Expert IT — January 2, 2019 at 5:26 am

Trei mituri false legate de SAP Business One

by

sap business oneExistă un şablon în gândirea colectivă de business din România, că SAP este un sistem scump destinat cu precădere companiilor mari şi foarte mari. Conform acestui zvon, un sistem SAP îşi permit doar organizaţiile cu procese complexe, bugete IT de milioane şi care pot susţine proiecte de implementare care nu se termină niciodată. Care este cauza acestei înțelegeri greșite? De cele mai multe ori confuzia între SAP S4/HANA si SAP Business One powered by HANA, două sisteme dezvoltate de specialiştii aceleiaşi companii germane, dar gândite din start pentru categorii diferite de utilizatori.

de Irina Oprea, Managing Partner la System Innovation Romania

Care sunt însă cele mai frecvente mituri legate de SAP Business One?

SAP este prea complex.

Când vorbim despre ERP, nu mărimea companiei (cifră de afaceri şi nr de angajaţi) este cea care contează ci mai degrabă complexitatea activităţii. Dacă aveţi mai mulţi furnizori, unii chiar internaţionali, asamblaţi diverse componente, aveţi o echipă de cel puţin 4-5 vânzători şi clienţi care ajung la dvs pe mai multe canale, deja sunteţi la un nivel la care aplicaţiile obişnuite de contabilitate sunt depăşite. De ce? Pentru că volumul de muncă este mare, datele sunt prea multe şi disparate, iar informaţiile devin greu de obţinut.

SAP Business One poate fi abordat gradual, pornind de la modulele standard (financiar-contabil, vânzări şi comercial, CRM, achiziții, producție şi planificare, inventar, service, analiză şi raportare) şi adăugând funcționalități specifice domeniului în care vă desfășurați activitatea, automatizând diverse procese (cu ajutorul roboţilor software, spre exemplu) integrând alte aplicaţii (Business Intelligence, Warehouse Management Systems, Retail, eCommerce etc). Aceste funcţionalităţi sunt normale pentru o companie modernă, care vrea să lucreze inteligent şi eficient.

În lista de referinţe a System Innovation România, există proiecte derulate la companii cu cifre de afaceri de cca 2 milioane de EUR si 10-12 utilizatori în sistem şi care, conform statisticilor, sunt IMM-uri. Un aspect esenţial este însă flexibilitatea SAP Business One. Prin integrarea mai multor addon-uri verticale (aplicaţii specifice unor domenii de activitate) soluţia poate acoperi cerințele unor companii mari şi foarte mari. În România, cele mai mari proiecte de SAP Business One au peste 100 utilizatori, companii și cu 1500 de angajați.

SAP este greu de implementat.

Fiecare companie are o amprentă proprie a modului în care îşi derulează activitatea. Această amprentă unică este determinată de stilul de business al managerului, natura echipei, tipul de activitate,  regiune etc. SAP Business One poate fi utilizat în formă să nativă, însă pentru a se potrivi pe această amprentă unică are nevoie de customizări, de adaptări la cerinţele sau specificul fiecărui client.

Timpul de implementare este determinat şi de experienţa partenerului, deschiderea pe care o aveţi şi de metodologia utilizată, analiza de business, maturitatea proceselor, implicarea decidenților etc. În medie, un proiect SAP Business One derulat de System Innovation România durează 6-8 luni, însă sunt și proiecte care se pot desfașura in 4-5 luni. SAP Business One are o durată de implementare similară cu orice alt sistem ERP integrat.

SAP este o soluţie prea scumpă.

După cum spuneam la început, SAP oferă mai multe soluții catalogate ca ERP, una pentru companiile de tip enterprise şi una pentru cele SMB (Small and Medium Business) sau mai pe româneşte IMM. SAP Business One costa considerabil mai puţin decât soluţia SAP ERP Tier1, costul licențelor fiind, spre exemplu, cu aproape 50% mai mic.  Scump sau ieftin…termenii sunt relativi, contează la ce vă raportaţi şi mai ales contează ceea ce primiți în termeni de funcționalități, cunoștințe, bune practici, procese de business. Costul SAP Business One este similar cu al soluţiilor ERP dezvoltate pe piaţa locală, atât ca licenţe cât şi ca servicii de implementare. Pentru a ţine costurile sub control aveţi la dispoziţie diverse tipuri de licenţe, în funcție de rolul utilizatorilor in companie.

Înainte de a gândi că SAP, pentru că este o soluţie made in Germany, este automat prea complexă şi prea scumpă, informați-vă asupra companiilor românești care o folosesc. Aflaţi de ce au ales acest sistem, cum l-au implementat şi care sunt rezultatele.