Companiile intră într-o nouă epocă „post-digitală”, în care succesul se va baza pe capacitatea unei organizații de a stăpâni un set de noi tehnologii care pot oferi realități și experiențe personalizate pentru clienți, angajați și parteneri de afaceri, conform Accenture Technology Vision 2019, raportul anual al Accenture, care prezintă principalele tendințe tehnologice ce vor redefini întreprinderile în următorii trei ani.
Potrivit raportului din acest an, intitulat „Era post-digitală a venit – sunteți pregătiți pentru ceea ce urmează?”, companiile se regăsesc într-un moment de răscruce. Tehnologiile digitale le permit acestora să-și înțeleagă clienții mai bine, atingând un nou nivel de profunzime, să le ofere mai multe canale prin intermediul cărora să ajungă la ei, dar și să le permită extinderea ecosistemelor cu ajutorul unor noi potențiali parteneri. Însă digitalul nu mai reprezintă un factor diferențiator, ci un element esențial.
Aproape patru din cinci (79%) dintre cei peste 6.600 de oameni de afaceri și directori de IT care au participat la acest studiu global consideră că tehnologiile digitale, în special cele din mediul social, mobile, analytics și cloud, au devenit o parte semnificativă din fundația tehnologică a organizațiilor lor.
„O lume post-digitală nu presupune sfârșitul erei digitale. Dimpotrivă, prezintă o nouă provocare: în contextul în care toate organizațiile își dezvoltă propria competență digitală, prin ce anume se va diferenția compania din care faci parte? În această epocă, a fi digital nu este suficient. Studiul Technology Vision evidențiază modalitățile prin care organizațiile trebuie să utilizeze tehnologii noi și puternice pentru a inova modelele de business și pentru a personaliza experiențele clienților. În același timp, liderii sunt nevoiți să admită că valorile umane, precum încrederea și responsabilitatea, nu sunt doar niște termeni în vogă, ci joacă rolul unor factori critici ai succesului pe care îl au.”, declară Paul Daugherty, Directorul Departamentului de Tehnologie și Inovare al Accenture.
Raportul Accenture Technology Vision identifică cinci tendințe în domeniul tehnologiilor emergente pe care companiile trebuie să le abordeze dacă vor să aibă succes în contextul actual, când totul evoluează într-un ritm rapid:
- Puterea DARQ: Înțelegerea ADN-ului DARQ. Tehnologiile registrelor distribuite, inteligenței artificiale (AI), realității extinse și tehnologiei de calcul cuantice (quantum computing) (DARQ) sunt catalizatori ai schimbării, oferind noi capabilități extraordinare și permițând întreprinderilor să reinventeze întreaga industrie. Atunci când li s-a cerut să ierarhizeze impactul acestor tehnologii asupra organizației lor în următorii trei ani, 41% dintre directori au clasat AI pe primul loc – mai mult decât dublul numărului oricărei alte tehnologii DARQ.
- Cunoaște-mă: Descoperiți consumatori și oportunități unice. Interacțiunile bazate pe tehnologie creează o identitate tehnologică extinsă pentru fiecare consumator. Această structură de rezistență a cunoașterii va fi esențială pentru înțelegerea următoarei generații de consumatori, dar și pentru furnizarea unor relații bogate, individualizate, bazate pe experiență. Mai mult de patru din cinci directori (83%) au spus că demografia digitală le oferă organizațiilor o nouă modalitate de a identifica oportunitățile de piață legate de nevoile nesatisfăcute ale clienților.
- Angajatul Human+: Susțineți angajații prin transformarea locului de muncă. Cu cât forța de muncă devine “human+” – adică fiecare angajat deține competențe și cunoștințe proprii, plus un set de capacități noi, aflate în plină dezvoltare, obținute doar cu ajutorul tehnologiei – companiile trebuie să sprijine un nou mod de lucru în epoca post-digitală. Mai mult de două treimi (71%) dintre directori consideră că angajații sunt mai maturi digital decât organizația lor, rezultând o forță de muncă care „așteaptă” organizația să îi ajungă din urmă.
