Timp de câteva decenii, giganți ai tehnologiei de distribuție, precum Amadeus, au impus termenii contractelor companiilor aeriene. Dar grupurile aeriene încercă acum să impună un nou model intermediarilor. E prea devreme pentru a spune cine va câștiga din această schimbare. Grupurile de companii aeriene încearcă să rețină activitatea de distribuție a companiei Amadeus, dar compania de la Madrid a spus că acest lucru nu are un impact asupra operațiunilor.
În cursul unei prezentări pentru investitori în primul trimestru al anului 2018, Amadeus a declarat că nu a avut niciun impact financiar din partea companiilor aeriene care lucrează acum împotriva companiilor de distribuție care încearcă să-i convingă pe agenții de turism și agenții de turism online să realizeze rezervările direct. Amadeus a raportat câștigurile sale din primul trimestru din anul 2018, care au înregistrat o creștere modestă, dar constantă. Amadeus a generat venituri în valoare de 644 milioane EUR (544 milioane EUR) înainte de dobânzi, impozite, depreciere și amortizare. De asemenea, și-a majorat veniturile cu 3,1% față de perioada similară a anului trecut, la circa 1,47 miliarde de dolari sau 1,23 miliarde de euro.
Ca răspuns la aceste marje, unele grupuri aeriene au început recent să convingă companiile de gestionare a călătoriilor și alte agenții corporative să facă rezervări direct prin intermediul noilor sisteme tehnologice, lovind intermediarii din lanțul de distribuție. Amadeus este una dintre puținele companii de distribuție a biletelor de avion din lume. Ea și partenerii săi livrează o mare parte din biletele de avion achiziționate la nivel mondial în fiecare an, fie atunci când biletele sunt căutate, vândute sau livrate la aeroporturi.
Amadeus și colegii săi au încercat să submineze efortul, după ce în martie 2018, împreună cu rivalul său mai mic, Travelport, au semnat un acord cu Air France-KLM, care permite distribuirea prin intermediul așa-numitelor canale de oferte private. Astfel, agenții online și offline care au un acord cu grupul de companii aeriene pot accesa tarifele și inventarul din sistemul de rezervări desktop Amadeus fără o suprataxare a biletelor, pe care grupul aerian Lufthansa – International Airlines – IAG a început să le perceapă terților distribuitori din aprilie 2018. Nici Amadeus și Travelport nu dezvăluie detaliile contractelor cu companii aeriene. Aceștia au dezvăluit cercetătorilor analiști că tot ce a fost afectat de suprataxele are acum un preț mai bun pentru Amadeus și Travelport decât avea înainte de negocierile în spatele camerelor.
Explicarea noilor modele este dificilă deoarece există mai multe componente în mișcare. Volumele care se deplasează prin canalul privat, care altfel ar fi supus unei suprataxe, necesită Amadeus și Travelport să plătească agențiilor de turism mai puține stimulente pentru rezervarea acestor bilete decât pentru rezervarea biletelor tradiționale. Acest lucru compensează cel puțin în parte pentru Amadeus și Travelport, permițând companiei aeriene să reducă comisionul pe bilet.
Oricum, este clar că multe alte agenții de turism online și companiile de administrare a călătoriilor vor apela companiile aeriene pentru a încerca să obțină curând versiunile lor de oferte private și canale private, anul 2018 transformându-se în anul distribuției private a biletelor de avion și nu numai.