Un recent studiu la nivel european efectuat de ISG în colaborare cu firma de producţie software Automation Anywhere arată că o imensă majoritate (peste 90%) din firme se aşteaptă să adopte tehnologia RPA (Robotic Process Automation) până în anul 2020. Studiul, la care au participat peste 500 de companii europene, arată că motivele principale ale unei asemenea intenţii sunt legate de îmbunătăţirea experienţei consumatorilor şi de fluidizarea operaţiunilor financiare interne.
În atingerea acestui scop, firmele au şi început deja să investească bani. Studiul a descoperit că bugetele alocate RPA în Europa au crescut, în medie, cu 9% faţă e anul anterior, ceea ce înseamnă un procentaj de creştere semificativ mai mare faţă de procentajul de creştere medie a cheltuielilor IT în ansamblul lor. Mai mult, studiul a descoperit că mai bine de jumătate din bugetele RPA sunt şi vor fi cheltuite pe terţe părţi, cum ar fi consultanţii de specialitate şi furnizorii de servicii IT.
Când vine vorba de utilizarea RPA pentru activităţi legate de interacţiunea cu clienţii, peste 40% din respondenţi au declarat că impactul RPA va fi maxim în această zonă, în vreme ce alţi peste 40% au spus că principalele zone de beneficiu ale RPA vor fi cea financiară şi operaţiunile de audit. Importanţa crescută a acestei tehnologii în organizaţii este explicată de autorii studiului prin faptul că multe companii aleg acum să numească directori de automatizare, o funcţie care a apărut pe statele de plată abia în ultimii doi ani.
Conform autorilor studiului, tehnologia are potenţialul de a revoluţiona zona de customer service şi cea de funcţii back-office, însă tot ei emit un avertisment în acest sens. Anume acela că decizia de apelare la RPA ar trebui tratată ca o iniţiativă strategică de afaceri, cu obiective şi indicatori de performanţă bine definiţi. Altfe, şansele de eşec ale unor astfel de iniţiative sunt foarte mari.
De asemenea, studiul arată că şi în cazul RPA securitatea reprezintă un motiv serios de îngrijorare, 42% din respondenţi citând securitatea ca pe un obstacol în calea extinderii utilizării RPA. Alte motive de îngrijorare citate au fost lipsa unui buget dedicat şi rezistenţa personalului la schimbare (ambele cu procente de 33%).