Pentru grecii antici creierul era un sistem hidraulic pentru emoţii. Pentru iluminişti creierul era un ceas mecanic, iar pentru oamenii de ştiinţă din secolul 20 analogia se făcea cu sistemele marcate de cabluri electrice, cum erau reţelele telefonice. În lumea noastră, creierul este comparat cu un computer şi este foarte interesant de văzut cum se aplică această analogie la mediul cloud şi la modelul edge computing lucrând împreună.
De ce o asemenea comparaţie? Cloud computing şi edge computing reprezintă elemente cheie pentru o transformare digitală de succes şi pot fi legate în mod productiv de creier, respectiv de sistemul nervos.
Datorită imensei capacităţi de procesare şi a imensului său potenţial încă neexploatat, mediul cloud computing poate fi categoric comparat cu un creier uman. Acest mediu susţine la ora actuală transformarea digitală şi afacerile digitale de succes, şi este o componentă centrală, esenţială, pentru cei care vor să transforme inteligenţa artificială în produse şi servicii prin care să ofere experienţe extraordinare pentru clienţi. Când Fujitsu a întrebat lideri de afaceri din întreaga lume, 68% dintre ei au spus că ei cred că inteligenţa artificială şi oamenii vor lucra în mod colaborativ în viitor.
Imensa putere de procesare din cloud permite o astfel de combinaţie crucială între oameni şi tehnologie, şi alimentează algoritimi tot mai eficienţi pentru luarea mai bună de decizii. Care este atunci rolul edge computing? Informaţia din mediul cloud trebuie să ajungă la şi din zona edge pentru a satisface nevoia reală, în timp real, de servicii imediate, exact la fel cum sistemul nervos duce semnalele de la creier în întregul corp pentru a asigura o funcţionare sănătoasă, holistică şi integrată a organismului.
La graniţa celor mai multe reţele se găseşte o multitudine de dispozitive, de la telefoane mobile şi laptopuri la senzori şi vehicole autonome. Aici timpii mici de reacţie sunt vitali. Există de multe ori situaţii când acţiunea este atât de importantă, încât ceea ce se află pe graniţa reţelei nu poate aştepta un răspuns convenţional de la centru, adică de la creier. Aici este nevoie nu de un răspuns direct de la creier, ci de o decizie locală a graniţei, construită pe baza unui algoritm construit în cloud.
De ce este vital un asemenea model? Se poate imagina uşor un vehicol autonom care călătoreşte cu viteza de 50 de kilometri pe oră. În acest caz, întârzieri în luarea deciziilor de ordinul milisecundelor pot reprezenta diferenţa între viaţă şi moarte. În comerţul cu amănuntul tranzacţiile întârziate cu 100 de milisecunde pot duce la pierderi de unu la sută din vânzări. În domeniul bancar, o singură secundă de întârziere a tranzacţiilor se poate măsura în pierderi de venituri de milioane sau chiar zeci de milioane de dolari. Cele de mai sus sunt motive clare pentru care Fujitsu susţine implementarea algoritmilor de decizie la graniţa reţelei prin plasarea unui dispozitiv de procesare cât de aproape posibil de locul de întâlnire dintre universurile fizic şi digital.
Din multe puncte de vedere, afacerile de astăzi înseamnă date. Ele ar trebui să se comporte ca un mecanism sincronizat între creier, trup şi inimă. Astfel se obţin cele mai bune performanţe. Acelaşi principiu se aplică şi la transformarea digitală eficientă, care trebuie să permită firmei să fructifice puterea datelor, informaţiile inteligente din cloud şi conectivitatea securizată împotriva intruşilor pentru a genera noi inovaţii, servicii mai bune şi eficienţă sporită.