După decenii de promisiuni extravagante și dezamăgiri frustrante, inteligenta artificiala (AI) începe în sfârșit să ofere beneficii reale pentru companiile care o adopta timpuriu. Comercianții de pe frontiera digitală se bazează pe roboți alimentați de AI pentru a-și rula depozitele, și chiar pentru a ordona stocul automat atunci când inventarul este scăzut. Companiile de utilități au trecut la implementarea AI pentru a anticipa cererea de energie electrică. Producătorii de automobile folosesc tehnologia în autoturisme.
O confluență a evoluțiilor conduce acest nou val de dezvoltare al inteligenta artificiala. Puterea calculatoarelor este în creștere, algoritmii și modelele AI devin din ce în ce mai sofisticate și, poate cel mai important, lumea generează, odată, un volum inimaginabil al combustibilului care dă putere AI – DATELE. Miliarde de gigaocteți în fiecare zi, colectate de dispozitivele de rețea, de la browsere web până la senzori de turbină.
Activitatea antreprenorială declanșată de aceste evoluții a atras de trei ori mai multe investiții în 2016, între 26 miliarde și 39 miliarde de dolari, așa cum a fost cu trei ani mai devreme. Cea mai mare parte a investiției în AI constă în cheltuieli interne de cercetare și dezvoltare realizate de companii mari, bogate în numerar, digitale, precum Amazon, Baidu și Google.
Pentru toate aceste investiții, o mare parte din adoptarea AI în afara sectorului tehnologic se află într-o etapă experimentală timpurie. Puține firme au desfășurat AI pe scară. Într-un document al McKinsey Global Institute, „Inteligența artificială: următoarea frontieră digitală?”, care include un studiu la care au luat parte peste 3.000 de companii care utilizează AI, găsim că adoptatorii de AI ajung mai aproape de frontiera digitală adoptând AI pentru a crește veniturile, pentru a reduce costurile și pentru a avea sprijinul deplin al conducerii executive. Companiile care nu au adoptat încă tehnologia AI în totalitate sau într-o parte esențială a afacerii lor nu sunt sigure de utilitatea sau de rentabilitatea pe care o pot aștepta după o investiție în AI.
Cu toate acestea, dovezile timpurii sugerează că un studiu AI pentru companii trebuie să existe și că AI poate aduce o valoare reală companiilor care doresc să o utilizeze în operațiuni și în cadrul funcțiilor lor de bază. În cadrul sondajului, adoptatorii timpurii ai AI care combină capacitatea digitală puternică cu strategiile proactive au marje de profit mai mari și se așteaptă ca diferența de performanță comparativ cu alte firme să se mărească în următorii trei ani.
Acest model de adopție extinde un decalaj între cei care au adoptat inițial digitizarea și restul. Sectoarele de vârf incluse în indicele de digitizare a industriei de la MGI, cum ar fi cele de înaltă tehnologie și telecomunicații sau servicii financiare, sunt, de asemenea, lideri ai AI și au cele mai ambițioase planuri de investiții în AI. Acești lideri folosesc mai multe tehnologii în mai multe funcții sau utilizează AI în centrul afacerii lor. Producătorii de automobile, de exemplu, utilizează AI pentru a-și îmbunătăți operațiunile, precum și pentru a dezvolta autovehicule cu ca tehnologii, în timp ce companiile de servicii financiare o utilizează AI în funcțiile de experiență pentru clienți. Pe măsură ce aceste firme extind adoptarea AI și obțin mai multe date, distanțele vor fi mai greu de recuperat de companiile care evită evoluția.
De asemenea, guvernele trebuie să depășească această schimbare, adoptând regulamente pentru a încuraja corectitudinea fără a inhiba inovația și pentru a identifica în mod proactiv locurile de muncă care sunt cel mai probabil să fie automatizate și pentru a se asigura că programele de recalificare sunt disponibile pentru persoanele ale căror mijloace de trai sunt expuse riscului de automatizare alimentată de AI. Acești indivizi trebuie să dobândească abilități cu care să lucreze împreună cu AI, nu să concureze împotriva mașinilor.
Viitorul AI va fi inovator, dar nu poate fi împărțit în mod egal. Companiile cu sediul în Statele Unite au absorbit 66% din toate investițiile externe în AI în 2016, conform statisticilor globale; China a fost a doua piață după SUA, la 17%, și se dezvoltă rapid. Ambele țări au dezvoltat AI ca “ecosisteme”, grupuri de antreprenori, finanțatori și utilizatori de AI, și au dezvoltat în ultimele 18 luni planuri strategice naționale cu dimensiuni semnificative pentru implementarea AI, în unele cazuri sprijinite de inițiativele finanțate cu miliarde de dolari. Coreea de Sud și Regatul Unit au emis planuri strategice similare. Alte țări care doresc să devină jucători importanți în AI ar fi normal să le utilizeze ca exemplu pe actualele.