Noile tehnologii ajută la combaterea unuia dintre marile epidemii ale călătoriilor aeriene, cozile de pe aeroporturi, dar aceste tehnologii pot aduce costuri pentru intimitatea noastră. Călătoriile cu avionul pot fi o experiență frustrantă, chiar dacă aceste cozi sunt în mare măsură rezultatul politicii aeroporturilor care încearcă să ne asigure siguranța. Dar cu toate acestea 4,4 miliarde de pasageri sunt prognozați să utilizeze aeroporturile în 2018, ducând la o creștere de utilizare până la limitele aeroporturilor. Iar în acest context industria speră ca tehnologia să poată eficientiza procesele, cu o utilizare tot mai mare a biometriei, cum ar fi recunoașterea facială, iar aceasta nu doar pentru controlul pașapoartelor. Compania de consultanță și cercetare Frost & Sullivan consideră o creștere a cheltuielilor aeroporturilor pentru imbunătățirea experienței pasagerilor de până la 4,2 miliarde de dolari în anul 2020.
De exemplu, British Airways folosește recunoașterea facială atunci când îmbarcă pasageri pe zboruri interne din Regatul Unit, precum și pentru anumite zboruri internaționale din SUA. Călători care zboară de la Heathrow sunt fotografiați atunci când trec prin zona de securitate. O a doua fotografie este realizată la poarta de îmbarcare, și dacă imaginea se potrivește cu cea originală, iar datele confirmă că psagerul este la poarta corectă, aceasta se deschide automat.
Sistemul american combină informațiile de check-in cu datele biometrice, imagini și amprentele digitale, și datele biografice din pașapoarte și vize. Când un pasager ajunge la o poartă de îmbarcare, se face o nouă fotografie și se compară cu datele înregistrate. Iar reprezentanții aeroportului Heathrow spun că această abordare poate reduce la jumătate timpul necesar îmbarcării a 240 de persoane pe un zbor internațional, ceea ce înseamnă o îmbunătățire a punctualității zborului cu 10%.
Tehnologia similară de scanare a feței este încercată la aeroportul Changi din Singapore, unde o aplicație potențială ar putea ajuta la găsirea călătorilor care au pierdut apelul de îmbarcare finală pentru zborul lor. Terminalul 4 al aeroportului Changi utilizează deja tehnologia pentru check-in self-service, depunerea bagajelor, imigrare și îmbarcare.
În SUA, Delta Airlines intenționează să utilizeze recunoașterea facială la check-in, securitate, îmbarcare și vamă la unul din terminalele aeroportului din Jackson Atlanta, eliminând total controalele de pașapoarte pentru anumite categorii de călători internaționali.
Aeroportul din Dubai din Emiratele Arabe Unite are planuri mari și ciudate pentru tehnologia biometrică. Aeroportul intenționează să înlocuiască birourile tradiționale de securitate cu tuneluri asemănătoare acvariului, cu până la 80 de camere de scanare a feței deghizate ca pești. Pe măsură ce pasagerii trec prin ele, sunt scanați din orice unghi în timp ce se uită la imagini, iar datele capturate sunt comparate cu fotografiile ID existente. Primele tuneluri urmează să fie instalate până la sfârșitul anului 2018, toate terminalele fiind dotate cu tehnologia-acvariu până în 2020.
Startup-ul tehnologic VChain crede că blockchain, tehnologia care stă la baza criptocurrențelor, ne va ajuta să ne asigurăm identități digitale sigure și verificabile, care ar putea transforma cozile din aeroporturi în experiențe ale trecutului. Software-ul VChain generează un semnal, o versiune matematică a semnalizării roșu, portocaliu, verde a unui semafor, despre pașaportul unui pasager, ajutând autoritățile să verifice identitatea pasagerului și să construiască o notă de reputație și încredere în jurul acestui document de călătorie. Aceste semnale matematice sunt stocate cu blockchain, prevenind manipularea și obținând un consens verificabil. Cu cât datele pașaportului și pasagerilor sunt verificate de mai multe ori, cu atât mai mult crește reputația lor, astfel încât datele inexacte introduse pe un site de rezervări, un lucru comun care contribuie la întârzieri, ar putea fi corectate automat. Platforma VChain este testată de IAG, grupul aerian global care deține BA, Iberia, Aer Lingus și Vueling. Dar, ori de câte ori sunt implementate tehnologiile biometrice, vor fi cu siguranță preocupări legate de confidențialitatea și protecția datelor.
Recunoașterea imaginii devine din ce în ce mai performantă, dar este departe de a fi infailibilă, iar militanții pentru drepturile omului, cum ar fi Privacy International și Human Rights Watch, avertizează cu privire la identificările greșite și la potențialul de abuz al autorităților. În ceea ce o privește, BA declară că nu deține date de identificare a pasagerilor , dar le transferă către sistemul de identitate al Vămilor și Protecției Frontierelor, care apoi trimite semnale anonime “potrivire” sau “fără potrivire”. Și atâta timp cât pasagerii companiilor aeriene beneficiază de avantajele sporite ale călătoriei fără a sta la coadă, preocupările privind confidențialitatea pot rămâne neschimbate.