Organizațiile care au adoptat transformarea digitală sunt cu 26% mai profitabile decât companiile similare care nu au făcut-o – se arată în studiul Massachusetts Institute of Technology. Clienții companiilor care au investit în transformarea digitală dau dovadă de o creștere semnificativă a gradului de loialitate, cumpără cu 90% mai des și cheltuiesc cu 60% mai mult per achiziție. Prin urmare, studiul arată o legătură directă între transformarea digitală a afacerii și declanșarea oportunităților de generare de venituri.
Faptul că transformarea digitală ar trebui să fie o prioritate de top este un fapt recunoscut de majoritatea liderilor de business din întreaga lume. Cu toate acestea Raportul State of Digital Business a relevat că, la nivel global, 47% dintre companii nu au început încă transformarea digitală, iar 59% sunt preocupate că ar putea fi deja prea târziu pentru ele. Același studiu a constatat că 55% dintre companii consideră că, fără transformare digitală, în mai puțin de un an vor începe să sufere din punct de vedere financiar și să piardă cotă de piață.
Transformarea digitală a trecut de mult de punctul în care reprezenta doar o modă
Transformarea digitală, care nu de mult era văzută ca o prioritate doar de către pionerii din anumite domenii de vârf și de către companiile ultramoderne, a devenit un element de normalitate și, în zilele noastre, puțini ar mai putea invoca argumente contrare faptului că digitalizarea este esențială pentru succesul organizațiilor lor.
Aproape 50% dintre organizații spun că experiența și satisfacția clientului sunt principalii factori care le influențează decizia de a implementa o strategie de transformare digitală. Acestea spun că și-au schimbat modul în care interacționează cu clienții lor și pun mare accent pe capacitatea lor de a asigura acestora o experiență consecventă, indiferent de timp și loc.
Integrarea tehnologiei digitale în toate domeniile unei afaceri a devenit un factor determinant pentru bunul mers al businessului și al valorii pe care aceasta îl oferă clienților săi. Transformarea digitală permite organizațiilor să înțeleagă mai bine cumpărătorii epocii moderne, să interacționeze cu aceștia și să le îndeplinească așteptările în privința experienței pe canale de vânzări multiple. Datorită oportunităților care se nasc prin utilizarea tehnologiilor moderne, clienții evaluează adeseori organizațiile în primul rând sub aspectul experienței digitale.
Astăzi nu mai este suficient să fii digital, e obligatoriu să fii și agil
Pentru a satisface așteptările noii generații de clienți a zilelor noastre, companiile trebuie, la rândul lor, să gândească digital. Când digitalul devine prioritar, e obligatoriu ca acestea să regândească modul în care interacționează cu clienții lor și să înțeleagă în detaliu cine este noul tip de client digital, ca să îi poată oferi acestuia o experiență mai bună.
De aceea, una dintre cele mai mari provocări în transformarea digitală a unei companii este flexibilitatea, capacitatea de a-și adapta propriile sisteme la schimbarea continuă a mediului de afaceri.
Ce vedem în România ca provideri de servicii de transformare digitală
Deși încă vorbim doar de un interes moderat al companiilor de pe piața românească pentru transformare digitală, am remarcat un apetit în creștere pentru flexibilizarea ecosistemului lor IT prin intermediul soluțiilor cloud, care permit o mai mare agilitate și, implicit, o creștere a vitezei de reacție la cererile clienților.
Cresc solicitările pentru aplicațiile în cloud care permit o conectare facilă între baze de date, analize Big Data, aplicații web și mobile etc. Printre acestea se numără și aplicațiile de înregistrare și monitorizare digitală a tuturor punctelor de contact pentru a crea o perspectivă de 360 de grade a interacțiunii cu clientul. Aceste aplicații pot genera date care permit companiei să afle cum, când și de ce îi cumpără clienții produsele și, astfel, acestea pot decide rapid ce măsuri pot lua ca să asigure o experiență mai bună clientului.
Ce avantaje pot aduce, concret, companiilor soluțiile în cloud
Pe lângă flexibilitatea inerentă, soluția cloud ajută și la personalizarea relației cu consumatorul, care reprezintă un alt aspect cheie a unei transformări agile, orientate spre client. Studiile arată că clienții preferă organizațiile care îi tratează ca pe indivizi unici și care le cunosc preferințele personale și istoricul achizițiilor.
Capacitatea companiei de a transmite mesajul potrivit persoanei potrivite la momentul potrivit reprezintă un alt factor de succes pentru transformarea digitală: oferirea unei experiențe optime clientului, pe canale de comercializare multiple.
Totul se întâmplă acum, în timp real, acesta fiind motivul pentru care acele companii care oferă servicii instantanee, personalizare și acces permanent clienților vor avea de câștigat pe termen lung. Clienții zilelor noastre nu sunt legați de un singur canal de comercializare. Aceștia merg la magazine, navighează și cumpără online, își împărtășesc opiniile prin intermediul aplicațiilor mobile și adresează întrebări pe rețelele de socializare.
Pe post de concluzie: fie că suntem sau nu pregătiți să o primim, era digitală a trecut pragul fiecărei firme care activează în piața de azi. De oriunde din lume sau din România. Transformarea digitală înseamnă revoluționarea modului în care se fac afaceri, dar și singura cale prin care organizația poate face față presiunilor de schimbare interne, a concurenților externi, a tendințelor industriei și celor venind dinspre noile tehnologii. Având în vedere toate acestea, o abordare agilă va face ca toate echipele implicate să se adapteze rapid și să ofere valoare în mod frecvent, aceasta fiind cheia nu numai pentru supraviețuire, ci și pentru dezvoltare într-o lume digitală care crește rapid.