78% dintre românii care posedă sau intenționează să achiziționeze dispozitive de tipul Smart Home ar alege produse oferite de companiile de telecomunicații, dacă acestea ar fi incluse în oferta operatorilor, potrivit unui studiu realizat de Accenture. Alegerea s-ar face chiar în detrimetrul producătorilor de dispozitive și gadgeturi, cum ar fi Apple, Google sau Amazon, și se datorează capitalului mare de încredere de care se bucură companiile de telecomunicații.
Studiul, realizat la finele anului trecut, a relevat percepția consumatorilor asupra dispozitivelor digitale, a serviciilor hiper-personalizate, a obiceiurilor și a preferințelor de cumpărare a produselor Smart Home. De asemnea, studiul a arătat care este gradul de încredere al consumatorilor în companiile ce pot oferi astfel de produse și servicii, în contextul creșterii apetitului populației pentru noile tehnologii, inteligență artificială și realitate virtuală.
Astfel, potrivit studiului realizat de Accenture, cei mai mulți dintre consumatori își doresc conectivitate, gadgeturi și servicii inteligente, fără să piardă timp gândindu-se de unde să le cumpere și cum să le programeze. Pe de altă parte, deși device-urile și serviciile sunt smart, ele pot reprezenta o provocare pentru utilizatori. Fiind, totuși, o tehnologie nouă, majoritatea respondenților (83%) consideră prețul o barieră în achiziționare, iar două treimi dintre aceștia (65%) se tem pentru siguranța datelor personale. Conform studiului, alte impedimente care apar în adoptarea produselor Smart Home sunt: nesiguranța că aceste sisteme sunt benefice pentru ei (64%), lipsa de încredere în această tehnologie (60%), dificultate în utilizare (46%).
Tocmai de aceea, pentru a reuși să beneficieze de toate avantajele oferite de dispozitive de tip Smart Home, în proporție covârșitoare (80%), românii ar prefera ca toate nevoile lor digitale să fie satisfăcute de un singur furnizor. Mai mult decât atât, 78% ar prefera ca acestea să fie oferite de companiile de telecomunicații, care se bucură de un nivel de încredere crescut în rândul utilizatorilor.
De asemenea, studiul Accenture mai arată că, în noua eră digitală, deciziile de cumpărare nu mai sunt influențate de criterii precum vârstă, venit, educație sau regiune geografică. Importante sunt acum gradul de conectare a clienților (fix, mobil sau dacă utilizează dispozitive digitale); frecvența cu care utilizează serviciile digitale și cantitatea de date personale pe care ei o generează; nivelul de încredere în a permite acestor servicii controlul și accesul la datele personale; atitudinea asupra personalizării și folosirea inteligenței artificiale. Toate acestea se traduc printr-o hiper-personalizare a serviciilor digitale pe care, conform studiului realizat de Accenture, 21% dintre români și-o doresc deja.
Giganții Google, Amazon și Apple introduc în această competiție inteligența artificială (AI), domeniu în care au investit resurse uriașe. Iar românii își doresc să aibă parte de beneficiile acestor noi tehnologii. De pildă, un accesoriu la modă în țările vestice, asistentul virtual controlat prin voce, ce poate fi folosit pentru a controla casa inteligentă, nu este la fel de popular în România mai ales din cauza barierei lingvistice. Cu toate acestea, 41% dintre cei care folosesc dispozitive inteligente sunt interesați să achiziționeze un device digital de tip asistent virtual controlat prin voce în următoarele 12 luni.
Ceilalți jucători importanți pe această piață, companiile de telecomunicații sunt avantajate de baza uriașă de clienți existenți, de infrastructura creată, dar mai ales de gradul ridicat de încredere al consumatorilor și de familiaritatea în rândul acestora. Totuși, o conexiune slabă la internet ar conduce la o schimbare a operatorului de servicii pentru 40% dintre cei care se confruntă cu această problemă.
Prin urmare, în lupta pentru supremație pe piața IoT (Internet of Things) a cărui potențial se ridică la 14.000 de miliarde USD în următorii 13 ani, va câștiga compania care va oferi pachetul optim de servicii și dispozitive hiper-personalizate, asigurând totodată și un grad maxim de confort pentru clientul final. De altfel, Orange România a sesizat deja oportunitatea dezvoltării pe această piață și, la finalul anului 2015, a lansat primul serviciu de tip smart home.
Pentru a ajunge furnizorul preferat în casa inteligentă, companiile de telecomunicații trebuie să fie deschise inovației, să aibă un model de business sănătos, să găsească resurse pentru dezvoltare și o structură internă care să suporte aceste provocări. Companiile care vor reuși să profite de hiper-personalizare și hiper-conectivitate, iar în același timp își mențin consumatorii mulțumiți, vor fi câștigătorii cursei către casele inteligente ale clienților.