Inteligența artificială a venit ca un trend general al ultimilor ani, iar dezvoltarea de tehnologii bazate pe AI a devenit deja o obișnuință. Specialiștii de la SAS lucrează pentru a obține mai mult de atât, ținta lor fiind armonizarea colaborării dintre oameni și mașini, în contextul creșterii rapide a inteligenței mașinilor și a machine learning.
Alex Kwiatowski, consultant în cadrul SAS(foto), explică ce schimbări majore în utilizarea și adoptarea AI au avut loc în special în ultimele luni de zile, fapt care aduce o serie de provocări, începând cu operarea etică și efectivă a AI. Iar aici specialiștii pun în discuție realizarea unei tehnologii monstru, care va atinge absolut toate domeniile, începând cu cel financiar, administrație, transporturi, retail, medical sau educațional, domenii ce vor deveni mult automatizate și monitorizate. Iar în acest caz este dat exemplul camerelor video, deja numite „big brother”, prin care suntem filmați și filmăm permanent, în magazine, pe stradă, în mașini, chiar și în propriile case prin noile utilități smart. Mai mult, prin toate aceste tehnologii, suntem ascultați permanent, telefoane inteligente, televizoare inteligente și alte dispozitive ce suportă comandă vocală, toate acestea ne ascultă permanent, așteptând o comandă cunoscută, sau mai mult, deja ne utilizează vocile pentru a ne livra cât mai repede rezultate ale motoarelor de căutare sau pentru a se adapta la preferințele noastre.
Dar pentru a utiliza corect AI, Big Data și Machine Learning, trebuie să ne asigurăm că le utilizăm într-un mod colaborativ, într-un mod etic, în care sistemele să realizeze procesele în mod uman, urmărind și utilizând modele umane, pentru a extrage totul cu valoare din aceste tehnologii. Alex Kwiatowski a dat și exemplul fizicianului Stephen Hawking, care a spus în mai multe rânduri că inteligența artificială va duce la distrugerea lumii. Astfel, este necesar să găsim metode pentru a controla și utiliza procesele AI într-un mode etic. Deci, ca o concluzie în acest sens, trebuie să oferim clar explicații și prezentări ale modului în care utilizăm AI și Big Data în fața clienților, totul să fie clar, ușor de înțeles și de explicat, pe scurt totul trebuie să fie transparent. Apoi, un alt factor principal este precizia de operare cu datele și AI, obiective ale companiei SAS încă de la începutul acesteia. SAS se bazează în acest sens pe transparență și încredere, într-o lume unde datele deja acționează tot ceea ce face, deciziile pe care le luăm, motiv pentru care trebuie să avem încredere în date. Dar în același timp, trebuie să existe încrederea și transparența companiilor care ne accesează datele, pentru ca acestea să fie utilizate într-un mod care să ne ajute și să ne ofere o precizie a acestor informații și date. Deja acest mod de lucru este reglementat în UE prin GDPR. Dar, trecând mai departe trebuie deja să ne gândim la modul în care datele vor fi utilizate în viitor, în sisteme de bază cum ar fi cel bancar.
Vorbind din punct de vedere al statisticilor și rapoartelor realizate de firme de profil, despre utilizarea AI în cadrul organizațiilor, existând o lipsă de încredere în AI, descrisă ca fiind principala barieră în calea implementării tehnologiei în cadrul organizațiilor. Conform lui Alex Kwiatowski trebuie să existe o schimbare de cultură și de abordare în acest sens, iar trecerea la AI și data deja devine o necesitate în evoluția companiilor. Ca exemplu, băncile care nu vor să își digitalizeze procesele de relații cu clienții și de operațiuni bancare, vor pierde destul de repede clienții care doresc servicii mult mai rapide, eficiente și digitale, adaptate erei în care trăim. Din punct de vedere etic, 63% dintre organizațiile chestionate consideră latura etică a utilizării a AI ca fiind importantă, ținând cont de transparența și siguranța datelor și a proceselor ce le implică. Ca o concluzie, în utilizarea AI și a algoritmilor care vor avea putere proprie de decizie, trebuie să existe un factor uman care să poată monitoriza și controla comportamentul acestor operațiuni, departamente dedicate cu CIO dedicați zonei AI, care să aibă o răspundere inclusiv legală în cazul în care există devieri ale sistemelor automatizate. Iar în final trebuie să ne punem întrebarea despre ce posibilități ne oferă AI din punct de vedere al avantajelor, pentru a construi totul complet controlabil pentru a nu face greșeli fundamentale, care să ne ducă într-o direcție greșită, deoarece dacă în anumite sisteme clasice ni se cere permisiunea sau oferim permisiunea, în sisteme AI, deja permisiunea umană se reduce. Iar AI are capacitatea unei transformări digitale masive, utilizată etic și inteligent.