este cazul IBM sau GE, Accenture are o poziţie mai agnostică. O astfel de poziţie este cu siguranţă utilă în cazurile în care clienţii au deja un furnizor de IoT preferat.
Aşadar, la ce tip de proiecte lucrează Accenture în zona IoT? Din experienţa acumulată, se poate spune că doar acei clienţi care doresc să facă o schimbare în procesele de afaceri şi în zona operaţională, şi care înţeleg cu adevărat beneficiile sunt cei care “obţin” cu adevărat IoT.
Probabil că sectorul cel mai matur din portofoliul IoT de la Accenture este acela al vehicolelor conectate, unde compania lucrează atât cu asiguratori cât şi cu producători de vehicole. Printre ultimii se numără un producător major de echipamente grele, care foloseşte telematica bazată pe CPaaS pentru a activa servicii conectate precum mentenanţa predictivă. Mai mult de 350.000 de camioane sunt integrate în reţeaua sa de dealeri, astfel încât operatorii de vehicole pot comanda piesele de schimb înainte ca acestea să cedeze.
În mod similar, Accenture lucrează cu Hyundai Heavy Industries, unul din cei mai mari constructori de nave din lume, în scopul dezvoltării unor soluţii similare pentru nave. Un alt client IoT de profil înalt este firma Fiat-Chrysler Automobiles din Europa; serviciile Uconnect pentru maşini conectate şi cele de infotainment pentru întreaga plajă de maşini fabricate sunt furnizate de Accenture prin CPaaS. Cel mai nou proiect de maşină conectată este un pilot pentru maşinile Seat, pe care l-am văzut în acţiune în Innovation Hub.
Aceste soluţi sectoriale specifice, precum cele pentru maşini conectate, sunt în acord cu actualele direcţii de acţiune de pe piaţă. Însă PAC se aşteaptă ca viitoarele creşteri să fie alimentate de integrarea soluţiilor trans-sectoriale în zone precum oraşele inteligente.
Chiar dacă la nivel de concept oraşele inteligente există de peste zece ani, costul din ce în ce mai accesibil al tehnologiei şi conectivităţii le aduce acum mai aproape de a deveni realitate. Oraşele inteligente au potenţialul de a incorpora maşini conectate, transporturi conectate, clădiri conectate, senzori de măsurare parametri conectaţi şi magazine conectate. Principala problemă aici este că nu există un singur punct de intrare în toate aceste pieţe, iar cei care vor să se instaleze în frunte au nevoie de o reţea de parteneri extinsă mult dincolo de jucătorii IT tradiţionali. Părţile implicate ar trebui să includă pe toată lumea, de la agenţii guvernamentale la dezvoltatori imobiliari şi manageri, de la firme de consultanţă în construcţii la comercianţi cu amănuntul şi servicii de securitate. “Platforma platformelor” CPaaS de la Accenture, cu capacitatea ei de a suporta aplicaţii IoT multiple, este bine poziţionată ca să joace un rol cheie în miezul acestui fenomen global.
Chiar dacă propunerea sa pentru oraşele inteligente este încă în faze timpurii de dezvoltare, Accenture are deja câteva din cele mai mari oraşe din lume în portofoliu, printre care se numără New York, Dubai, Singapore, Madrid şi Amsterdam. Astfel de referinţe reprezintă motivul pentru care autorităţile municipale din Ipswich, Australia, au dorit ca Accenture să planifice transformarea oraşului în oraş inteligent. Un alt proiect care ar putea face parte dintr-o imagine mai largă de ansamblu este proiectul Accenture pentru Metro de Madrid. Staţiile de metrou din Madrid sunt pe cale de a fi transformate digital pentru îmbunătăţirea siguranţei şi experienţei pasagerilor, precum şi în scopuri de optimizare a operaţiunilor legate de trenuri şi staţii, dar şi de mentenanţă.
Strategia curentă a firmei Accenture include achiziţia de expertiză IoT de nişă şi din domenii înrudite. Cumpărarea puternicei firme de consultanţă Cimation, cu 200 de experţi la bord, ale cărei capabilităţi acoperă atât IT-ul tradiţional cât şi tehnologiile operaţionale pentru sectorul oil & gas, reprezintă un bun exemplu în acest sens. Alte afaceri similare ar putea urma pe cuprinsul Europei.
Ca parte a diviziei Accenture Digital, departamentul IoT poate, de asemenea, apela la un număr de 1300 oameni de ştiinţă şi 200 cercetători, care se vor dovedi de nepreţuit pe măsură ce clienţii îşi duc proiectele IoT către următorul nivel. Am mai spus până acum că sunt zilele de început ale IoT în Europa, iar în următorii cîţiva ani organizaţiile vor trece de la investiţiile iniţiale pentru capturare de date la obţinere de informaţii relevante prin intermediul analizei inteligente, care le va permite să genereze noi modele de afaceri. Accenture se găseşte într-o bună poziţie pentru a le ajuta pe parcursul acestei călătorii.