Despre cele mai noi provocări și tendințe aduse odată cu digitalizarea locurilor de muncă și a vieții noastre de zi cu zi, am discutat în cadrul Fujitsu Day 2018, cu Christian Bock, Director, Global Marketing Programs, Product Business, în cadrul Fujitsu Global. Echipa lui dezvoltă și gestionează campanii de marketing în regiunile globale ale Fujitsu. Acest rol include dezvoltarea, gestionarea și execuția programelor și campaniilor integrate care generează în mod eficient conștientizarea propunerilor de valoare strategică ale Fujitsu, generează cerere pentru produse, infrastructuri și servicii și sprijină țările din toate regiunile.
Club IT&C: Evoluția domeniului IT&C a dus la schimbarea modului in care trăim si muncim. Cum ne afectează aceste schimbări la nivel de individ?
Christian Bock: Sunt foarte multe trenduri în desfășurare legate de date, rețele și tehnologii concentrate în special pe zona tehnică, dar ignorând zona de utilizatori. Marea schimbare ce are loc chiar acum este condusă în special de zona consumer, unde până recent, de exemplu, aceștia utilizau tehnologii precum cloud fără a ști cu exactitate ce înseamnă cu adevărat acestea. Acest lucru reprezintă o provocare pentru organizații și un trend, deoarece marile companii continuă să se concentreze pe zona IT, de servere, rețele sau PC-uri și pentru a le menține pe toate acestea funcționale. Astfel, se gândesc foarte puțin la utilizatorii care lucrează cu aceste dispozitive și tehnologii, care sunt practic beneficiarii finali ai acestora. Pentru a conduce această provocare la rezultate bune, Fujitsu lucrează la apropierea companiilor de utilizatori prin eliminarea grijilor finale legate de securitate, utilizând tehnologii precum autentificarea biometrică, dar și prin asigurarea aplicațiilor și a dispozitivelor mult mai flexibile, dezvoltate și adaptate în totalitate pentru apropierea de consumatori, beneficiarii finali și principali ai acestor tehnologii.
Club IT&C: Putem schimba aceste provocări în oportunități?
Christian Bock: Da, evident. Aici lucrăm împreună cu clienții și partenerii pentru a obține acest lucru. Cel mai important este nu numai să ne uităm la aspectele tehnice, ci să ne orientăm și către un mesaj cheie al companiilor care să ducă la o schimbare a culturii, unde mințile oamenilor sunt luate în calcul iar un nou leadership începe. Dacă acum administrezi o echipă de 25 de oameni care lucrează în același timp și în același loc, este diferit să administrezi o echipă care lucrează în mai multe țări și în mai multe locații, deci de aici trebuie început, oferind oportunitatea de a avea moduri flexibile de lucru. Trecerea de la birourile normale fizice la birourile inovative, cu zone de colaborare, săli de ședințe interactive, este o etapă importantă pentru a face locurile de muncă mult mai atractive pentru noile generații de angajați. Practic, aici Fujitsu poate aduce o perspectivă pentru clienții săi care vor să aducă o schimbare a culturii modului de lucru.
Club IT&C: Cum poate deveni angajatorul mai atractiv pentru pretențiile angajaților?
Christian Bock: În primul rând angajatorii trebuie să se gândească la experiența angajaților. Nu mai este vorba doar de a oferi un birou și tehnologii care sunt gata de utilizat, ci este vorba și de modul în care lucrează oamenii. Unii oameni își doresc să lucreze de la 9 la 17 într-un birou fix, care de cele mai multe ori este spațiu neatractiv. Oferirea unui birou reglabil, a unor monitoare ergonomice, a unor scaune ergonomice și a unei lumini ambientale bune, de exemplu, poate fi un bun început pentru creșterea atractivității lucrului la birou. Mai departe, oferirea unei flexibilități a locului de muncă, pentru evitarea orelor standardizate care duc la blocarea angajaților în trafic pe drumul spre birou, prin permiterea orelor variate de ajuns la lucru sau a lucrului la biroul de acasă, duc la creșterea atractivității unui loc de muncă.
