IT in World — April 21, 2017 at 12:42 pm

Companiile implementează rețelele definite prin software

by

Rețelele definite prin software – SDN (software-defined networking), au devenit din ce în ce mai populare, schimbând abordarea tradițională a rețelelor în cadrul companiilor. Administratorii de rețea obișnuiți cu vechile rețele se adaptează noilor tendințe, odată ce companiile trec la utilizarea cloud și a altor tehnologii noi, care schimbă întreg conceptul de centru de date. În special în ultimele 18 luni, o gamă largă de companii au implementat funcțiile SDN, crescând astfel flexibilitatea serviciilor și timpul în care acestea ajung la beneficiari.

solutions-SDN@2xCompaniile din mediul de afaceri merg către această tendință cu ezitări, mai ales din cauza că acestea necesită nu doar o schimbare a tehnologiilor, ci și o schimbare a culturii de lucru. Această schimbare a culturii de lucru vizează în special administratorii de rețea, obișnuiți să administreze doar hardware și sistemul de operare al rețelei. Aceștia monitorizează traficul de pachete de date, calitatea serviciului și operarea routerelor și altor echipamente din rețea. Singurele operațiuni mai diferite de cele tradiționale se orientează către firewalluri sau alte echipamente opționale pentru rețea, dar de cele mai multe ori aceștia apelează la externi în aceste cazuri. Dar vremea administratorului de rețea concentrat doar pe hardware a trecut odată cu noile tehnologii, acum odată cu SDN, administratorii trebuie să se implice într-un întreg ecosistem de date, cu pachete de date administrate de aplicații inteligente. Astfel, administratorii de rețea trebuie să înceapă prin a înțelege principiile de operare ale serverelor, fără a se limita doar la operarea și asigurarea funcționării fizice a acestora.

Integrarea SDN în cultura unei companii nu este ușoară, distribuitorii acestor tehnologii având de explicat clar beneficiile rețelelor virtualizate și bazate pe software, dar și modul de administrare al acestora, pentru reducerea reticenței administratorilor rețelelor clasice. Beneficiile SDN sunt clare, oferind companiilor posibilitatea creșterii automatizării serviciilor, a agilității acestora și a accesării prin cloud. Administratorii rețelelor tradiționale trebuie să se adapteze, prin învățarea noilor tehnologii și prin colaborarea strânsă cu echipele care dezvoltă serviciile și aplicațiile cloud. O cultură a partajării și colaborării trebuie impusă în companiile care schimbă centrele de date tradiționale, combinând astfel administrarea rețelei, administrarea cloud cu echipele de securitate și dezvoltare a aplicațiilor.

Deși companiile sunt încă reticente la implementarea SDN, în medii precum educația, tehnologia și-a făcut deja loc, un exemplu fiind Universitatea City din Londra. Aici a fost crescută capacitatea și eficiența rețelei, dar și rapiditatea implementării actualizărilor de rețea. A fost implementat sistemul SDN dezvoltat de Avaya, Avaya Fabric Connect. Universitatea deține servere care deservesc peste 17.000 studenți, 2000 de angajați și 600 vizitatori zilnic, având ore de vârf cu peste 5000 de utilizatori Wi-Fi și alte 6000 conexiuni cu fir. Aici beneficiile trecerii la SDN sunt clare, existând totuși o serie de centre de date mai vechi active, mai ales din cauza datelor existente care sunt și în format mai vechi. Implementarea SDN a fost una complexă dar nu grea, fiind începută cu campusul principal și centrele de date, beneficiile fiind vizibile imediat prin dispariția problemelor de conectivitate și a blocajelor cauzate de conexiunile multiple din orele de vârf. Timpul de răspuns al rețelei a scăzut de la până la 5 minute, la doar 20ms. Un pas important a fost realizat și la capitolul securității, unde rețelele pot fi securizate și separate în câteva minute, limitând rapid posibile atacuri. Reprezentanții instituției spun că a fost necesară o schimbare de mentalitate în departamentul IT pentru un succes al SDN. Angajații au fost reinstruiți și au uitat vechile tehnici bazate doar pe cabluri, echipamente și conexiuni. Aceștia au descoperit imediat beneficiile SDN, în special cele ale sistemului de recuperare automată a centrului de date. Mai mult, responsabilii pentru implementarea soluției SDN achiziționată de la Avaya au fost atât de impresionați de rapiditatea de implementare încât au declarat că a fost mai greu să descarce și să despacheteze noile echipamente, decât procesul efectiv de instalare și configurare. Acum, administratorii rețelelor și centrelor de date nu mai trebuie să stea cu grija asigurării unei flexibilități a rețelei, totul fiind automatizat prin SDN. De exemplu, în cazul unei pene de curent într-o clădire cu o componentă de bază a rețelei, nu mai există niciun fel de impact negativ asupra utilizatorilor sau asupra rețelei, componenta rămasă fără alimentare fiind înlocuită automat și virtual de o altă componentă activă, până la remedierea problemei.

Principala provocare a SDN rămâne astfel adaptarea administratorilor de rețea la noua tehnologie, aceștia învățând limbaje de programare pentru configurarea aplicațiilor de automatizare și pentru a învăța configurarea Linux pentru cloud. Proiecte cloud cum sunt OpenStack și Kubernetes ajută administratorii de rețea să devină adevărați ingineri ai sistemelor de nouă generație. În acest sens, abordarea trebuie luată și de conducerea companiilor, care va trebui să investească în pregătirea acestor ingineri de sisteme, dar rezultatele se vor vedea repede, în final investiția fiind una valoroasă atât pentru companie cât și pentru angajații și clienții acesteia.