Conceptul Big Data poate funcționa corespunzător și pentru companiile mici, mitul conform căruia Big Data se orientează către marile companii fiind demontat de mai mult timp. Aceste seturi mari de date complexe pot părea copleșitoare, dar atunci când vine vorba de interpretarea și aplicarea acestor informații pentru a aduce avantaje unor companii de mici dimensiuni, poate reprezenta un avantaj. Acest lucru se datorează faptului micile companii tind să fie mai agile decât corporațiile mai mari și, prin urmare, pot acționa mai repede pe baza informațiilor oferite de Big Data. Iar accesul la analiză poate fi vizibil, indiferent de mărimea sau dimensiunea reală a setului de date.
Un alt mit este că aplicarea business analytics este un proces costisitor, dar de fapt există multe instrumente simple și ieftine, uneori chiar gratuite, dar și pachete software disponibile care pot face ca analytics să fie accesibil. Google Analytics, de exemplu, este un mijloc gratuit de colectare a informațiilor clienților, în timp ce gama Microsoft Azure este accesibilă companiilor mici. Pentru a utiliza data analytics mai eficient, este important pentru micile companii să înceapă cu operațiuni mici. Un prim pas important este identificarea problemei care ar putea fi rezolvată de analytics, urmat de operațiunea necesară pentru rezolvarea acesteia prin analytics.
Pentru a profita cât mai mult de avantajele big data, o companie ar trebui să aibă o persoană dedicată acestui departament, cu abilități analitice și tehnice puternice și cu experiență în analiza afacerilor. Această persoană poate aduce o mare diferență în modul de operare al companiei, prin administrarea informațiilor oferite de analytics și prin utilizarea acestora pentru luarea deciziilor în modul cel mai eficient.
O modalitate prin care micile companii din Marea Britanie pot utiliza big data în avantajul lor este analizarea consumului de energie în sediile unde operează. Acest lucru poate ajuta la înțelegea modului în care se utilizează energia și unde pot fi făcute schimbări pentru a crește eficiența. Primul pas pentru acest lucru este instalarea unui contor inteligent, pe care mai mult de o treime din companii îl au deja. Contoarele inteligente trimit în mod automat consumul în bazele de date ale furnizorilor de energie. Aceasta înseamnă facturi mai exacte, dar și mai multe date care pot fi analizate pentru a ajuta firmele mici să își eficientizeze operațiunile și programul de lucru.
Utilizarea big data și analytics poate ajuta la aflarea cantitații de energie electrică utilizată până în anul, lună, săptămână, zi și chiar ora consumului. Setul de date oferit va fi mic și ușor de gestionat și va oferi informații detaliate cu ajutorul analytics. Big Data oferă oportunități mari pentru întreprinderile mici, care vor continua să crească în următorii ani odată cu creșterea încrederii acestor companii în noile tehnologii, dar și prin demontarea unor mituri false. Utilizarea analytics pentru a înțelege problemele specifice companiei va ajuta la dezvoltarea unor strategii care sunt susținute de date și de informații, prin care în final compania va câștiga valoare în fața clienților și a potențialilor clienți.