Există moduri variate prin care un angajator poate transforma locul de muncă într-unul mai atractiv, mai ales pentru noile generații de angajați, care tocmai ies pe porțile universităților și au așteptări legate de flexibilitate locurilor de muncă și nu mai vor să lucreze în locuri fixe și rigide. De exemplu eu coordonez echipe de lucru ce sunt în țări diferite și nu mă interesează unde și când lucrează oamenii, deci nu are sens să le fac un program fix. Astfel, trebuie să permitem oamenilor să beneficieze și să se adapteze noilor culturi ale muncii. Dar pentru acest lucru avem nevoie și de tehnologiile corecte, utilizând de exemplu Skype Business și echipamente de sunet (căști, microfoane) performante pentru o colaborare eficientă în timp real din orice locație.
Club IT&C: Trebuie companiilor sa facă schimbări pentru integrarea generației Y(1980-2000) si Z(2000-2009)? În acest context poate dispărea biroul tradițional?
Christian Bock: Da și nu, nu aș recomanda ca birourile și modurile tradiționale de lucru să dispară, mai ales că în unele țări există încă procente serioase din forța de muncă a generației Y, țări unde vârsta de pensionare este de peste 60 de ani. Mai mult, forța de muncă din generația Y vine cu multă experiență, multe cunoștințe, iar acești oameni trebuie mai mult adaptați la noile locuri de muncă, fiind obișnuiți cu vechile moduri de muncă. De asemenea, factorii de decizie vor mai fi pentru câțiva ani din generația Y, deci mai depărtați de noua eră digitală.
Club IT&C: Dispariția biroului tradițional presupune o creștere a mobilității și a riscurilor de securitate. Ce soluții are Fujitsu in acest sens?
Christian Bock: Da, categoric, cu cât există mai multe dispozitive mobile și date, cu atât vor fi mai multe provocări de securitate. Dar există o serie importantă de soluții de securitate, dedicate atât cloud, cât și dispozitivelor. Sunt două zone către care ar trebui să ne orientăm în momentul în care dorim să securizăm rețelele. Prima este cea legată de securizarea tradițională, cum ar fi cele prin criptare sau protecție la acces. Dar în al doilea rând trebuie să ne asigurăm că oamenii utilizează soluțiile companiei , soluțiile aprobate intern din punct de vedere al securității, deoarece o mare parte din aplicațiile cloud utilizate de angajați vin dinafara zonei IT a companiei. Deci trebuie să ne asigurăm că toate aplicațiile oferite de companie sunt în totalitate utilizabile și adaptate nevoilor angajaților. De exemplu, o companie limitează dimensiunea fișierelor pe serverele sale, iar angajații vor ajunge să utilizeze tot aplicații externe, de exemplu Dropbox, pentru a realiza transferurile necesare activității zilnice. Iar în acest caz, deși compania oferă un set de aplicații conforme și sigure, din cauza unor neconcordanțe interne, angajații lucrează tot cu aplicații nesigure, externe. De asemenea, când discutăm de protecția la acces, Fujitsu oferă soluții precum „Palm Protection”, care ajută rețelele să fie mult mai sigure, într-un mod ușor și sigur, eliminând necesitatea parolelor complexe, care pot deveni ușor riscuri de securitate, mai ales în cazul angajaților care le notează separat sau care le spun altor colegi de birou.
Club IT&C: Care este mesajul dumneavoastră pentru companii?
Christian Bock: Există trei puncte de bază de care trebuie să țină cont pentru a face inovația digitală de succes. Primul este să realizeze o schimbare a culturii, al doilea stă în birourile mult mai agile și flexibile, iar al treilea ține de orientarea către tehnologii, produse și soluții adaptate pentru fiecare dintre ei.