- Asigurați-vă securitatea: Întreprinderile nu sunt victime, sunt vectori. În timp ce afacerile bazate pe ecosisteme depind de interconectare, aceste conexiuni măresc expunerea companiilor la riscuri. Companiile-lider recunosc că securitatea trebuie să ocupe un rol-cheie în businessul lor, deoarece acestea colaborează cu ecosisteme întregi pentru a furniza cele mai bune produse, servicii și experiențe. Doar 29% dintre directori au afirmat că au informații potrivit cărora partenerii din ecosistemul lor lucrează intensiv pentru a se conforma și a fi protejați din punct de vedere al securității.
- Piețele mele: Faceți cunoștință cu consumatorii adaptați la viteza momentului. Tehnologia creează o lume a experiențelor extrem de personalizate, iar companiile trebuie să-și reinventeze departamentele pentru a descoperi și profita de acele oportunități. Aceasta înseamnă că fiecare oportunitate este privită ca și cum ar fi o piață individuală – o piață a momentului. Șase din șapte directori (85%) au spus că integrarea personalizării și livrarea în timp real reprezintă următorul val al avantajului competitiv.
Potrivit raportului, pentru organizațiile din epoca post-digitală, inovarea presupune identificarea unui mod de a modela lumea în funcție de oameni și de a alege momentul potrivit pentru a-și oferi produsele și serviciile. Companiile fac primii pași într-o lume care se adaptează fiecărui moment, o lume în care produsele, serviciile și chiar mediul înconjurător sunt personalizate și în care întreprinderile acordă o grijă specială individului și fiecărui aspect al vieții lui, inclusiv în ceea ce privește locul de muncă, conturându-i realitatea.
O companie care a dus individualizarea și personalizarea la un nou nivel este Zozotown, cea mai mare companie de comerț electronic din Japonia. Zozosuits, costumele de spandex foarte bine mulate pe corp, pot fi conectate la aplicația Zozotown, care ia măsurile exacte ale clienților, iar piesele personalizate din cadrul colecției vestimentare sosesc în numai 10 zile. Moda nu este singura industrie în care este posibilă personalizarea cu ajutorul tehnologiei.
Retailerul american Sam’s Club a dezvoltat o aplicație care utilizează machine learning și date despre achizițiile anterioare ale clienților pentru a le completa automat listele de cumpărături; compania intenționează să adauge o funcție de navigare pentru a afișa rute optimizate prin magazin pentru fiecare articol din acea listă.
Raportul arată că firmele care încă se află în proces de transformare digitală caută un anumit factor diferențiator, fie că este vorba despre servicii inovatoare, despre o eficiență mai mare sau despre o personalizare mult mai specifică. Iar companiile post-digitale vor depăși competiția printr-un mix al acestor factori, care va duce la schimbarea modului în care funcționează piața în sine – de la o singură piață, la mai multe piețe personalizate – la cerere și livrare imediată, așa cum procedează și retailerul chinez electronic JD.com cu platforma sa „Toplife”. Serviciul ajută terțe părți să vândă prin intermediul JD, prin crearea de magazine personalizate, oferind acces la lanțul său de aprovizionare, care dispune de servicii de robotică de ultimă oră și de livrare prin intermediul dronelor. În parteneriat cu Walmart, un magazin fizic din Shenzhen va oferi mai mult de 8.000 de produse disponibile în magazinul fizic sau livrate din magazin în mai puțin de 30 de minute. Oferind personalizare și viteză fără precedent, JD ajută alte companii, creându-și, în același timp, o piață proprie nouă.
Timp de aproape două decenii, Accenture a analizat sistematic lumea întreprinderilor pentru a identifica tendințele tehnologice emergente, care dețin cel mai mare potențial de a schimba afacerile și industriile. Pentru mai multe informații despre raportul din acest an, vizitați www.accenture.com/technologyvision.