Când a apărut știrea din luna martie care anunța că 50 de milioane de profiluri Facebook au fost recoltate pentru firma britanică de cercetare Cambridge Analytica într-o încălcare majoră, întrebările legate de utilizarea abuzivă a datelor cu caracter personal au atins din nou toate nivelele și toate titlurile posibile. A existat un baraj de promisiuni ca răspuns al politicienilor europeni și al directorilor executivi, care au promis să facă tot posibilul pentru a întări controlul asupra datelor noastre și chiar pentru a introduce noi legi care vor pedepsi malpraxisul flagrant. Facebook în sine a fost controversat, cu scuze publice de la CEO-ul Mark Zuckerberg și, cel mai recent, anunțul unui program de recompense pentru persoanele care găsesc cazuri de abuz al datelor pe platformele sale.
Incidentele de genul acesta, fără îndoială, împovărează publicul cu privire la modul în care organizațiile comerciale folosesc datele lor, dar cei din industrie știu că captarea datelor poate aduce beneficii enorme. De la îmbunătățirea asistenței medicale până la alimentarea cumpărăturilor, a călătoriilor și chiar a modului în care ne îndrăgostim, big data se află în viața noastră și este aici pentru a rămâne. Intr-adevar, un sondaj recent despre adulții britanici, a arătat ca aproape jumătate dintre oameni au spus ca vor împărtăși propriile date, fără restricții, despre trecutul lor și despre preferințele lor de sănătate dacă ar ajuta la dezvoltarea academica a unor domenii precum medicina sau psihologia. Cu toate acestea, pentru orice organizație care operează cu date, există o linie fină între inovație și responsabilitate.
Există o mare mișcare în prezent pentru ca întreprinderile să se orienteze către un proces al inovării responsabile. Pentru unii, aceasta înseamnă crearea de produse și servicii destinate satisfacerii nevoilor umanitare. Parteneriatul Facebook cu UNICEF pentru o mai bună mapare a zonelor afectate de dezastre este un exemplu foarte bun în acest sens. Pentru alții, înseamnă că toți cei din industria IT ar trebui să se îndepărteze de la examinarea muncii lor din punct de vedere pur tehnic și să gândească modul în care inovațiile lor ar putea afecta utilizatorii finali și societatea în ansamblu. Atunci când vine vorba de aplicații de date, inovația responsabilă este un angajament pentru a echilibra nevoia de a furniza produse și servicii atractive, angajate, cu necesitatea de asigurare a faptului că datele sunt stocate, procesate, gestionate și utilizate în mod corespunzător.
Pentru a evita ca utilizatorii să fie victime ale unor încălcări sau scandaluri, companiile trebuie să se asigure că au “blocuri de construcție” potrivite. Și acest lucru începe cu securitatea datelor. Hacking-ul simplu este locul unde big data arată o mare slăbiciune datorită milioanelor de persoane ale căror detalii personale pot fi puse în pericol cu orice încălcare a securității. Sfera problemei a crescut considerabil într-un timp scurt. În septembrie 2017, Yahoo a confirmat că nu a reușit să securizeze corespunzător numele reale, data nașterii și numerele de telefon a 500 milioane de persoane. Aceasta este o pierdere de date pe o scară inimaginabilă, iar pentru public, o întâmplare înfricoșătoare, mai ales pentru cei care dețin date sensibile, personale sau de business.
Acest lucru, împreună cu puterea de calcul necesară pentru aplicațiile big data, exercită o presiune din ce în ce mai mare asupra strategiilor organizațiilor IT și a centrelor de date, și aceasta este cea mai urgentă problemă care trebuie depășită.
Pentru chiar și cele mai mari organizații, costul de a avea și de a menține un centru de date deținut în întregime poate fi prohibitiv ridicat. Dar preocupările legate de securitate pot însemna o mutare pe platforme ieftine, standard, cloud într-un model hibrid, caz în care securitatea ar putea să nu fie la fel de avansată, deci acest scenariu nu este chiar o opțiune sigură. În schimb, firmele cele mai sigure pe ele se îndreaptă spre opțiunile de colocare pentru nevoile lor de stocare a datelor, recunoscând că trecerea într-un mediu partajat înseamnă că centrul de date se poate extinde și crește mai ușor, fără a compromite securitatea sau performanța.
Pe măsură ce publicul devine mai preocupat de încălcarea datelor, presiunea va fi pusă asupra comunității de afaceri pentru a acorda mai multă atenție securizării, stocării și utilizării datelor în mod corect. Contramăsurile care erau doar opționale în trecut, acum sunt în curs de a deveni standarde, iar presiunea sporită se pune pe sistemele și procesele IT ale companiilor. Dar, cel mai sigur loc este cu siguranță datacenterul pe care companiile îl pot controla ferm, evitând scandalurile generate de pierderea datelor și asigurând o bună dezvoltare și inovație din toate punctele de vedere.