Presa internaţională a relatat săptămâna trecută că HSBC, una din cele mai mari instituţii financiar-bancare din lume, a dus deja utilizarea inteligenţei artificiale (AI) la un nivel superior prin instalarea, în premieră, a unui robot umanoid în cadrul filialei sale de pe Fifth Avenue din New York City. Cunoscut sub numele de Pepper, robotul va ajuta clienţii cu servicii bancare care sunt automatizate.
Într-o declaraţie de presă, conducerea HSBC afirma că această premieră se datorează preocupării instituţiei de a dezvolta “sucursala bancară a viitorului”, iar în acest sens robotul umanoid va ajuta la fluidizarea operaţiunilor bancare şi la generarea unei noi experienţe plăcute pentru clienţii băncii, simultan cu eliberarea personalului uman al băncii pentru interacţiuni mai profunde şi de valoare mai mare cu clienţii!
Analiştii au observat că, la nivel global, companiile de servicii financiare sunt cele care se află în fruntea schimbării atunci când e vorba de adoptarea tehnologiilor AI pentru automatizarea proceselor de afaceri şi a serviciilor pentru clienţi. Cum şi clienţii trec în ritm tot mai intens la adoptarea unor canale digitale de lucru, cum ar fi mobile banking, băncile încep tot mai mult să automatizeze servicii prin utilizarea de tehnologii AI precum recunoaşterea vocală şi facială.
Partea mai întunecată a acestui fenomen? Un simplu exemplu este relevant. Presa internaţională relata că anul trecut fostul CEO al Deutsche Bank a anunţat în cadrul unei conferinţe ţinute în Frankfurt că “o foarte mare parte” a personalului băncii îşi va pierde slujba ca urmare a introducerii noilor tehnologii. Iar banca avea la acel moment circa 100.000 de angajaţi la nivel global!
Mai multe rapoarte emise de firme de servicii de consultanţă financiară în ultima vreme prevăd că, lăsând la o parte banii cheltuiţi în achiziţii şi start-up-uri, companiile din sectorul financiar vor ajunge să cheltuiască aproape 3 miliarde USD în 2021 pe automatizarea robotizată a proceselor, machine learning, deep learning şi cognitive analytics, faţă de 1,5 miliarde USD în 2017, ceea ce înseamnă o creştere de aproape 100% în doar patru ani! Iar asta a determinat unii analişti să afirme, ironic sau nu, că roboţii umanoizi ar putea deveni ceva comun la locurile de muncă. Iar aici va fi vorba de roboţi care arată şi sună ca nişte fiinţe umane.