Cele 20 de echipe finaliste ale programului educațional creat de Asociația Techsoup și Microsoft România și-au prezentat rezultatele muncii de 6 luni alături de mentorii lor Microsoft. Finala a fost cel mai mare eveniment organizat în program, aducând împreună 130 elevi între 14-19 ani din Iași, Focșani, Suceava, Vaslui, Bârlad, Onești, Rădăuți, București și Râmnicu Vâlcea.
Opening Opportunities este primul program educațional care lucrează cu precădere în regiunea Moldova, una dintre cele mai sărace regiuni ale Uniunii Europene, acoperind nevoi ale elevilor și școlilor de informatică din: Suceava, Iași, Focșani, Onești, Vaslui și Bârlad, dar și în București și Râmnicu Vâlcea.
Opening Opportunities aduce împreună în echipe mixte (40% din elevi participanți la programul Opening Opportunities sunt fete pasionate de tehnologie și IT) nu doar elevi de la licee diferite, dar și din orașe diferite, care lucrează timp de 6 luni la proiecte tehnice coordonându-se pe Skype împreună cu mentorul lor, voluntar Microsoft. Echipele Opening Opportunities sunt construite oglindind rolurile dar și ritmul unui start-up IT, care trebuie să inoveze și să pregătească într-un timp scurt un produs de tehnologie gata de utilizare.
Pentru dezvoltarea produsului pe care și-l aleg ca echipă elevii învață independent sau cu ajutorul mentorului limbaje de programare și noi tehnologii, trec prin toate etapele dezvoltării unui produs de tehnologie de la idee la produs final și învață să primească și să evalueze feedback-ul de la cei pentru care construiesc aplicația.
Demo Days – evenimentul final al celei de-a treia ediții a Opening Opportunities – s-a desfășurat între 7-9 aprilie, iar prezentarea finală a tuturor proiectelor calificate a avut loc la sediul Microsoft România, alături de mentorii și prietenii din Microsoft ai programului. Cele 3 zile „pline” au inclus atât traininguri și workshopuri create pentru ei de echipa Microsoft DX (echipa Microsoft Romania care are ca obiectiv susținerea și suportul dezvoltatorilor pe tehnologii Microsoft) și alți invitați, cât și demonstrații de tehnologie. Pentru acest eveniment, echipa Microsoft DX a pregătit și o demonstrație specială a tehnologiei HoloLens, prima de acest fel din România.
Pe 08 aprilie 2017, juriul a decis acordarea următoarelor premii:
Premiul pentru cel mai inovativ proiect: DriveVision, un proiect de machine learning creat de o echipă de la Colegiul Național Petru Rareș Suceava, cu ajutorul mentorului lor Andreea Tîrnăcop, Technical Engineer Microsoft CSS. Sistemul creat de ei este un proiect de mașină autonomă, în care camerele și senzorii monitorizează permanent obstacolele din trafic, atenția șoferului sau trimit informații instituțiilor de intervenții de urgență cu privire la câți oameni sunt în mașină în cazul unui accident. Experiența Opening Opportunities i-a făcut să vadă și importanța inovației în alegerea unei idei și dezvoltarea ei.
Premiul pentru cel mai distractiv proiect sau premiul pentru cel mai bun joc original: Pesna, o platformă pentru crearea de jocuri bazate pe basme, a fost creat de o echipă de 5 elevi de la Colegiul Național Gheorghe Roșca Codreanu Bârlad, coordonată cu ajutorul profesorului de informatică Vlad Giurcanu, profesor Predau Viitor.
Premiul pentru cea mai bună implementare tehnică: The Night before Exemption – o echipă mixtă de 5 elevi de 16 și 17 ani din 3 licee diferite din București și Iași, coordonată de mentorul Silviu Toderaș, SharePoint Support Escalation Engineer la Microsoft CSS. The Night before Exemption este un joc single-player retro, inspirat de genul „point and click” și desenat pixel cu pixel.
Premiul pentru cea mai bună prezentare: Psych Type – o echipă mixtă de elevi din 4 licee din Râmnicu Vâlcea, coordonată de Ion Ionescu, Technical Project Manager la Microsoft CSS. Psych Type este un joc care ajută adolescenții să se cunoască mai bine pe sine, construit cu ajutorul unor teste psihologice interactive de personalitate. Echipa de 8 elevi, 4 fete și 4 băieți, a rămas în aceeași formulă încă de la începutul proiectului, de acum 7 luni. Alături de ei s-a aflat și profesoara de informatică Miana Arișanu, de la Colegiul Național Mircea cel Bătrân Râmnicu Vâlcea, și ea profesor Predau Viitor.
Juriul a acordat și un Premiul Juriului, pentru originalitatea conceptului, pentru SchoolScape, un joc creat de o echipă mixtă de 12 elevi din 4 licee diferite din Suceava și Rădăuți sub coordonarea lui Dan Vasilescu, Support Escalation Engineer la Microsoft România, în care elevul (personajul jocului) trebuie să treacă probe serioase de cultură generală ca să reușească să „rezolve” întâlnirile cu profesorii din joc.
Cu o seară înainte, elevii și-au votat între ei proiectele și au ales ei înșiși Premiul Publicului către proiectul „Bani la liceu” – creat de o echipă de elevi de clasa a XII-a din București, proiect coordonat de mentorul Cristina Troșcenco, Technical Team Lead la Microsoft CSS. Bani la liceu și-a propus să devină o platformă de locuri de muncă sezoniere și temporare pentru elevi de liceu.
Cea mai mare parte a mentorilor Microsoft în program sunt ingineri Microsoft CSS România. Pe lângă pregătirea lor tehnică și pasiunea pentru tehnologie, mentorii Microsoft trec și printr-un proces de training tehnic cu ajutorul colegilor lor de la Microsoft DX, care îi echipează cu noțiuni de dezvoltare de produs și tehnologiile necesare, dar și noțiuni de management de echipă și mentorat.
Alte detalii: www.openingopportunities.ro, www.facebook.com/OpeningOpportunities